John HorowitzRoosmarijn Horowitz Klinisch psycholoogHBO docent in HRM UU en UvA Deeltijd student psychologie, Leiden 16 februari 2012 SPS NIP GGZ.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Draag ik de arm wel of niet? Onderhandelen over in- en uitsluiting Maartje Hoogsteyns.
Advertisements

Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Financiering van HIC Tessa de Bruin Michiel van Hees
De Drama Driehoek.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Herstelondersteunende zorg
Ondernemen in de praktijk
Informatiebijeenkomst Archipel Kenniscentrum
He, ik ben de sterkste Zelf klikken Wist u dat wij katten helemaal geen bang hebben van jullie honden.
Werken met onbewuste delen
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Reflectievaardigheden en instrumenten
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Portfoliogesprek Dani Theuninck.
Artikel over transactionele analyse
Behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
1. Levensbeschouwing en communicatie
JAMMER MAAR HELAAS! “En meestal aan die gesprekken zelf heb ik geen slechte herinneringen, dat ging vaak heel vlot. Maar het was dan gewoon van … en.
Carrousel, een schat aan hulpverleningsmogelijkheden
Co-schap huisartsgeneeskunde Je naam datum
Welkom op onze thema-avond
De Vuile was buiten hangen
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Als gevechtsvliegtuigen bommen gooien, en het onveilig wordt in de steden, worden kinderen in veiligheid gebracht. Peter, Susan, Edmund en Lucy gaan ook.
Workshop “Beoordelen”
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Deze prenten van de communicatieset IK+JIJ=WIJ van het VVKBaO zijn polyvalent inzetbaar: -Als aanzet tot een gesprek -Als de student/leerkracht zijn/haar.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Workshop ‘Religieuze Interventies’ Indeling:  casusbespreking  reflectie op casusbespreking  theoriebespreking.
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
HOE VOELT HET OM ZELF EEN MANTELZORGER TE ZIJN?. Oefening:  Aan iedere deelnemer wordt een bepaalde rol toegekend, waarvan 1 persoon de mantelzorger.
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Onze doelen en visie in beeld
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Tweede bijeenkomst minor agoog in de GGZ
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Praktijkervaring & Reflectie
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Minor agoog in de GGZ outreachend werken, tweede bijeenkomst.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 2
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Vermoeidheid staat in de top 5 van revalidatiedoelstellingen met de hoogste prioriteit voor visueel beperkte cliënten. Daarnaast komt uit wetenschappelijk.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
ER. ER Vitale Actieve Houding Verschil voelen en ervaren tussen een actieve en inactieve houding Zelfvertrouwen en uitstraling – Van jezelf – Van je.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Methoden van Psychotherapie arnoud van buuren arts-psychotherapeut.
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Gedragsproblemen en stoornissen
Agressie Les 2.
Kortdurende dynamische psychotherapie
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Transcript van de presentatie:

John HorowitzRoosmarijn Horowitz Klinisch psycholoogHBO docent in HRM UU en UvA Deeltijd student psychologie, Leiden 16 februari 2012 SPS NIP GGZ

 Kennismaken met psychodrama: ontstaan, kenmerken  Gebruikte terminologie  Contra-indicatie  Actieve workshop: zelf doen

 Problemen analyseren  Met gedrag experimenteren  Nieuw gedrag realiseren

 Therapie  Stagebegeleiding  Opleiding van assistenten  Positiebepaling binnen de setting van je praktijk

 Grondlegger: Jacob Moreno  Student bij Sigmund Freud  Observatie van kinderen in Wenen:  ´Ik was de prins en jij was de prinses en toen gingen wij samen trouwen´  Idee van ‘alsof’ bij volwassenen  Rollen worden daarbij losgemaakt van een persoon. Jacob Moreno Boekarest 1889 – VS 1974

Een aantal varianten:  Acteren  Tot leven brengen van bestaande personages  Begrip bij somatische- en of psychische activiteiten van patiënten  Rollenspel  Maatschappelijke rollen of situaties  Bijvoorbeeld: conflicten, slecht nieuws brengen.

Rollenspel door één persoon aangegeven Ofwel: in scene zetten waar iemand zelf mee komt. Actiegerichte vormen van groepsbehandeling:  Gestalttherapie  Individuele psychotherapie in een groep. Techniek van de ´lege stoel´. Grondlegger Fritz Perls ( )  Psychodrama  Groepstherapie

Rollenspel door één persoon aangegeven Ofwel: in scene zetten waar iemand zelf mee komt. Toekennen van een rol – wie?  Relaties: mijn broer, tante, manager, huisarts  Delen van jezelf of de cliënt: sterke tegenover de bange, de ja-zegger tegenover de nee-zegger

 Protagonist of hoofdrolspeler: presenteert zijn probleem  Dubbelen: groepsleden, naar binnen en naar buiten. Rollen los van personen.  Spiegelen: imiteren, vaak door leider of assistent  Sharing: overleg

 Cliënt met beperkte cognitieve mogelijkheden  Cliënten met schizofrenie: vanwege inpassing in hun waansysteem  Cliënten met ernstige persoonlijkheidsstoornissen: ‘ik heb altijd al geweten dat ik het wel in me had’ / realiteitsstoornis

1. De leider/director structureert de sessie, eventueel geholpen door co-therapeut 2. De hoofdrolspeler geeft een situatie 3. Rollen worden verdeeld: in/extern 4. Tussentijdse wisseling, verlaten, nieuw 5. Leider stuurt bij, pauzeert 6. Co-therapeut: bezig met anderen 7. Afronding: nieuw overleg, samenvatting, conclusies, adviezen, laatste, woord

 John: de leider (director)  Roosmarijn (protagonist): presenteert haar probleem

 Reflectie  Eigen ervaring in de praktijk: casus uit het werk van John

 Verder lezen:  Corsini, R.J. (1972). Roleplaying in psychotherapy, a manual (2 e druk). Aldine Publishers.  Laat, P. de. (2005). Psychodrama, een actiegerichte methode voor exploratie, reflectie en gedragsverandering. Koninklijke Van Gorcum.