ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar 12-03-07 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Leer de namen van de noten 1
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Integraal onderwijs met ict
Het digitaal schoolbord
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Mediaopvoeding.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Van idee tot digitaal materiaal
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Lesgeven en begeleiden
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Module school en samenleving
Leer de namen van de noten 2
WISKUNDIGE FORMULES.
Workshop contentstrategie
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Informatie Communicatie Technologie
Informatie Communicatie Technologie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
ICT-COMPETENTIES in het basisonderwijs van ICT-integratie naar ICT-competentie.
SEPTEMBER 2007 : ICT-EINDTERMEN= werken aan ICT-COMPETENTIES informatiecommunicatie (in) (be) oefenen twee richtingen (op) zoeken één richting ICT op een.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen … Resultaten van de gemaakte keuzes via de bevraging:deelzorg 1. uitleg.
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdag jongste kleuters … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
bouwstenen voor ict in het onderwijs
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Versie 1: ; v2: ; v3: ; v4:… ca. 50 minuten met maken van tekening (vraag 12) ca. 40 minuten zonder maken van tekening (vraag.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
zelfsturend portfolio-onderwijs:
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
NLT modules en excellentiebevordering
De gezonde school en genotmiddelen
Competentiegericht leren vmbo
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Even voorstellen : Groep 3b
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Even bijpraten… Jan Bartling 30 januari 2015 In vogelvlucht langs de belangrijkste thema’s.
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Rekenen en ICT Basisonderwijs
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Transcript van de presentatie:

ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …

kennis, inzicht en ervaringen attitude(s)vaardigheden ICT-competenties SEPTEMBER 2007 ICT-EINDTERMEN = werken aan ICT-COMPETENTIES

ICT-PLATFORM = vernieuwd in functie van de ICT-competenties

de kinderen ICT-competenties bijbrengen is … … een zaak van continuïteit … …en van samenhang… gebruikenoefenenlerencreërenzoekenvoorstellencommuniceren

ik gebruik ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.

ik oefen zelfstandig m.b.v. ICT 3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving. ik oefen m.b.v. ICT

ik leer m.b.v. ICT ik leer zelfstandig m.b.v. ICT 4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

ik maak m.b.v. ICT ik ontwerp m.b.v. ICT ik geef creatief vorm m.b.v. ICT 5. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.

ik zoek m.b.v. ICT ik zoek en verwerk m.b.v. ICT ik zoek, verwerk en bewaar m.b.v. ICT 6. De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.

ik luister m.b.v. ICT ik presenteer m.b.v. ICT ik stel voor aan anderen m.b.v. ICT 7. De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.

ik communiceer m.b.v. ICT 8. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

ict-platform ict-werkbalk programma’s en dossiers met leerlijnfiche onlinetoepassingen zonder leerlijnfiche onlinetoepassingen met leerlijnfiche

kennis, inzicht en ervaringen attitude(s)vaardigheden gebruiken oefenen leren creëren zoeken verwerken bewaren presenteren communiceren

educatieve websites wat ? 1.informatie aanbieden 2.een zinvolle bijdrage leveren aan het leerproces en/of sociale vaardigheden 3.de inhoud aansluit op de leerplandoelen voor het basisonderwijs 4.integreerbaar in de leergebieden en domeinen kenmerken: iets nieuws kunnen leren, oefenen, toetsen ondersteuning, uitbreiding, verdieping van de leerstof inzicht geven in een bepaalde materie, bijvoorbeeld een ‘simulatie’ educatieve spelvorm passend binnen een leergebied vormen: - onderwijsondersteunend: gekoppeld aan een methode of leergebied - aanvullend: tekorten in de methode aanvullen of actualiseren - vervangend: opdrachten en bronnen zijn zelfstandig door te werken soorten: - websites die informatie geven over een bepaald onderwerp of thema.websites die informatie geven over een bepaald onderwerp of thema. - websites waar geoefend kan worden met bepaalde leerstofwebsites waar geoefend kan worden met bepaalde leerstof - websites die aanzetten tot het doen van onderzoek rond een bepaald onderwerpwebsites die aanzetten tot het doen van onderzoek rond een bepaald onderwerp - websites met educatieve games passend binnen de leerplandoelenwebsites met educatieve games passend binnen de leerplandoelen Bron: manssen.nl

organisatiemodellen 1.de computers worden gebruikt tijdens alle lessen 2.de computers worden gebruikt op vaste momenten in de week 3.een dag in de week computeren 4.(zelfstandig) werken volgens het "circuitmodel" 5.(zelfstandig) werken volgens het "circuitmodel" in contract- of hoekenwerk Computers in de klas

helpkaarten

eerste leerjaar Leesplank

eerste leerjaar Tekendictees

L1-1: VLL-kern1-associatie kernwoord-afbeelding L1-2: VLL-kern2-associatie kernwoord-afbeelding L1-3: VLL-kern3-associatie kernwoord-afbeelding L1-4: VLL-kern4-associatie kernwoord-afbeelding L1-5: VLL-kern5-associatie kernwoord-afbeelding L1-6: VLL-kern6-associatie kernwoord-afbeelding L1-7: VLL-kern1-visuele synthese kernwoorden L1-8: VLL-kern2-visuele synthese kernwoorden L1-9: VLL-kern3-visuele synthese kernwoorden L1-10: VLL-kern4-visuele synthese kernwoorden L1-11: VLL-kern5-visuele synthese kernwoorden L1-12: VLL-kern6-visuele synthese kernwoorden L1-13: VLL-kern1-auditieve-identificatie-kernletters in andere woorden L1-14: VLL-kern2-auditieve-identificatie-kernletters in andere woorden L1-15: VLL-kern3-auditieve-identificatie-kernletters in andere woorden L1-16: VLL-kern4-auditieve-identificatie-kernletters in andere woorden L1-17: VLL-kern5-auditieve-identificatie-kernletters in andere woorden L1-18: VLL-kern6-auditieve-identificatie-kernletters in andere woorden L1-19: VLL-kern1-herhalingsopdrachten einde (woorden-hakken-plakken-letters) L1-20: VLL-kern2-herhalingsopdrachten einde (woorden-hakken-plakken-letters) L1-21: VLL-kern3-herhalingsopdrachten einde (woorden-hakken-plakken-letters) L1-22: VLL-kern4-herhalingsopdrachten einde (woorden-hakken-plakken-letters) L1-23: VLL-kern5-herhalingsopdrachten einde (woorden-hakken-plakken-letters) L1-24: VLL-kern6-herhalingsopdrachten einde (woorden-hakken-plakken-letters) eerste leerjaar

FLITSWOORDEN: op aanvraag

alle leerjaren

alle leerjaren