IPCC 4e Assessment Aad van Ulden, KNMI Nederlands Focal Point WG1 KNMI 10 oktober 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beslissen over hulp Quirien van der Zijden
Advertisements

Chantal Bergers 7 februari 2013
Taos, oktober 2004 toekomst gemeentelijk PH-beleid: hoezo ???
Wanneer en hoe effectief netwerken?
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Woensdag 29 september 2004 Open Source Software en Open Standaarden bij de overheid Van Doorne 2004 Harry van Zon, ministerie BZK, IIOS.
Educational model for assessment
Marieke Kessels-Habraken –
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
The CAF Procedure voor externe feedback
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
1.1a2, Vereniging voor elektronisch geld instellingen in Nederland Toelichting op doelstelling en werkwijze Kees Klomp (voorzitter) 11 juni 2002.
Compressie: het plan Overdragen 2009/2010 Groep 5.
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
De kracht van motivatie, hoogtepunten en hobbels
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
"Maatwerk, hetzelfde maar dan anders"
Appreciative Inquiry Waarderen van conflict & spanning
Geologische tijdschaal
Zijn de geconsolideerde jaarrekeningen van de Europese beursgenoteerde ondernemingen vergelijkbaar? Vicky Cole.
Het schrijven van een wetenschappelijke paper
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie UKB-studiedag 16 mei 2002.
Mastercourse Klimaatverandering en Verwoestijning
Mastercourse Google Earth & klimaatverandering
Wiki: Medmec04 les 5 Engagement The game called life
1 Wat is duurzaam Provincie Zuid-Holland 16 april 2008 Prof.dr.ir. Taeke M. De Jong, chair Technical Ecology And Methodology, sharing a chair Regional.
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Studium Generale, Maastricht, 1 oktober 2007 Is het waar dat de mens het klimaat verandert? het klimaat verandert? Rob van DorlandKNMI.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Hoofdstuk 1 Extern systeem en klimaatzones Paragraaf 11 t/m 14
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Esther Meerwijk, UMC Utrecht
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst I 9 februari 2006 Amsterdam.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 7 september 2006 Enschede.
Studielink, een nieuw patroon? Kees van Wijngaarden 9 november 2005.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
Het IPCC na 2007? KNMI, 10 oktober Doel van deze middag Terugblik, vooruitblik Brainstorm over proces en producten van het IPCC Veranderende omstandigheden.
Mens, Water en Klimaat, Juni 2005
Richtlijnen voor het indienen van begrippensets & vocabulaires Dennis Krukkert, 10 mei 2012 Mogelijk gemaakt door:
Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.
16 juni 2003Status Meeting SPINE/SPIRIN1  Introductie  Programma  De stand van zaken  Vragen?
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Het UNESCO Charter en de Guidelines for the Preservation of the Digital Heritage na 8 jaar 4 november 2011, Naar een toekomstvaste AV-collectie NL.
Rework website Studiedag ATP Bart Nelis Gent: #239/ docentengang Brussel: /naast bibliotheek calendar.yahoo.com/bart_nelis.
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Workshop Fondsen werven
Informatie bijeenkomst Kansrijk Eigen Baas Eindhoven.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Herhaling Staatsinrichting
Programma Inleiding door voorzitter Ingrid Molderez
Kwaliteitsnetwerk FPA
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
UNIVERSELE WETTEN en BELGISCHE WETTEN: Een wereld van verschil…
Albert Klein Tank 14 November 2009 Klimaatscenario’s: wat staat ons te wachten?
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie Conclusies.
Bibliotheekintroductie UA-bibliotheek Campus Drie Eiken Oktober 2007 Marjan Andries- Barbara Lejeune.
Gemeentelijke monitor Sociaal Domein
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Adaptatie in de wereld Johan Bogaert. Adaptatie in de wereldJohan Bogaert 28 juni 2010 Wat is klimaatverandering?
Visie Ruimtegebruik en ruimtebeslag Visienota: achtergrond Het Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed en het Steunpunt.
Informatiebijeenkomst
Transcript van de presentatie:

IPCC 4e Assessment Aad van Ulden, KNMI Nederlands Focal Point WG1 KNMI 10 oktober 2007

Inhoud I Wat is IPCC ? II Wat houdt een assessment in ? III Kanttekeningen bij het 4e assessment

I. IPCC Verenigde Naties WMO (Wereld Meteorologische Organisatie) UNEP (UN Environment Program) IPCC (Intergovernmental Panel for Climate Change; ingesteld 1988; 1e rapport 1990) 3 werkgroepen met een technical support unit I The Physical Scientific Basis II Impacts, Adaptation and Vulnerability III Mitigation of Climate Change

II. Het 4e rapport WG I : Organisatie ligt bij IPCC bureau en technical support unit : Opzet en organisatie : Vaststellen structuur rapport, scoping meetings, workshops, auteurs. Oproep aan klimaatcentra voor het aanleveren van modelsimulaties.

How were authors selected? Governments/institutes submitted CVs - over thousand nominations received IPCC Bureau/TSU matched CVs against required expertise for chapters and sections in approved outline Balance of geography and ‘schools’ Academics, NGO and industry representation Ca 15 lead authors per chapter selected WG Co-chairs invited authors to fill in gaps in expertise, keeping geogr. balance Lead Authors appointed Contributing Authors

Scientific Review van AR4 Oproep aan wetenschappers om het concept rapport te reviewen. Focal point NL meldt alle Nederlandse liefhebbers aan bij IPCC. September 2005: Eerste versie van rapport beschikbaar voor review. April 2006: Tweede versie van rapport beschikbaar voor review.

Government Review van AR4 Focal Point verzamelt Nederlandse commentaren van overheden en instellingen en stuurt deze in. IPCC verwerkt commentaren. Auteurs beslissen. Het is een wetenschappelijke assessment gebaseerd op het wetenschappelijke oordeel van een groot collectief van wetenschappers.

Samenvatting voor Beleidsmakers April 2006: Eerste versie. Government review Oktober 2006: Tweede versie. Tweede government review. Januari 2007: Woordelijke vaststelling door nationale delegaties in Parijs.

III. Kanttekeningen bij proces 1 Klimaatproblematiek zeer complex. Alleen WG I rapport al 1000 bladzijden. Wie kan dit overzien? Er moeten veel verschillende experts worden gemobiliseerd uit veel landen. NL invloed op scoping en auteursselectie was redelijk.

Kanttekeningen bij proces 2 Keuze lead-authors belangrijk Lead-authors kunnen een stempel drukken op de teneur van (delen van) hoofdstukken en rapport Lead-authors bepalen uiteindelijk de inhoud van het rapport Een versterking van de rol van review-editors zou hier meer tegenwicht kunnen geven

Kanttekeningen bij proces 3 Als voorbeeld een eigen ervaring: Ondanks expliciet reviewcommentaar is een door ons gepubliceerde evaluatie van mondiale klimaatmodellen wel in hoofdstuk 11, maar niet in hoofdstuk 8 over modelevaluatie opgenomen. Reden?? In hoofdstuk 8, wordt wat losjes omgegaan met modelonzekerheden. Wel is in de SPM opgenomen (op voorstel van Nederland) dat onzekerheden vooral gebaseerd zijn op expert-judgement.

Kanttekeningen bij proces 4 De summaries for policymakers blijken een behoorlijk getrouwe weergave te zijn van het hoofdrapport Er lijkt geen sprake te zijn van een directe politieke invloed op de summaries Het taalgebruik in SPM I is echter niet afgestemd op de doelgroep. De verwerking van het laatste landencommentaar op de SPM zou aan het begin van de plenaire bespreking beschikbaar moeten zijn (zoals in Shanghai het geval was).

III. Kan het beter ? In zijn algemeenheid werkt het productie- en reviewproces van het IPCC behoorlijk, beter dan veel andere reviewprocessen Het werk van de review editors zou moeten worden uitgebreid: iedere reviewer zou op verzoek een antwoord moeten krijgen aangaande de manier waarop zijn commentaar is verwerkt (en al dan niet is overgenomen). Dit is weliswaar een heel karwei, maar essentiëel voor een goed reviewproces.