Project Informatiekunde werkgroepsbijeenkomst 17 april 2003.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nut en noodzaak van evaluatieonderzoek
Advertisements

Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
De onderzoeksleerlijn als rode draad door de opleiding HRM
Praktijkgericht onderzoek divers, complex en methodologisch veeleisend
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Moderne wetenschappen voor het tweede jaar van de eerste graad
Ontwerpprojecten In de praktijk
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
FUNDAMENTEEL ONDERZOEK
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
Ontwerpregels voor kruispunten
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Onzekerheidsreductie
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Dag van het afstudeeronderzoek Peter Goeman Cost to serve van de downstream supply chain in een zuivelbedrijf n praktijkgericht onderzoek in eigen bedrijf.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1 Onderwijsvernieuwen in crisistijd Dr. Bert Hoogveld Symposium Onderwijsvernieuwen in crisistijd, 22.
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Ontwerpgericht Onderzoek Geert Jan Stams
Ruimtelijke vormgeving II IAD 2 28 November 2013.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Introductie op innovation challenge Albert Meijer 24 april 2014.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Effecten van de Gezonde wijk - Kosten en baten in beeld -
Een transdisciplinair onderwijsmodel Universiteit van Amsterdam casus: ECDO/UvA Margreet Schaafsma.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Soorten en typen onderzoek
Kwantitatief onderzoek
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Methoden van Onderzoek A Prof. dr. P. Scheepers
3 manieren Onderzoeken hoe iets werkt Experimenten Anthonie van Leeuwenhoek.
Major/Minor Personeel en Organisatie 18 maart. Thema’s HRM o Hoe kan de inhoud van HRM afgestemd worden op de bedrijfsstrategie? o Welke methoden van.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Afstuderen Bij De OU Een louterende worsteling 21 september 2001 H.J.J. Delnoy.
Multidisciplinaire samenwerking
|Datum | 1 Bibliotheekinstructie Zoeken naar Literatuur februari 2015.
De noodzaak van kenniscoproductie Edwin Horlings 2 juni 2014.
Albert Meijer 23 april 2015 Positionering van Sociale Innovatie Introductie op innovation challenge Albert Meijer.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Wetenschap-pelijke methode Kritisch Empirisme
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop: presentatie en handleiding Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Opleiding, onderzoek en werkveld
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Disclosure belangen Charlotte Poot
Text and data mining – Meer ruimte in het bestaande systeem?
Ontwerponderzoek.
Kwantitatief onderzoek
Transcript van de presentatie:

Project Informatiekunde werkgroepsbijeenkomst 17 april 2003

Oefening 1,a s (p.13) alledaagse kennis vaak fragmentarisch, bevat tegenstrijdigheden s Sociaal-wetenschappelijk onderzoek verschaft systematische kennis en inzicht s ? w.s. kennis onomstreden?

Oefening 1,b s Verschillen tussen (1) journalistiek en (2) wetenschappelijk onderzoek: –(1) doelstelling opinierend/amusement –(2) doelstelling: theorievorming / probleemoplossing –(1) soort: ? –(2) soort: fundamenteel / praktijkgericht –Methode: geen verschil

Oefening 1,c s Onderzoeksstrategieën(p.135) –Experiment –Enquête –Veldonderzoek –Bestaand materiaal (niet-reaktieve meth.) u Secundaire analyse u Systematisch literatuuronderzoek u Inhoudsanalyse

Oefening 1,d s Doel van wetenschappelijk onderzoek: –(p.11) leveren van een bijdrage aan de wetenschap –(p.12) oplossen van practische problemen –Theorievorming, -verbetering, -uitbreiding, -toetsen s Ontwerpgericht onderzoek: –Modelleren, ontwerpen

Oefening 1,e s Nut van wetenschappelijk onderzoek: –Relevantie voor u Wetenschap u Maatschappij u Opdrachtgever

Oefening 1,f s (p.11) Disciplines hebben verschillende tradities, maar fundamentele verschillen worden steeds meer accentverschillen: –Multidisciplinaire aanpak –Overbrugging kwalitatief-kwantitatief –Toenadering wetenschapstheorie

Oefening 2,a

Oefening 2,b

Oefening 2,c

Oefening 2,d