Project Informatiekunde werkgroepsbijeenkomst 17 april 2003
Oefening 1,a s (p.13) alledaagse kennis vaak fragmentarisch, bevat tegenstrijdigheden s Sociaal-wetenschappelijk onderzoek verschaft systematische kennis en inzicht s ? w.s. kennis onomstreden?
Oefening 1,b s Verschillen tussen (1) journalistiek en (2) wetenschappelijk onderzoek: –(1) doelstelling opinierend/amusement –(2) doelstelling: theorievorming / probleemoplossing –(1) soort: ? –(2) soort: fundamenteel / praktijkgericht –Methode: geen verschil
Oefening 1,c s Onderzoeksstrategieën(p.135) –Experiment –Enquête –Veldonderzoek –Bestaand materiaal (niet-reaktieve meth.) u Secundaire analyse u Systematisch literatuuronderzoek u Inhoudsanalyse
Oefening 1,d s Doel van wetenschappelijk onderzoek: –(p.11) leveren van een bijdrage aan de wetenschap –(p.12) oplossen van practische problemen –Theorievorming, -verbetering, -uitbreiding, -toetsen s Ontwerpgericht onderzoek: –Modelleren, ontwerpen
Oefening 1,e s Nut van wetenschappelijk onderzoek: –Relevantie voor u Wetenschap u Maatschappij u Opdrachtgever
Oefening 1,f s (p.11) Disciplines hebben verschillende tradities, maar fundamentele verschillen worden steeds meer accentverschillen: –Multidisciplinaire aanpak –Overbrugging kwalitatief-kwantitatief –Toenadering wetenschapstheorie
Oefening 2,a
Oefening 2,b
Oefening 2,c
Oefening 2,d