Welkom NAH in het gezin Nonja van Grinsven & Pauline Okkerse

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Café brein, Oss 14 juni. en Uden, 29 mei
Advertisements

Opbrengstgericht werken, communicatie en besluitvorming Masterclass 1 april 2011 Monique Rosens Consultancy 1.
Copyright © Stichting Jeugdsport stichtingjeugdsport.nl Wat moet een ouder ‘in huis hebben' om een goede trainer of coach te zijn?
Screeningsprotocol psychosociale veerkracht
- uit dezelfde beker gedronken (nieuwe verbond) - onder dezelfde wolk gelopen - gemeenschap der heiligen (Zondag 21b). dat de gelovigen allen samen en.
Workshop Knallende ruzie
ROUW BIJ HET SYSTEEM Henny Groote Schaarsberg geestelijk verzorger
Innovatie in Communicatie Of het creeren van voorwaarden voor verandering.
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Signs of Safety veiligheid van het kind centraal
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Bijeenkomst Contactpersonen NAH 3 februari 2011 Het kan Anders! Hoe kan minder meer worden voor de NAH cliënt?
Bedrijfskunde in kleur
Inhoud Korte inleiding Kwantitatieve- en kwalitatieve krimp Krimp en ruimte Conclusie * Vragen na de presentatie svp.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Kinderen en hun sociale talenten
Sociale innovatie, samen doen.  Human Resources Development  Mensen in relatie tot hun context  Wonen en werken in Afrika  Social Return on Investment.
Paarden in de hulpverlening
Transactionele analyse en sociale rollen
DE KRACHT VAN WEERSTAND als invalshoek voor het creeren van draagvlak Wie zelf geïnspireerd is en daarin anderen laat delen met oog voor hun behoeften.
PAD Mindfulness en Yoga
Open de wereld themadag FODOK en JC
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Opvoedrelaties A Week 3, bijeenkomst 3.
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Gezins- en wijkgericht werken 1
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Medicijnverstrekking: patiëntontrouw of patiëntonvriendelijk UMCG Woensdag 12 november 2008 Pauline Calkoen.
Agogische theorieën SPH leerjaar 1, kwartaal 1. Taakgebied en beroep.  “Zorgvuldig omgaan met onzekerheden”; afstemmen*.  Hulpverlening tegen de tijd.
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
GG6 2.0: een integraal behandelprogramma voor lvb plegers van seksueel grensoverschrijdend gedrag Van pionieren naar bewezen effectief. P. Spee & A.M.L.
De therapeutische relatie in actie
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Even voorstellen Rens Martijn: docent Hogeschool Rotterdam
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Ontwikkelingspsychologie 16september
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Samenwonen met volwassen kinderen met beperking: woon- en zorgaspecten
“Context-concept in je eigen lessen”
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Gedragsproblemen en stoornissen
Werken met plezier en goed presteren
Communicatie 7e les.
Drie vormen van gedrag:
Communicatie 5e les.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

Welkom NAH in het gezin Nonja van Grinsven & Pauline Okkerse Stichting SWZ

Presentatie: Introductie Hans Koster Perspectieven vanuit systeemtherapie Theorie koppelen aan praktijk Afsluiting en uitwisseling

Hans Koster: 43 jaar Rechterhemisferisch letsel Getrouwd 2 kinderen; 7 en 9 jaar

Perspectief van de communicatie Kern: je kunt niet niet communiceren je kunt niet niet beïnvloeden Inhoudsniveau Betrekkingsniveau Communicatie is gedrag Complexiteit en meerduidigheid Context bepaald

Structureel perspectief Kern: concept om gezinsorganisatie te beschrijven Systeem Subsystemen Rollen en taken Complementariteit

Gezinsontwikkelingsperspectief Kern: kijken hoe gezin voor stabiliteit zorgt en op veranderingen inspeelt Compensatie Adaptatie Coping Ontwikkelingsfasen

Coping Manier waarop iemand gedragsmatig, cognitief en emotioneel reageert op veranderde omstandigheden Probleem- georiënteerde coping Emotie- georiënteerde coping

Ervaringsgericht perspectief Kern: kijken naar groei, ontwikkeling en differentiatie van de persoon in zijn systeem Geloof in ontwikkelingsmogelijkheden Balans tussen autonomie en verbondenheid Ervaren, beleven

Oplossingsgericht perspectief Kern: kijken naar gemeenschap- pelijke doelen en oplossingen Hulpvraag individueel Hulpvraag gezamenlijk Gezamenlijk perspectief Prioriteiten

Hans Koster Theorie koppelen aan de praktijk

Mogelijkheden binnen de lichamelijk gehandicaptensector Systeemondersteuning; SOS-NAH Activiteitencentrum Jobcoach Headwerk Diagnostiek in bredere zin Woonvorm Logeren Ambulante zorg Samenwerken en verwijzen

Boek Zorg rondom neurologie Handboek voor de verpleegkundige praktijk 2010

Pauline.okkerse@swzzorg.nl Nonja.grinsven@swzzorg.nl www.swzzorg.nl