Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.
Advertisements

Onze kernwaarden.
Plusgroepen in het basisonderwijs.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
STRATEGISCHE PLANNING
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Logical Framework Approach
Begeleiden van het B-leerproces
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
HRM beleidsplan & Strategisch competentiemanagement
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
Onderzoeksvaardigheden
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Gedragsgericht interviewen bij werving en selectie van nieuwe medewerkers Annelies Poppe Charlotte De.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Ken de kerncompetenties van je organisatie! De eerste stappen Leutem Lieveke Blydhove vzw. ompetent van.
VLAB vzw Vlaamse Federatie van Beschutte werkplaatsen
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
© de vries business consultancy, 2008
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Stage jaar Rianne Elderhuis.
Visie & Strategie.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Naar een duurzaam HRM beleid
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Business Process Management
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Hoe leren professionals?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Een vergadering organiseren
Visieontwikkeling Les
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw ompetent van kop tot teen !

VTO en competenties Levenslang en levensbreed leren Evoluties in de sector Groei en ontwikkeling bij werknemers stimuleren Één van de hulpmiddelen is vorming, training en opleiding. ompetent van kop tot teen !

Element van het totale beleid van een organisatie Samenhang competenties en vorming, training en opleiding Competentie = kennis + vaardigheid + attitude    VTO = opleiding + training + vorming ompetent van kop tot teen !

Gestructureerd VTO-beleid Plan Plan Act Do Act Do Check Check ompetent van kop tot teen !

Plan Plan – Do – Check - Act Visie – missie Vraag en aanbod Behoeftedetectie Prioriteiten stellen Opleidingsdoel(en) formuleren > Opbouw van een concreet VTO-plan ompetent van kop tot teen !

Plan – Visie en missie Externe systemen: overheid, cliënten, professionele organisaties, maatschappelijke ontwikkelingen, … Interne systemen : Algemeen beleid PersoneelsbeleidOrganisatiebeleid VTO-beleid ompetent van kop tot teen !

Plan – Vraag en aanbod Spontane opleidingsvragen Strategische aanpak Relationele aanpak Operationele aanpak ompetent van kop tot teen !

Plan - Behoeftedetectie Probleem analyseren Huidige situatie onderzoeken Instrumenten Oorzaken verzamelen Oplossingen zoeken Gewenste situatie omschrijven ompetent van kop tot teen !

Plan – Prioriteiten stellen = keuzes maken aan de hand van oa.: -Doelmatigheid -Urgentie -Investering -Haalbaarheid -Kans op succes -Billijkheid ompetent van kop tot teen !

Plan – Opleidingsdoelen formuleren VTO-doelstelling : -Algemene VTO-doelstelling -Specifieke VTO-doelstelling Formuleren volgens SMART-principe ompetent van kop tot teen !

Plan – Opbouw VTO-plan Strategisch VTO-beleidsplan Operationeel VTO-beleidsplan Individueel VTO-beleidsplan ompetent van kop tot teen !

Do Plan – Do – Check - Act Wie Wanneer Welke opleiding / werkvorm > Keuzes maken aan de hand van criteria ompetent van kop tot teen !

Do - Wie Wie volgt de opleiding Leerblokkades en vermogens Motiveren Rand- en basisvoorwaarden voor leren Wie organiseert de opleiding Uitbesteden Zelf organiseren ompetent van kop tot teen !

Do - Wanneer Afhankelijk van de beschikbare middelen Geld Tijd Personeel ompetent van kop tot teen !

Do - Werkvormen In functie van de doelstellingen In functie van de doelgroep Verschillende manieren van leren Informeel leren ompetent van kop tot teen !

Check Plan – Do – Check - Act Evaluatie Op reactieniveau Op leerniveau Op gedragsniveau Op organisatieniveau ompetent van kop tot teen !

Check - Evaluatieinstrumenten Evaluatieformulier Kennis-/vaardigheidstest Schrijven van een verslag Observeren van gedrag Zelfbeoordelingslijst … ompetent van kop tot teen !

Act Plan – Do – Check - Act Transfer Rapporteren ompetent van kop tot teen !

Denk – spreek - doe Huidige situatie Gewenste situatie Beïnvloedende factoren Actiepunten ompetent van kop tot teen !

INTERACTIEVE OEFENING “instrumenten voor VTO-beleid” 1. Plan 1. Plan 4. Act 2. Do 4. Act 2. Do 3. Check 3. Check 2 groepen - 2 hoeken Aantal instrumenten per hoek Korte opdracht bij elk instrument Interactie! ompetent van kop tot teen !

INTERACTIEVE OEFENING “instrumenten voor VTO-beleid” Korte opdracht (post-its) –Heb je al positieve ervaring met dit instrument in jouw organisatie? –Lijkt dit instrument je zinvol/waardevol voor het VTO- beleid in jouw organisatie?  Positieve ervaringen en ideeën: groen –Heb je eerder negatieve ervaringen met dit instrument in jouw organisatie? –Waarom zou je dit instrument niet gebruiken in jouw organisatie?  Negatievere ervaringen en ideeën: rood