Taalontwikkeling Taalontwikkeling kan alleen als er op een of andere manier motivatie is bij de leerling. Als die motivatie aanwezig is, wat is dan goed.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond van groep 8
Advertisements

Commercial off the shelf games in de klas
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Early Warning System Kwaliteitscholen
ICT IN HET OLC De meerwaarde Mogelijkheden De schoolpraktijk.
Expertisebijeenkomst Leren Leren voor speciale leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte donderdag 3 april 2014.
Zelfsturing en executieve functies.
Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?
Klas 1a.
Adaptieve Ondersteuning van Mens-Computer Teams Een Verkenning van het Gebruik van Cognitieve Modellen van Vertrouwen en Aandacht Peter-Paul van Maanen.
Netwerkbijeenkomst Taal VMBO
Geletterdheid….. Wat is dat?
Compacten en levelboxen.
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Kwaliteitsslag EVC Rikie Seerden, Projectdirectie Leren en Werken, 8 september 2010.
CONCEPT OPERATIE X.
Effecten van de leesapp ´Letterprins´
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Onze missie Wij willen een: Brug slaan tussen mensen die willen geven en mensen die hulp nodig hebben.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Aandacht voor taal raakt de hele school
Woord van Leven Oktober 2012 “Als U het zegt, zal ik de netten uitwerpen.” Lucas 5,5.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Toetsing, beoordeling, wet- en regelgeving.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
1zorg-route.
Zelfstandig werken Groepen 3.
Autonomie in de derde graad
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
PLUSKLAS.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Proefwerken en s.o.’s voor Kurzweil leerlingen
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
SOLIDARITEIT VOOR HET GEZIN. Algemene informatie Opgericht in 1977 Hoofdzetel te Gent personeelsleden klanten (op jaarbasis) Spreiding.
“Omgaan met verschillen” Onderzoek met en door docenten. N. Hettinga C. van den Berg.
Het motiveren van leerlingen in het VO
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
VERKEERSBREVETTEN OP MAAT VME CONGRES IEDEREEN VERKEERSVAARDIG 1.Voorwaarden 2.Training in beschermde omgeving 3.Training in het echte verkeer.
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
Leer kracht Workshop over competenties van
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Informatieavond vakkenpakketten Welkom In gesprek met de leerling Weet je al wat je na het VMBO wil gaan doen? Wat spreekt je hierin aan? Wat zijn je.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
VoorlichtingHavo / Atheneum Leren met plezier!. Welkom Sander ScholtenFloor Maters.
Begrijpend lezen, voorbij de toets Lezen zonder motivatie …. kan dat wel? 19 november, 21 november, 29 november 2012 Bert de Vos,
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Welkom op de informatie-avond Havo /2013. Programma Deel 1  uur, aula Afdelingsleider: Mw. Meinema Decaan: Dhr. Jonkers Coördinatoren.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
V AN INBURGERING NAAR STARTKWALIFICATIE Verkenning van de mogelijkheden Inge van Meelis / Bas Schuiling 1.
Lessenserie Taal Leren Vrije Universiteit Schooltalenproject
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Motiveren: de ins en outs!
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Leerling- kenmerken Motivatie
Zelfregulatie op Cartesius2
Heb jij ballen voor scrummen?
LZN 1 LZN 2 LZN 3 Niveau 0 Visie/Preventie/Beleid
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Taalontwikkeling Taalontwikkeling kan alleen als er op een of andere manier motivatie is bij de leerling. Als die motivatie aanwezig is, wat is dan goed om te doen? En… wat helpt om gemotiveerd te leren?

beter worden in taal Zonder intrinsieke motivatie zal je niveau niet gemakkelijk hoger worden Eerst motivatie, dan taalaanpak

beter worden in taal Motivatie route (wat, hoe, beoordeling, hulp, etc.) eindtaak (backwards plannen) autonomie leefwereld

beter worden in taal Motivatie r oute (wat, hoe, beoordeling, hulp etc.) e indtaak (backwards plannen) a utonomie l eefwereld

beter worden in taal expliciet ondersteuning op maat trainen reflectie