1 SAMSARA. 2 Doelgroep Samsara Allochtone jongeren van de derde graad secundair onderwijs (focus op meisjes) Scharniermoment Richting kiezen in het leven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Advertisements

Edushock leerfestival
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Dienst Time Out Projecten
OCMW Antwerpen individuele vrijetijdsbemiddeling
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
MKKJ IN IZEGEM. Izegem, jeugd en mkkj  inwoners  7291 personen worden als jeugd gerekend.  1537 jongeren zijn actief in een jeugdvereniging.
Schuldpreventie Martijn Schoeman, preventiemedewerker armoedebeleid
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Leiderschap ontwikkelen in de social profitsector Johan Robert - Directeur Personeels- en Organisatiebeleid TONUSO Peter Tuybens - Business Manager BCT.
Gender & seksuele diversiteit op school Op een cultuurgevoelige manier aan de slag gaan met het thema ‘relaties & seksualiteit’ Shaireen Aftab Stafmedewerker.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Van Comeniusprojecten Guy Tilkin Landcommanderij Alden Biesen.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Destillatie.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Voorzieningen bereiken migranten niet altijd
CBE: Centra voor Basiseducatie
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Traject studiekeuzebegeleiding Lerarenopleiding VO-MO Partners: P.I. Sint-Godelieve & SJI Kontich.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Jeugdwelzijnsoverleg Eeklo. Enkele cijfers over Eeklo > % ,6 7,90%
Feedback bij de strategieën van de werkgroep tabak Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent.
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Leerlingen ontwikkelen apps
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Aanpak en praktijkervaring
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Leerlingenbegeleiding
1 Een ontmoetingskans voor moeders met jonge kinderen.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
CVO VSPW KORTRIJK OPLEIDINGSAANBOD Directievergadering Personenzorg 13 november 2015.
| Hospitawonen Platform Hulpverlening Gentbrugge/Ledeberg 8 december
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
“Centrale begeleiding voor jarige nieuwkomers uit derde landen”
AMIF Project OCMW Antwerpen
Interculturele klassen, ouders en buurten
Naar een verbindend en herstellend schoolklimaat
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
JEUGDzorg - voor wie?.
SOS Schulden Op School Voorstelling werking
AMIF Project OCMW Antwerpen
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Aanbod jongvolwassenen
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

1 SAMSARA

2 Doelgroep Samsara Allochtone jongeren van de derde graad secundair onderwijs (focus op meisjes) Scharniermoment Richting kiezen in het leven Dynamiek van gezinsvorming Weinig zicht op eigen competenties Weinig stimulans voor hogere studies Watervalsysteem - schoolmoeheid

3 Verschuiving van doelgroep Oorspronkelijk bedoeld voor meisjes uit Moslimcultuur (scheiding mannen-vrouwen) Verschuiving naar Roma-jongeren (niet alleen meisjes) ◦ Mede door Roma-ICB

4 Algemene doelstelling Verminderen van de risico’s ◦ op armoede en uitsluiting ◦ Op economische afhankelijkheid Arbeidsmarktpositie versterken Empowerment en zelfredzaamheid bevorderen Competentieversterkende begeleiding Ondersteuning bij identiteitsontwikkeling

5 Concrete doelstellingen Ondersteunen tot bewuste studiekeuze Kwalificatie behalen in onderwijs ◦ Minimaal secundair onderwijs behalen ◦ Kansen creëren naar hoger onderwijs Indien verder studeren geen optie: Traject naar werk uitstippelen Ondersteuning en afstemming werk en gezin/zorg

6 Gebruikte methodieken Inzetten van Interculturele Bemiddelaars Ambassadeursacties Coachinggesprekken Identiteitscirkel Levenslijn Begeleidingen op maat: ◦ Grenzenspel ◦ Vakantiejob zoeken ◦ Huistaakbegeleiding ◦ …

7 Problematieken Op zoek naar een externe vertrouwensfiguur Op zoek naar eigen identiteit – eigen normen Verwrongen “thuis”relatie Grenzen stellen in relaties en sexualiteit Huwelijk en gezinsvorming Hoofddoek Studiekeuze en toekomstperspectieven Spijbelgedrag en schoolmoeheid Financiële problemen Verblijfsproblematiek …

8 Meerwaarde 1)Inzet van interculturele bemiddelaars opbouwen van een vertrouwensrelatie vlottere contacten door (h)erkenbaarheid zicht op (inter)culturele achtergronden 2) Vraaggestuurde begeleiding ongedwongen laagdrempelige vrijetijdsactiviteiten dieper doordringen in de kern van de problematieken aanspreken van de intrinsieke motivatie 3) Bieden van begeleiding door “neutrale” externe persoon 4) Expertfunctie: 2de lijn werking naar begeleiders van scholen en andere instanties: intervisie en (inter)culturele duiding

9 Enkele cases

10

11

12

13 Koppel K

14 Koppel K Samenwerking tussen verschillende actoren: -het Labyrint; -het OCMW; -het CAW; -de huurdersbond.

15 Koppel K Doelgroep: Leerlingen uit het zesde jaar beroepssecundair onderwijs.

16 Koppel K Doelstellingen: Maatschappelijk weerbaar maken van de jongeren. Drempel verlagen naar allerlei diensten.

17 Koppel K Koppel K, wie zijn ze eigenlijk? Partner X: 6e jaar Partner y: 7e jaar Meisje  4 maanden zwanger Samenwonen vóór de komst van de baby. Koppel moet voor zichzelf zorgen. Beiden willen hun studies niet opgeven.

18 Koppel K Thema’s uit hun leven gegrepen: -financiën; -werk; -woning; -taakverdeling; -studeren.

19 Koppel K Meerwaarde: -Leerlingen kunnen spreken over gevoelige thema’s o.a. leefloon, uit huiszetting, relaties ; -Betere beheersing van de leerstof door concrete situaties en inoefening