Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herstellen doe je zelf:
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Respectvolle bejegening
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Opvoeden in de puberteit
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Toekomst visie TA.
Positieve psychologie
Ludo Daems.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
EEN SIMPEL WOORD VRIENDSCHAP IS… Intens gelukkig met elkaar
Dans van Vos Weg van Wolf
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Mindfulness.
Ethiek.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Doel en taak van de hulpverlening
Aanvaarding en tolerantie
IPC Nederland.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Groepsdynamiek 1.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Passie voor het vak Oog voor het kind
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Hoe pedagogisch handelen?
Hans Meij (powerpoint by Maxim Van Colen). inleiding pedagogische basisdoelen opvoedingsvaardigheden interactievaardigheden overige vaardigheden ontwikkelingsopgaven.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Mondzorg - persoonsgericht
Stimuleren van ondernemend gedrag
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Wat is DRAMA??.
De creativiteit van mevrouw Bol
Het loopbaangesprek.
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Bepaal jouw (voor)waarden
Wat is DRAMA??.
Family resilience: de basis voor een methode?
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Verbonden voelen met de natuur
it’s about learning to dance in the rain’
BOM-model PV 25/03/2014.
Prestatiegedrag.
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Werken met plezier en goed presteren
Leren van binnenuit.
JEUGDzorg - voor wie?.
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
Heb jij ballen voor scrummen?
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel

Veerkracht Veerkracht = groei- of transformatiemodel Niet langer een vaststaande persoonseigenschap maar dynamisch ontwikkelingsproces → specifieke krachten in het voetlicht → mogelijkheden en verandering → beschermende processen op gang → vermogen tot herstel

4 Ontwikkelingsgebieden volgens Benard (1996) 1. sociale competentie 2. probleemoplossend vermogen 3. autonomie en doelgerichtheid 4. geloof in een betere toekomst Beanard B From research tot Practice 1996

Sociale competentie Empathisch vermogen Culturele gevoeligheid Flexibiliteit kunnen tonen Communicatieve vaardigheden bezitten Om anderen geven Humor

Probleemoplossend vermogen Afstand durven nemen Kritisch en creatief kunnen denken Kunnen plannen Hulp durven zoeken

Autonomie en doelgerichtheid Zelfbewustzijn ontwikkelen Taakgerichtheid aanleren Zelfwerkzaamheid Vermogen om afstand te nemen Ontplooien van talenten Nieuwe weg willen inslaan

Geloof in een betere toekomst Aspiraties hebben Vertrouwen vertonen Optimisme Geloof en spirituele verbondenheid Vermogen vooruit te kijken

Ontwikkelingsmodel Wolin en Wolin (1993) 1. inzicht 2. onafhankelijkheid 3. relaties 4. initiatief 5. creativiteit 6. humor 7. moraal

1. Inzicht Verbanden zien Begrijpen wat er gebeurt Lastige vragen durven stellen Eerlijke reacties geven Verantwoordelijkheid nemen

2. Onafhankelijkheid Weloverwogen beslissingen nemen Emotioneel en fysiek afstand kunnen nemen Instaan voor eigen veiligheid Gevoel op jezelf te kunnen rekenen

3. Relaties Aanknopen van banden met anderen Open en respectvol zijn tov anderen Vertrouwen geven maar ook risico nemen Geven en krijgen van begrip,vriendschap, liefde

4.Initiatief Doortastendheid tonen Problemen durven aanpakken Uitdagingen aangaan Gevoel zelf je leven te kunnen veranderen

5. Creativiteit Verbeelding hebben Fantasie omzetten in artistieke expressie Iets moeilijks of lelijk ombuigen tot iets moois

6. Humor Lichtvoetigheid Optimisme Speelsheid Helpt pijn in ander perspectief te zien Lachen met jezelf of anderen Afvoeren van spanning

7. Moraal Iets kunnen beoordelen Opwaarde schatten Zorgvuldig en overwogen handelen Het goede trachten te doen Oprecht rekening houden met behoeften van jezelf en anderen Behulpzaam en zorgzaam

Veerkracht = ‘paradigma van empowerment’ (Wolin& Wolin / Benard 1996) Dus een veranderingsproces gericht op heroveren van menselijke waarden als: Verbinding Vertrouwen Respect Waardigheid Betekenisverlening Dus afhankelijk en verbonden met context!

Beschermende factoren Zorgzame relaties met ruimte voor begrip Hoge verwachtingen die structuur en uitdaging bieden Mogelijkheden om betekenis te geven en mee te doen ► en hier gaan we verder in de workshop mee aan de slag!

Driehoek van veerkracht Relaties: vertrouwen,diepgang,duurzaamheid cliënt Zelfwerkzaam-heid: opleiding, aspiraties,doelen Inzicht en reflectie

In de praktijk? Kennismakingsspel Opvoedingsspel Levenskunstspel Waarden- en normenspel Spel van verlangens Eigenwijshedenspel Relatiespel Spelen met conflicten

Dat proberen we zelf uit! Aan de slag met …….