Cliënt- en Familieperspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Het programma In voor zorg
Terugdringen Dwang en Drang
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
“VRAAG OM DE HOEK, WERK OM DE HOEK” “Innovatie van persoonlijke dienstverlening aan huis” PROJECTPLAN MIDDEN - BRABANT.
Veranderingen in rol Familieraden
Het gebruik van cliëntervaringen bij kwaliteitsbevordering
voorzitter Johan Cruyff Foundation
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012.
netwerk organisatiebeheersing
Motivatie van de professional Willy Limpens
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Een Taskforce voor Integrale Vroeghulp Na 3 jaar succesvol experimenteren met IVH en Vroeg, Voortdurend, Integraal (VVI) Verankering Integrale Vroeghulp.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Gezonde School Conferentie MBO Vitaal voor leren en werken 7 april
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
Toekomst van familieparticipatie in de ggz
Landelijk Platform GGz De landelijke koepel van GGz-cliënten- en familieorganisaties.
Hanneke Nooitgedagt, PR- commissie WKDV/EADV
Uitdagingen voor de cliëntenparticipatie Alliantiedagen 2011 CliP.
Peter Brouwer Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW WZSW – Waar Zit Sociale Waarde?
Synthese: “Zorg voor verslaafde dak- en thuislozen in Utrecht.”
Bijeenkomst Sociaal Beleidskader RUD’s 11 april 2012 Amersfoort.
Nederlandse Gemeenten en Europa Annemiek Wissink
WINTERCONFERENTIE Zorg voor Zuid in voorbereiding.
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg
Presentatie Continuümconcept
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Trimbos-instituut De Consumer Quality Index Stand van zaken Bob van Wijngaarden Studiedag Het Binnenste Buiten 26 maart 2008.
Zelf aan de slag met patiëntenparticipatie
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Jongeren Preventie Team
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
Kwaliteitscriteria; wat, waarom en hoe? Lisenka van Loon, projectleider NFK 19 april 2010.
Europaplein Welkom Programma Ontvangst Voorstellen: wie is wie? Doel van de avond Planvorming Verleden, heden en toekomst Europaplein Interactie Afsluiting.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Onderzoek Regionalisering Leerplicht RMC Utrecht Zuid
Bijeenkomst colleges 15 februari 2011
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Strategisch Overleg Stand van zaken decentralisatie AWBZ Woensdag 4 juli 2012.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
EiGGenwijzer en zorginkoopbeleid Gebruiksmogelijkheden in het zorginkoopbeleid.
KUNSTgROEP staat open voor alle actieve kunstenaars uit onze gemeente podium en beeldende kunsten professioneel en amateur klassiek en alternatief sluit.
Aanvragen bij het Oranje Fonds. Carolien Brugman Projectadviseur.
LOB in Entree Platform Entree 20 juni 2014.
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Stand van zaken & Beheersstructuur
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Het venijn zit in de staart
Beleidsinformatie Jeugd
Meetup Toptaken-website 29 januari 2015, Deventer – Michiel van Straalen, Adviseur nieuwe media.
Het beste pensioenstelsel ter wereld - Pensioenlab
Knowledge broker netwerk CVA vanaf 2016 regionale netwerken
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
V-ICT-OR| Vlaamse ICT Organisatie Regionale kenniskringen (IT-)kennis delen tussen lokale besturen in Vlaanderen.
Landelijk Platform GGz Digitale Zorg vanuit gebruikersperspectief Ambassadeurs Digitale Zorg & Marieke Haitsma (Landelijk Platform GGz)
Fact pack GGZ NHN_Jko1.pptx VGZ Curatieve GGZ Sep 11.
1+1=3 Workshop op zaterdag 11 oktober 2014 Door Richard Makkinga en Sanne Schenkkan.
INKOPEN EN STUREN OP RESULTATEN JEUGDHULP GEMEENTE BRUNSSUM Maureen Schonewille Adviseur Vilans 8 maart 2016.
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
Wat vindt MIND eigenlijk?
Transcript van de presentatie:

Cliënt- en Familieperspectief Kwaliteit vanuit Cliënt- en Familieperspectief Marieke Wollaars Beleidsmedewerker Kwaliteit Landelijk Platform GGz

Landelijk Platform GGz Kwaliteit vanuit Cliënt- en Familieperspectief Inhoud Inleiding - Wie, Wat en Waarom Sterren? Aanpak - Hoe Sterren? Effect - Wat doen de Sterren voor ons? Stand van zaken - Welke Sterren nu? Toekomst - En later? Vragen?

Landelijk Platform GGz Kwaliteit vanuit Cliënt- en Familieperspectief Inleiding - Wie, Wat, Waarom? ‘Niet zeggen wat we niet willen, maar aangeven wat we wél willen’ Projecten met kwaliteitscriteria Zorginkoop Familiebeleid Gemeentelijk beleid Re-integratie Werken met jongeren en ketenzorg Meer doen met criteria vanuit cliënt- en familieperspectief. Stem van de cliënt laten horen. Wat vindt die belangrijk, waar moet men idealiter aan voldoen? Sterren uitdelen op thema’s, relevant voor cliënten en familie, bewustwording van relevantie van thema’s, en een boost geven aan de kwaliteit van zorg, ook door open en transparant te zijn over de resultaten

Landelijk Platform GGz Kwaliteit vanuit Cliënt- en Familieperspectief Inleiding – Wie, Wat en Waarom? Wie? www.lpggzsterren.nl Cliënten en Familie … Wat? … Toetsen en waarderen, delen LPGGz Sterren uit … Wie? … Aan zorginstellingen, zorgverzekeraars, gemeenten, teams, re-integratiebureaus, … Waarom? ... Voor betere kwaliteit van zorg, door positieve waardering, transparantie en keuze-informatie. Onze achterban, onze lidorganisaties en de regionale clientenorganisaties We gaan toetsen en waarderen, we gaan langs die zorginstellingen en kloppen aan bij de zorgverzekeraars, om te kijken hoe ze het doen. En geven een LPGGz Ster als ze het vanuit client- en familieperspectief goed doen. Zo laten wij zien wat wij belangrijk vinden. Dit zorgt voor betere kwaliteit van zorg. Daarnaast geven we een blijk van waardering aan degene die het goed doen. Een positieve prikkel, en dat maakt ook dat anderen willen meedoen. Willen bereiken dat anderen omkijken: hee, wat is dat voor Ster, waarom krijgen anderen die, en waarom hebben wij die niet? Daarom zijn we ook transparant over de resultaten. En dit leidt uiteindelijk ook tot keuze-informatie voor de client. Je moet bij Agis zijn.

Landelijk Platform GGz Kwaliteit vanuit Cliënt- en Familieperspectief Aanpak – Hoe? Per Ster wisselend Projecten met kwaliteitsaspecten Project: tijd en organisatie Kwaliteitscriteria vanuit cliënt-/familieperspectief Onderzoek [kwalitatief - kwantitatief], informatie verzamelen Uitkomsten: uit te delen Sterren Enkele ‘voorwaarden’

Landelijk Platform GGz Kwaliteit vanuit Cliënt- en Familieperspectief Aanpak – Ook belangrijk… ‘Best practices’: kunnen (blijven) verbeteren Helder zijn over de meerwaarde Ontsluiten: communiceren, publiceren, uitreiken Aandacht voor het thema Aandacht voor de beste Aandacht voor kwaliteit Als je wilt dat instellingen of zorgverzekeraars gaan verbeteren, moet je ze ook handvatten bieden om te verbeteren:we bieden dus ook best practices aan. Meerwaarde: ja het kost misschien meer tijd, of misschien meer geld [en misschien ook niet] maar je krijgt er kwaliteit voor terug, en clienttevredenheid. Door er aandacht aan te geven, gaat het ook leven

Landelijk Platform GGz Kwaliteit vanuit Cliënt- en Familieperspectief Het effect: een voorbeeld Project Familiebeleid & LPGGz Ster Familiebeleid Kwaliteitscriteria vanuit cliënt-/familieperspectief Bejegening, informatievoorziening, betrokkenheid, bereikbaarheid Organisatiestructuur, Familieraad, Familievertrouwenspersoon, Klachtenregeling Onderzoek Prioriteren van criteria Scope: welke instellingen Online enquête aan Raad van Bestuur [en familieraad] Scores Uitkomsten Winnaars! En LPGGz Sterren! Het effect. Om te laten zien wat we er nu mee bereiken, wil ik een voorbeeld erbij pakken: project Familiebeleid en de LPGGz Ster Familiebeleid. [site]

Landelijk Platform GGz Kwaliteit vanuit Cliënt- en Familieperspectief Effect Best Practices Meerwaarde www.lpggzsterren.nl Ontsluiten Op 26 maart 2012 was de uitreiking van de 3 winnaars van de LPGGz Sterren familiebeleid. De winnaars zien het als goede start, een stimulans, een teken dat ze op de goede weg zitten. De andere deelnemers, die geen Ster hebben gekregen: Nu, eind oktober, komen er nog steeds mails binnen van medewerkers, RvB en/of FR van instellingen, om te vragen of ze nog mee kunnen doen, of wat ze moeten doen om die laatste Ster te behalen. Vliegwieleffect. Zorgverzekeraars: doen meer met familiebeleid en kijken op onze site: welke instellingen doen het goed, welke niet? Leuke is dat we die mogelijkheid nog geven aan de instellingen. En het leidt daadwerkelijk tot verbeteringen: beleid wordt zó veranderd dat er bijvoorbeeld een familieklachtenregeling komt, of inspraakmogelijkheden voor de familieraad. En het geeft houvast aan clientenraden en familieraden, om in gesprek te gaan met hun instelling. Soort richtlijnen. Best Practices: website, goede praktijken, Triadekaart implementeren. Instellingen ook van elkaar laten leren.

Landelijk Platform GGz Kwaliteit vanuit Cliënt- en Familieperspectief Stand van zaken LPGGz Sterren in 2010 Apanta (Veldhoven e.o.) Emergis (Zeeland) Vincent v. Gogh instituut (Venray e.o.) SBWU (Utrecht e.o.) De Brug (Midden-Nederland)

Landelijk Platform GGz Kwaliteit vanuit Cliënt- en Familieperspectief Stand van zaken LPGGz Sterren in 2011 AGIS

Landelijk Platform GGz Kwaliteit vanuit Cliënt- en Familieperspectief Stand van zaken en toekomst LPGGz Sterren in 2012 en verder 5 november 2012 LPGGz Ster Familie-ervaring NEW! Update LPGGz Ster Familiebeleid NEW! 2013 ??? 2014 LPGGz Ster Beste Gemeente – Sociale Activering en Werk Ketenzorg bij jongeren? Patiëntveiligheid? Inzet van ervaringsdeskundigheid? Ligt aan de mogelijke projecten

Landelijk Platform GGz Kwaliteit vanuit Cliënt- en Familieperspectief Tot slot ‘Niet zeggen wat we niet willen, maar aangeven wat we wél willen’ Verandering – Verbetering Best practices Keuze-informatie ‘Niet zeggen wat we niet willen, maar aangeven wat we wél willen’ Ik denk dat we dat op deze manier heel goed in de praktijk brengen. We zijn heel helder over onze wensen en eisen, en zorgen ervoor dat die gezien en gehoord worden. We zorgen voor verandering, verbetering. We bieden best practices en keuze-informatie.

Landelijk Platform GGz Kwaliteit vanuit Cliënt- en Familieperspectief Vragen? Dit was mijn verhaal. Zijn er nog vragen?

Landelijk Platform GGz Kwaliteit vanuit Cliënt- en Familieperspectief Bedankt voor uw aandacht! Bedankt voor uw aandacht!