Baalderborggroep / GKC

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Het tweede werkstuk.
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Auditen op succes waarderend auditen
Hoe bereik ik tenminste hetzelfde resultaat met minder middelen?
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Een nieuw instrument op gebied van Oplossingsgericht Werken?
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Waarom ben ik hier op aarde?
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
Oplossingsgericht werken
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Motivatie van de professional Willy Limpens
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
De kaart is niet het landschap
Oplossingsgericht coachen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Welkom bij Projectmanagement
Het is precies 19:06.
Even verpozen en genieten... met muziek.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
De Grote Opdracht Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Christus centraal! “Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde” Paulus in 1 Korintiërs 2 vers 2.
De grote oversteek Afscheidsdienst groep 8 op 30 juni 2013 m.m.v.:
Wanneer doelen doelloos blijven. Over weerstand en doelen
De veranderende rol van de leraar Workshop Leo Lenssen 28 januari 2009
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
‘De Klomp Draait Door’ Rosalie Blok Klas CE2C.
Uitzending bijgewoond van een tv programma.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
5 % 15 % 80 % Reteaming, plannen maak je samen! 14 November 2014 Joost Iserief Cathelijne Spijker Vantevoren snoepjes klaarleggen Uitdelen knikkers.
Uitleg persoonsvorm (pv)
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
OGW op de Firtel.
Gespreksvaardig-heden
Onderzoeksvaardigheden 3
ECHT OF ONECHT Echtheidskenmerken geld 40! Papier Voelbare inkt Watermerk Inkt met kleuromslag Veiligheidsdraad Hologram Ultraviolet licht.
LOB normen en waarden Wat wil ik?.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Korte Oplossingsgerichte Therapie Raymond Smulders
Toekomstgericht onderwijs
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
2 Het verhaal van Maarten en zijn mama 3 Reacties van Maartens mama “ o nee ” : mond-vol-tanden, verbijstering “ plichtmatig ” : de vraag ernstig nemen.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
WORKSHOP ELEVATOR PITCH Loopbaanevent Trivalent Nynke Visser 21 mei 2016.
Integraal sociaal werk
Derde training Verloop traject Systematisch werken
Reflecteren even pas op de plaats
Coaching.
Oplossingsgericht communiceren versus probleemgericht communiceren
Transcript van de presentatie:

Baalderborggroep / GKC Oplossingsgericht werken met cliënten met lichte verstandelijke beperkingen John Roeden GZ-psycholoog / Gedragstherapeut / Onderzoeker / Schoolmusicus Baalderborggroep / GKC roeden@xs4all.nl j.roeden@baalderborggroep.nl

DE OPLOSSINGSGERICHTE BEGELEIDER EEN GIDS VOOR OPLOSSINGSGERICHT WERKEN IN DE VERSTANDELIJK GEHANDICAPTENZORG ISBN: 978 90 6455 7002 Te bestellen bij: j.roeden@baalderborggroep.nl

Interview een cursist In tweetallen: Wat was jouw laatste succes in je werk? Hoe lukte jou dat? Hoe deed je dat precies?

Twitter OW met teams bereikt het teamdoel stapsgewijs via ideeën uit verleden, heden en toekomst, n.a.v. een begeleidingsprobleem van één VB-cliënt. OW met cliënten bereikt het doel van de LVB-cliënt stapsgewijs via ideeën uit verleden, heden en toekomst, n.a.v. persoonlijke problematiek.

De mogelijke meerwaarde van oplossingsgericht werken Attitude + techniek Optimisme en samenwerking Combinaties

Achtergronden Oplossingen in plaats van problemen De cliënt is expert / een houding van ‘niet weten’ Slechts een kleine verandering nodig OBER / CLASS ROOM / DISCRIMINATIE (p. 67) / PARACETAMOL / TAXI CHAUFFEUR / NOZW / OO: KLEINE VERANDERING

What’s in a name Mensen met verstandelijke beperkingen People with Intellectual Disabilities People with ID’s People with ideas Mensen met ideeën

Voor wie geschikt? Cliënten met VB (IQ: 55 – 85) Teams van professionals Cliëntsysteem: [+ professional(s)] + [belangrijke andere(n)] Groep van cliënten met VB Competenties versus beperkingen Geef mij de kracht om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen, de moed om te veranderen wat ik kan veranderen en de wijsheid om tussen beide te kiezen

1.Vragen naar het doel Wondervraag Videovraag Waar hoop je op? Wanneer ben je hier klaar? Als je een dag/week/maand vooruit kijkt Als je in een glazen bol kijkt Als je drie wensen mag doen De wereld van de realiteit kent grenzen, de wereld van de verbeelding is grenzeloos

2.Vragen naar uitzonderingen Wanneer is het probleem er niet of minder? Wat is er dan anders? Wat doe je dan anders? Wat heeft eerder succes gehad? Uitzonderingen zijn als paaseieren, je hoeft ze slechts te vinden

3. Schaalvragen Als 10 is: … Als 1 is … Waar zit je nu? Visualisaties Hoogtes Cirkel Afstanden DIA 6 (Oplossingsgericht werken)

Oplossingsgerichte intervisie Interview een collega Stel je een toekomstige klus / confrontatie / gesprek waar je tegenop ziet voor. Vertel daar heel kort iets over. Stel De volgende vragen aan je collega: Waar hoop je op (na de klus / confrontatie / gesprek Als 10 is: je bent helemaal klaar voor die klus Als 1 is: je bent helemaal niet klaar voor die klus Op welk cijfer zit je nu? Wat maakt dat je (nu al) op dat cijfer zit? Hoe ziet een cijfer hoger eruit? Hoe kan je een cijfer hoger komen?

4. Competentievragen Hoe is het je gelukt om? Hoe heb je dat gedaan? Hoe heb je dat overwonnen? Hoe doe je dat? Hoe deed je dat?

5. En wat nog meer? Wilt u nog een dessert? Welke dessert wilt u? Anders nog iets? En wat nog meer? VRAGENCOLLECTE / LIED (p. 176).

Oplossingsgericht Lied Always look on the bright side of life Always look on the right side of life Hou op met dat geklaag / Stel de wondervraag / Met de schaalvraag vorder je gestaag De cliënt is competent / Dus geef een compliment Dat kost geen cent en werkt efficiënt Dus zeg je keer op keer / Wauw en wat nog meer? En gun je je cliënt de volle eer Aan het einde van ‘t gesprek / Even pauze en Feedback Dan wordt je klager klant nog voor ‘t vertrek

Werkt het? Onderzoek: alle technieken/therapieën werken even goed. Dat geldt ook voor behandelingen uitgevoerd met LVG-ers

De kracht van oplossingsgericht werken

Relatietypes Klant- typisch Klager- Bezoeker- Probleem + - Doel Zoekend Samen-werking Bereidheid Eventueel bereidheid Nog geen

Klagertypisch Tango Vragen aan klagers Signalen van hoop Kennismaking Probleemverkenning Probleemerkenning Schaalvragen (hoop, motivatie, samenwerking) Uitzonderingen Competentievragen ‘En wat nog meer’ Vragen via anderen Observatietaken Tango Vragen aan klagers Signalen van hoop Externaliseren Stabiliteit als verandering Neutraliseren/normaliseren Crisis voorspellen Verwachtingen bijstellen Feedback van de cliënt Omgeving inschakelen Reflectieteam Doorverwijzen

Bezoekertypisch Attitudes Relatievorming Vragen aan bezoekers Heroriëntatie op doel Heroriëntatie op verantwoordelijkheid Informeren Oplossingsgericht sturen Niets doen Oplossingsgericht werken met het team Oplossingsgerichte intervisie Oplossingsgericht reflecteren Delegeren

Tot slot Een zen leerling kwam bij een brede rivier. Toen hij zijn meester aan de overkant zag staan, riep hij: ‘Meester, hoe kom ik aan de overkant?’ ‘Doe geen moeite’, zei de meester ‘Je bent al aan de overkant.’