1 september ’14 Patienten ervaringen enqueteren Chiel Bos Zorgverzekeraars Nederland.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kennispoort Verloskunde 2009
Advertisements

Hoe ontstond dit initiatief ?
DE EERSTE LIJN IN HET NIEUWE REGEERAKKOORD
20 maart 2008© 2008 kiesBeter.nl1 CQ gegevens op kiesBeter.nl Jeanne van Loon projectleider kiesBeter.nl 20 maart 2008.
Financiering van palliatieve zorg
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Prestatie-indicatoren
Herbert Schilthuis IGZ
De CQ-index in vogelvlucht
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Beleidskader in bullets In de bijlagen van het beleidskader worden voorbeelden gegeven van uitwerkingen van de thema’s. Dit overzicht is samengesteld.
Basisset Kwaliteitscriteria Lisenka van Loon (projectleider NFK) 6 juni 2011.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Stand van zaken voorschrijfbevoegdheid Drs. Th. W
Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg
Han de Vries Actuariaat & Onderzoek, Achmea Zorg 15 September 2009
De kracht van de ervaring
Kan de consument echt gaan kiezen? CKZ 24 april 2007.
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Presentatie van resultaten van de CQ- index Diana Delnoij 20 maart 2008.
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Investeer in inzicht in de praktijk van (niet)kiezende zorggebruikers Presentatie Onderzoeksforum 3 februari 2009 Dr. Kor Grit.
Professionele richtlijnen in breder Perspectief
Begeleidingsplannen GGZ
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Trimbos-instituut De Consumer Quality Index Stand van zaken Bob van Wijngaarden Studiedag Het Binnenste Buiten 26 maart 2008.
Stand van zaken ontwikkelingen
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
Wie is waar goed in? Ellen Mogendorff 1.
“Gerechtvaardigd vertrouwen in verantwoorde zorg” IKNO, Zwolle 13 november 2008 Volumen X Kwaliteit: Concentratie en spreiding in de (oncologische) zorg.
Visie op hoogrisico- laagvolume chirurgie Bas Leerink, Raad van Bestuur Menzis IKNO, 13 november 2008.
Start kennispraktijknetwerk Vraag- en aanbodanalyse
Zorg voor gegevens Compliance aan wetgeving bij gegevensverstrekking
© de vries business consultancy, 2008
3. Koopgedrag van particulieren en bedrijven
Antonius Ziekenhuis. Ons ziekenhuis 1900 tot 1975.
Netwerkbijeenkomst GGZ Midden Limburg juni 2014 René bekhuis CZ
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
Zorg Prestatie Monitor “Patiënt ervaring metingen”
Visie informatievoorziening
Huisartsenzorg & integrale zorg
1 Van inkoop voor de klant naar zorg voor de klant De rol van cliëntenraden in het inkoopbeleid Auke Jelle Kingma 3 oktober 2014.
Presentatie ’De zorgverzekeraar en de regierol’ Aad de Groot 11 september
Oude zorg, nieuwe zorg E-health en de Zorgverzekeringswet Walter H. Salzmann Rotterdam, 12 maart 2007.
Actueel Medicatie Overzicht
Welkom Arie Jongejan directeur Carans / Scoop
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2016
Rechtmatigheidseisen verantwoording Jeugdzorg en WMO oktober.
1 “Innovatieplaats Cure” Experimenteer met minder regels.
Landelijke Agenda suïcidepreventie Directie Curatieve Zorg, Mw. Mr. M.O. Samuels.
Contracteerbeleid Regiobijeenkomst VGN november 2005 Tineke Donga.
Benchmark gehandicaptenzorg 2006 Financiële Bouwsteen, Gapanalyse en meer…. Marcel Dopper VGN.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
De eerste lijn een keten van zorg, preventie en participatie PH Forum 28 september 2009 Marc Roosenboom, LVG.
Auteur: Paul Poortvliet Datum: 22 februari 2011 Informeren van de patiënt Ervaringen uit Nederland.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
1 juni ’16 Contractering en zorginkoop 2006 aandachtspunten voor lokaal overleg Jan Coolen / ZN.
15-Jul-16 | 1 Financiële organisatie van het Nederlandse zorgsysteem: Welke gezondheidseconomische principes liggen ten grondslag aan het Nederlandse zorgstelsel?
Samen verzekerd van goede zorg André Rouvoet, voorzitter Zorgverzekeraars Nederland Congres Arts en Organisatie – 10 juni 2016.
De patiënt als regisseur van de zorg
ZorgkaartNederland En toezicht op de zorg
Patiëntenparticipatie bij zorginkoop en meerjarenplannen
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
Patiëntenparticipatie bij zorginkoop en meerjarenplannen
Transcript van de presentatie:

1 september ’14 Patienten ervaringen enqueteren Chiel Bos Zorgverzekeraars Nederland

2 september ’14 Zorgverzekeringswet Verzekeringssysteem met basispakket Zorgplicht voor de betaalde premies Doelmatige besteding van middelen Kwaliteit –Inhoud van de te leveren zorg –Uitkomsten van de geleverde zorg –Ervaren kwaliteit door patient Gedifferentieerd contracteren Specifieke afspraken, waaronder prijs Volume afspraken

3 september ’14 AWBZ Voorzieningensysteem met verdeling van beschikbare middelen Zorgkantoor/verzekeraar uitvoering Initiatief V&VT sector en IGZ Sectorale aanpak met betrokken partijen Kwaliteit –Inhoud van de te leveren zorg –Uitkomsten van geleverde zorg –Ervaren kwaliteit door patient Gedifferentieerd contracteren Specifieke afspraken, waaronder prijs Volume afspraken

4 september ’14 Kwaliteit De mate waarin een product of dienstverlening voldoet aan de wensen en verwachtingen van de klant. Objectief / subjectief Absoluut / relatief Contextafhankelijk / Contextonafhankelijk Uni-aspectmatig / multi-aspectmatig

5 september ’14 Initiatief zorgverzekeraars Agis start met CAHPS en later Stichting Miletus Brede aanpak via VWS en CQ instituut Eigendomsdiscussie over gegevens Herstart Stichting Miletus van zorgverzekeraars Landelijk instituut CQ Gezamenlijke gelijke definities en opzet Onafhankelijke uitvoering Spiegelinformatie

6 september ’14 Bevordering Kwaliteit in NL Wettelijk kader Kwaliteitswet, wet-BIG, WGBO, IGZ Accreditatie HKZ, NIAZ, ISO, NHG Verbeterprojekten Doorbraakprojecen, Sneller Beter Richtlijnontwikkeling EBRO Prestatie-indicatoren

7 september ’14

8 september ’14 Indicatoren ipv alle informatie Verzekeraars  Consumenten  Overheid  Inspectie  Managers en  professionals Inkoopinformatie Keuzeinformatie Monitorinformatie Toezichtsinformatie Kwaliteitsinformatie Verwijsinformatie

9 september ’14 Transparantie en bruikbaarheid Elk sturingsniveau heeft zijn eigen doelen en eigen stuurinformatie (indicatoren) nodig, deze overlappen elkaar slechts gedeeltelijk Wim Schellekens e.a. 2003

10 september ’14 Initiatieven in Nederland Kwaliteit in ziekenhuizen: IGZ 2003 Kwaliteit bij de zorginkoop: ZN Klinische indicatoren: CBO/Orde Kwaliteit bij huisartsen: WOK Kwaliteit V&VT: Toetsingskader Kwaliteit GGZ: GGZ Nederland Patientervaring (CQ-indexen): Miletus/CQ Zorgbalans, RIVM

11 september ’14 Alle niveau’s belangrijk Feitelijke informatie Instellingsniveau:CB/NPCF: soort producten, parkeerfacil. AandoeningsniveauCB/NPCF: mammapoli, one stop shop Professionele kwaliteit InstellingsniveauIGZ basisset AandoeningsniveauCBO/Orde: Kwaliteit in de etalage Beleefde kwaliteit Instellingsniveau, Miletus / CQ: ziekenhuisbreed / V&V AandoeningsniveauMiletus / CQ: diabetescataract, CVA

12 september ’14

13 september ’14 Zorgverzekeraars  Kwaliteit betrekken bij inkoop Inkoopindicatoren B-segment DBC’s + aantal A-segment DBC’s In overleg met wetenschappelijke verenigingen, OMS en CBO CQ – vragenlijsten Uitkomstindicatoren  Sturen van eigen processen

14 september ’14 Kwaliteitsinformatie Top 5 verbeterpunten kwaliteit van zorg staaroperaties: 1.Informeren naar allergie voor geneesmiddelen / voor jodium 2.Informeren over bijwerkingen druppels / zalf 3.Informeren over symptomen waarop gelet moet worden na operatie 4.Bespreken behoefte aan nazorg thuis 5.Bereidheid oogarts om te praten over niet goed gelopen zaken

15 september ’14 Conclusies Goed instrument van vragers en inkopers van zorg: consumenten /patienten en verzekeraars Eigen route zonder manipulatie of ter beschikkingstelling van gegevens Directer instrument dan vele andere moeilijk bereikbare gegevens. Zorgvuldigheid versus strategisch gedrag Onderdeel contracteerbeleid