Het bestaansrecht ABP3 week 2 HEO –CO1 ABP3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Organisaties en management. Agenda  Les 2   1.1 Organisaties en 1.2Management  leren behandelde & mk wb 1.1 tm 1.5.
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Salesmanagement Hoofdstuk 2.
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Organisatie en beheer Week 2.
Management : situering en begrip
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Inleiding in de Marketing
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Workshop contentstrategie
Inleiding TBK college 3 organisatiekunde
Marketing presentatie
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
© Pearson Education Benelux, 2003
ABP3 week 1 introductiecollege
HEO –CO1 ABP3 Ondernemen & strategisch handelen HEO –CO1 ABP3 ABP3 week 3.
HEO –CO1 ABP3 ABP3 OM HEO –CO1 ABP3 week 6 Strategisch handelen.
HEO –CE1 SA01 Salesmanagement Hoofdstuk 4. HEO –CE1 SA01 Agenda Doelstelling Hoofdstuk 2 Voor volgende keren.
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
5S in Velsen.
De kracht van informatie voor beleidsontwikkeling
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
4. Online strategie Internet scorecard
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
BrabantZorg Het creëren van een innovatief klimaat.
Informatiestrategie INFS – College 1 Derk-Jan Winkel.
Ambassadeursbijeenkomst 23 mei Agenda Mededelingen (Flash Mob, Cultureel ondernemerschap, Alfabeeld) Digitale werkplaats ( Hester) Het Nieuwe Werken.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Insights & Essentials Willem van Putten
 A-94 A-94.
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Planning en Roostering
Informatie management HC2
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
50.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 5 Onderdeel : CULTUUR
Wat is Plaza Challenge? ● Een economisch georiënteerd interactief spel ( deelnemers). ● Spelenderwijs kennis maken met het runnen van een onderneming.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv MARKTONDERZOEK Schooljaar Kennistentamen onderdeel van management accounting Leerwerktaak statistiek.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Inleiding tot marktonderzoek
Module Evalueren Moduleweekend Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Wat is Plaza Challenge? Oorsprong: Plaza = winkelcentrum
Cursus Interne auditor
Stage klas 4.
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Het bestaansrecht ABP3 week 2 HEO –CO1 ABP3

Agenda Doelstellingen Hoofdstuk 2 t/m 2.2.4 Voorbereiding volgende week Opdracht

Doelstellingen Bestaansrecht: Welke soorten omgevingen Organisatiemotor Klassieke en moderne benadering

VRAGEN?

Wat is organisatiekunde? Wat is een organisatie? Onder een organisatie verstaan wij een geordende groep mensen die met behulp van bepaalde middelen samenwerken om, binnen een bepaalde omgeving, een vastgesteld doel te bereiken.

Wat is organisatiekunde? Wat is een organisatie? Bepaalde middelen Omgeving Vastgesteld doel Ordening

4 bestaansvoorwaarden Bestaansrecht Middelen Inkomen Omgeving

4 bestaansvoorwaarden Bestaansrecht De wil van anderen om middelen aan de organisatie ter beschikking te stellen De doelstelling zo op behoeften afstemmen, dat er voldoende opbrengsten zijn

BLIM-model M L B I

BLIM-model M L B O I

Omgeving Soorten omgeving Het domein De taakomgeving Ruimteomgeving

Omgeving 1 2 3

De organisatiemotor Behoefte = onderdeel omgeving Opbrengst Bestaansrecht Doelstelling = onderdeel management Verdeling: kennis macht arbeid inkomen = onderdeel inrichting Bijdragen Bedoelingen = onderdeel leefbaarheid Drijfveren: Behoeften en Belangen van stakeholders

Omgeving Soorten omgeving Klassiek/Rustige omgeving Modern/Turbulente omgeving Situationeel

Klassiek Rustige ruimteomgeving Domein stabiel ‘eeuwig’ Taakomgeving te creëren Bestaansrecht vanzelfsprekend Productinnovatie is domeinbepalend Doelstelling constant Klant is anoniem

Modern Turbulente ruimteomgeving Domein instabiel Taakomgeving problematisch Bestaansrecht problematisch Productinnovatie is taakomgeving bepalend Doelstelling uniek, instabiel en tijdelijk Klant is koning Ondernemingsbeslissingen vereist

Samenvatting Omgeving Organisatiemotor Twee benaderingen ruimte-, domein- en taakomgeving Organisatiemotor Twee benaderingen klassiek, modern

VRAGEN?

Opdracht 1 Bestaansrecht van een organisatie: Artikel over een organisatie zoeken Aantonen dat het om een organisatie gaat Relatie tussen organisatie en omgeving uitwerken

Opdracht 1 Bestaansrecht van een organisatie: Artikel over een organisatie zoeken bedrijf branche ondernemingsdoelstelling

Opdracht 1 Bestaansrecht van een organisatie: Aantonen dat het om een organisatie gaat gebruik hoofdstuk 1 hiervoor alle onderdelen van de definitie behandelen

Opdracht 1 Bestaansrecht van een organisatie: Relatie tussen organisatie en omgeving uitwerken domein, taakomgeving, concurrenten, overheid, klanten, aandeelhouders

Opdracht 1 Bestaansrecht van een organisatie: max. 4 A-4-tjes artikel en achtergrondmateriaal bijvoegen inleveren voor maandag 5 maart 12:00 uur volgende week docent beschikbaar voor vragen tijdens het tweede uur

voor volgende week Hoofdstuk 2 vanaf par. 2.3 bestuderen Eventuele vragen opschrijven Aan case werken

Einde

Einde