Traject 2009 – 2012 SCHOOLNIVEAU

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Poppenspel muzisch! Ja, natuurlijk! Maar ook veel meer!
Advertisements

Een leerlijn moderne media… Hoe doe je dat?
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Bij pion cirkel re over lope over
Muzische vorming Les 7 Nieuwe didactisch model Muzisch evalueren
Informatieavond 22 april 2013
Gemiddelde * gemiddeld aantal punten * gemiddelde snelheid per uur
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
meerjarig verbeterplan onderwijs
Ict - beleidsplan
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Bovenschoolse voorzieningen RSV Breda
Pedagogische begeleidingsdienst GO! 27 september 2010
Mediaopvoeding.
Sportklassen op het Schoter.
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Basisschool Pulle infoavond
Een kind inschrijven in een kleuterschool of lagere school in Antwerpen Het centraal aanmeldingsregister.
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
1 Inclusief hoger onderwijs Studienamiddag Vlor Diversiteit in het hoger onderwijs 23 april 2008 Gaspar Haenecaert.
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Opleiding Onderwijsassistent
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Thema 5 Begeleidingsmethoden
Netwerk organisatiebeheersing Krachtlijnen auditstrategie
Vernieuwing verzorging
Integraal Toezicht Jeugdzaken
Dramatische spel en Taalontwikkeling
Poppenspel muzisch! Ja, natuurlijk! Maar ook veel meer!
Roncalli en Mas. Inhoud 1.Wat is maatschappelijke stage 2.Urenverdeling 3.Wat kun je van je stage verwachten 4.Stageplaats 5.Wat moet je zelf regelen.
Ante Groep 14.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
muzische grondhouding in de lerarenopleiding lager onderwijs
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag ‘Gebruik onze databanken!’
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
Opleidingen niveau 4 & SPBS gebruikersdag 21 juni 2012.
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
De Tweeklank Informatieavond Programma Algemene informatie op schoolniveau; profilering 1 e ronde praktische informatie in de groepen 2 e ronde.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
vmbo, havo, vwo, gymnasium en vwo++ Voorlichtingsavond 22 januari 2008
WELKOM.
Op naar…
Leren in nieuwe contexten
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Infoavond 4de leerjaar WELKOM!.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
DIE KEURE EDUCATIEF STELT VOOR
TOMnibus op de Regenboog De TOMnibus op de Regenboog 9 maart 2005.
Deze prenten van de communicatieset IK+JIJ=WIJ van het VVKBaO zijn polyvalent inzetbaar: -Als aanzet tot een gesprek -Als de student/leerkracht zijn/haar.
Rekenen op de Grundel. Vanaf komend schooljaar: Rekenexamen telt mee in het eindexamen Al van invloed voor de voorexamenklassen (4 havo en 5 vwo) Doorlopende.
WELKOM.
Welkom in L6 David Dumonceau.
Van ICT-tool naar ICT-leerlijn.  : invoering leergebied overschrijdende eindtermen  : ICT-tool in onze SG met jaarlijkse ‘check-up’
Lancering Traject
Even voorstellen……. Leren met een “WOW-factor”
Onze schoolvisie Schooljaar
Jaar 2015…. Terugblik volgt straks…. Maar eerst even…
WelkomWelkom Op deze informatie-avond. Even voorstellen…
Welkom Voorlichtingsavond ouders groep 8 Het Twickel College Borne Welkom Voorlichtingsavond ouders groep 8 Het Twickel College Borne.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Leer- en ontwikkelingslijnen 4-7 jaar
Transcript van de presentatie:

Traject 2009 – 2012 SCHOOLNIVEAU Muzische Opvoeding Traject 2009 – 2012 SCHOOLNIVEAU

Wat er aan vooraf ging… Tekorten tijdens doorlichting schooljaar 2008-2009 Enkel beeld en muziek (eng) Geen muzisch gevoel Geen overzicht (wie doet wat?)

BELANGRIJK OM WETEN (dit waren wij ‘even’ vergeten)! Muzische opvoeding telt meer dan 2 domeinen (beeld en muziek), nl. 5! Beeldopvoeding Muzisch taalgebruik Muzikale opvoeding Bewegingsexpressie Dramatisch spel

De krachtlijnen van het leerplan Procesmatige aanpak (beschouwen en creëren) Accent op ontplooien van de unieke persoon Verbondenheid Geïntegreerde aanpak Aspecten van scholing Werken aan een muzische grondhouding

Schooljaar 2009-2010 Knip- & plakmeester (3u/week/klas) Lesonderwerpen volgens (deel)leerplan(nen) Muzische bijscholingen Basismappen uitgeverij Averbode als leiddraad  TEKORT: Geen overzicht (horizontaal en vertikaal) / Niet geïntegreerd / Nog steeds naast elkaar…

Schooljaar 2010-2011 U-bocht – totale andere aanpak Vertrokken vanuit de 21 doelen van het leerplan (beschouwen en creëren) Volgens VVKBaO

AANPAK SCHOOLNIVEAU Onderverdeling VVKBaO gehouden Kl. kls Gr. kls + L1 L2 + L3 + L4 L5 + L6

AANPAK SCHOOLNIVEAU Doelen verdeeld per leeftijdscategorie Plaatsen van activiteit (+thema?) per geselecteerd doel (rekening houdend met “wie is waar sterk in…”) Hiaten opgevuld

Schooljaar 2011-2012 Elke klas heeft een “muzisch klasschrift” Loopt heel de schoolloopbaan van deze klas mee Lkr. vult thema + activiteit in per doel

Oordeel van de inspectie Prima administratie! Nog meer geïntegreerd aanpakken (zie leerlijnen andere vakken) = administratie! En nu op naar een muzische school…

Hoe moet het nu verder? Dit schooljaar: EVALUATIE Muzenbum afgevoerd (zelfevaluatie aan de hand van prenten) Nu: Selectie van doelen (zowel evalueren door lkr als kind) Op weg naar een “evolutie-evaluatie”… We willen een muzische school worden! Muzisch in- en uitademen!