Traject 2009 – 2012 SCHOOLNIVEAU Muzische Opvoeding Traject 2009 – 2012 SCHOOLNIVEAU
Wat er aan vooraf ging… Tekorten tijdens doorlichting schooljaar 2008-2009 Enkel beeld en muziek (eng) Geen muzisch gevoel Geen overzicht (wie doet wat?)
BELANGRIJK OM WETEN (dit waren wij ‘even’ vergeten)! Muzische opvoeding telt meer dan 2 domeinen (beeld en muziek), nl. 5! Beeldopvoeding Muzisch taalgebruik Muzikale opvoeding Bewegingsexpressie Dramatisch spel
De krachtlijnen van het leerplan Procesmatige aanpak (beschouwen en creëren) Accent op ontplooien van de unieke persoon Verbondenheid Geïntegreerde aanpak Aspecten van scholing Werken aan een muzische grondhouding
Schooljaar 2009-2010 Knip- & plakmeester (3u/week/klas) Lesonderwerpen volgens (deel)leerplan(nen) Muzische bijscholingen Basismappen uitgeverij Averbode als leiddraad TEKORT: Geen overzicht (horizontaal en vertikaal) / Niet geïntegreerd / Nog steeds naast elkaar…
Schooljaar 2010-2011 U-bocht – totale andere aanpak Vertrokken vanuit de 21 doelen van het leerplan (beschouwen en creëren) Volgens VVKBaO
AANPAK SCHOOLNIVEAU Onderverdeling VVKBaO gehouden Kl. kls Gr. kls + L1 L2 + L3 + L4 L5 + L6
AANPAK SCHOOLNIVEAU Doelen verdeeld per leeftijdscategorie Plaatsen van activiteit (+thema?) per geselecteerd doel (rekening houdend met “wie is waar sterk in…”) Hiaten opgevuld
Schooljaar 2011-2012 Elke klas heeft een “muzisch klasschrift” Loopt heel de schoolloopbaan van deze klas mee Lkr. vult thema + activiteit in per doel
Oordeel van de inspectie Prima administratie! Nog meer geïntegreerd aanpakken (zie leerlijnen andere vakken) = administratie! En nu op naar een muzische school…
Hoe moet het nu verder? Dit schooljaar: EVALUATIE Muzenbum afgevoerd (zelfevaluatie aan de hand van prenten) Nu: Selectie van doelen (zowel evalueren door lkr als kind) Op weg naar een “evolutie-evaluatie”… We willen een muzische school worden! Muzisch in- en uitademen!