Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Digitale Studiemaatjes
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Gedragsproblemen
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Focusgroep: De kracht van kwetsbaarheid
Veerle Opstaele Brecht De Schepper
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Mag ik u voorstellen ....
1 Inclusief hoger onderwijs Studienamiddag Vlor Diversiteit in het hoger onderwijs 23 april 2008 Gaspar Haenecaert.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Psalm 25.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Onderzoek & het project
Wat willen we vandaag doen?
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
Het werken met portfolio
Ik heb iets van autisme of zo
Collegagroep PW 3 april Gasten Fred Dhont, directeur Socius Mien Quartier, stafmedewerker Femma Walter Van Wouwe, projectmedewerker Clemensprovincie.
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
Met handen en voeten geloven 1
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
Op stap met m’n diploma! Bron:
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
In Uw licht zien wij het Licht
Kinderrechten als brug
competentieontwikkeling
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Christen-zijn op je werk: fijn of eng ??
“Help mij het zelf te doen”
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Leer kracht Workshop over competenties van
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Uitkomsten van de enquête van ouders Februari 2016.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Transcript van de presentatie:

Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen Thienpondt Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) 22 september

Het perspectief van docenten  Insider perspectief  Goede voorbeelden  Input voor verdere realisatie van inclusief hoger onderwijs ‘Op welke manier ervaren docenten inclusief hoger onderwijs?  12 docenten in hoger onderwijs in Vlaanderen  Semi-gestructureerde interviews 2

Insider perspectief docenten 4 hoofdthema’s:  Ervaringen met studenten met functiebeperking  Invloed op hun competenties als docent  Kennis en ervaring met het beleid en de diensten  Houding tov (aspecten van) inclusie in hoger onderwijs 3

Resultaten  Brede definitie  Diversiteit  Studenten met functiebeperking  Open houding en attitude t.o.v. studenten met functiebeperking 4

“Ik vind het cruciaal dat een student alle mogelijkheden krijgt die hij of zij nodig heeft.” “Ik vind het belangrijk om oog te hebben voor de verschillen tussen mensen.” 5

Resultaten  Wat met ‘ernstigere’ beperkingen?  Geen voordeel tov andere studenten  Geen ‘betutteling’ ongelijke behandeling is gerechtvaardigd om gelijke kansen te creëren 6

Ervaringen  Positief  Motivatie  Open communicatie en wederzijds begrip  Succeservaringen  Uitdaging om de manier van lesgeven en de inhoud van de lessen aan te passen aan de noden van de studenten 7

Ervaringen  Moeilijke ervaringen  Psychiatrische problematiek  Studenten die vroegtijdig stoppen (‘ de ondersteuning was niet voldoende voor hun behoeftes’) 8

Ervaringen  Moeilijke ervaringen:  Sommige docenten vinden het moeilijk om aandacht te schenken aan studenten met een functiebeperking omwille van de grote groepen studenten 9

Invloedsaspecten  Een andere functie naast lesgeven  Opleiding  Voorgaand werk  Eigen kind met functiebeperking  Hun karakter, attitude als persoon 10

Redelijke aanpassingen  Bereid om aanpassingen te maken (ook voor iedereen, UDL)  ‘Kleine inspanning’, ‘evident’, ‘deel van docent zijn’, ‘kan een extra inspanning zijn, maar is essentieel’, “We hebben een beleid hier tegenover, dus is het meer dan logisch dat we deze studenten ondersteunen.” 11

Redelijke aanpassingen  Soms is de ondersteuning enkel nodig tijdens de examens  Moeilijker voor psychiatrische functiebeperkingen en minder zichtbare beperkingen  Wisten niet wat te doen  Ook beleid wist niet wat te doen 12

Eigen ondersteuning van docenten  Reflecteren met collega’s  Studiedagen “Het helpt als ik kan reflecteren met collega’s. Welke soort van ondersteuning bieden zij? Werkte dat? Wat zijn hun ervaringen? …” 13

Invloed op competenties  Reflecteren over de pedagogische aanpak  Meer bewust zijn van hun lessen “Wat ik als positief ervaar is dat het u leert kijken naar de dingen die je anders evident vindt, die voor hen niet zo evident zijn. Dus een keer reflecteren, een keer bij de dingen stilstaan. Dan ben je wel bewust met uw leerstof bezig.” “Het doet mij creatiever zoeken naar agogische middelen en didactische mogelijkheden. Het is voor mij een verrijking.” 14

Invloed op persoon en attitude “Wat ik persoonlijk verrijkend vind, is dat ik altijd, op het einde van de rit, ervaar dat deze studenten niet anders zijn. Ik zie hen meer en meer als een student en niet als een persoon met een functiebeperking. Dat is een verrijking want het opent dikwijls veel mogelijkheden.” 15

Beleid  Positief  Communicatie en informatie over redelijke aanpassingen  Veel voorzieningen zijn vrij recent (soms ’ info ‘juist op tijd) 16

Behoeftes  Meer dan enkel praktische informatie:  Debat rond competenties  Informatie over functiebeperkingen  Feedback op geboden ondersteuning  Studiedagen, casus bespreking, getuigenissen van afgestudeerden 17

SIHO: contact SIHO Sint Jorisstraat Brugge wwww.siho.be