DOOR KWETSBARE STUDENTEN GERAAKT - MOGELIJKHEDEN ZIEN, GRENZEN VERLEGGEN. LIEVE VANDERDEELEN HILDE VAN DER DONCKT HOGER BEROEPSONDERWIJS VERPLEEGKUNDE.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Redelijke aanpassingen t.a.v. personen met een beperking
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
“ VEILIGHEID VAN DE WOONVORM MAAR TOCH MIDDEN IN DE MAATSCHAPPIJ”
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Gedragsproblemen
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Verantwoordelijke Leni.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Didiclass - beginnen met
Beleidsknelpunten en aanbevelingen gepresenteerd vanuit de bevindingen die voortkomen uit het onderzoek.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Hans Everhardt – MBO Groningen
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Hoe is de vraag vanuit het werkveld opgepakt?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Vernieuwing verzorging
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
60+ team CGG Largo CGG Mandel en Leie Hoofdzetels: J
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Informatie- en Contactdag Hartritmestoornissen en Boezemfibrilleren Thema “In het juiste ritme aan de Slag “ Zaterdag 21 mei 2011.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Handvaten voor een eerste gesprek
Decanendag Friesland Passend Onderwijs.
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
competentieontwikkeling
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Commissie diversiteit 17/11/2014 Annemie Merckx Compaan – Sofie Drieskens Job-Link Samen maken we het verschil.
Lancering Traject
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Netwerk Palliatieve Zorg Westhoek-Oostende  Informeren, Sensibiliseren, Vorming  Registreren  Partners samenbrengen Medewerkers  Algemeen Coördinator.
Verder studeren Na 6e of 7e BSO
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Praktijkervaring en reflectie
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Welkom ik maak me sterk.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Concreet aan de slag met coreset ICF 1. Indiceringsinstrument obv ICF Hoe is het indiceringsinstrument opgebouwd? 43 categorieën Elke categorie is voorzien.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Coördinatie van de hulp Workshop 4. Voorstellingsrondje Maatschappelijke evoluties Perspectief van de cliënt Casusoverleg Ervaring delen Cliëntoverleg.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Wat weten we over discriminatie op de stagemarkt?
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Het zorgcontinuüm.
Wat weten we over discriminatie op de stagemarkt?
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Bijlage bij hoofdstuk Zorgcontinuüm, in powerpoint
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
MAAKT BEGELEIDEN INZICHTELIJK
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

DOOR KWETSBARE STUDENTEN GERAAKT - MOGELIJKHEDEN ZIEN, GRENZEN VERLEGGEN. LIEVE VANDERDEELEN HILDE VAN DER DONCKT HOGER BEROEPSONDERWIJS VERPLEEGKUNDE ALEYDIS WAREGEM-TIELT SIHO 6 mei 2013

Het begin  Traditie van de school: zorg (zusters), met paternalistisch tintje; grens tussen begeleiden en evalueren is vervaagd.  Zorg voor studenten: van uitzondering tot brede zorg.  Vertrekken vanuit concrete ervaringen.  Ervaringen bevestigd/versterkt door filosofische/pedagogische inzichten (via visietekst). SIHO 6 mei 2013

De realiteit van elke dag Het verhaal van Jonas  Casus Jonas.  Beperking – Wikipedia: ‘een fysieke en/of psychische afwijking van iemand met een handicap. De handicap zelf wordt beschouwd als het verlies van mogelijkheden om op gelijke voet deel te nemen aan het maatschappelijk leven.’  Geen link naar ons zorgbeleid. SIHO 6 mei 2013

De realiteit van elke dag Het verhaal van Jonas SIHO 6 mei 2013  Beperking volgens Van Dale: ‘begrenzing en beknotting’.  Omschrijving: ruimer - zoeken naar mogelijkheden en oplossingen voor begrenzing of beknotting.  Voor Jonas: vertrouwen geven – geloven in mogelijkheden – rouw toelaten – faalangst begeleiden.

Het verhaal van Tom  Jongen met dyspraxie.  Accenten in begeleiding:  Bij inschrijving  Geen standaardprocedure voor stoornis  Oplossingen zoeken voor beperkingen.  Extra aandacht voor stagebegeleiding.  Regelmatig overleg met trajectbegeleider, klassenraad, Gonbegeleider. SIHO 6 mei 2013

Het verhaal van Anja  Vrouw van 35j met medisch zwaar belastende situatie.  Haalbaarheid opleiding bij inschrijving.  Praktische maatregelen tijdens lesperiode.  Zoeken naar geschikte stageplaatsen.  Medische situatie: vallen en opstaan.  Aanpassing traject.  Studente bleef hele module ‘regisseur’ van traject. SIHO 6 mei 2013

Het verhaal van Sara  Meisje van 18j met dyslexie.  Geen info aan de school bij inschrijving.  Problemen in M3: knelpunten - in overleg zoeken naar mogelijkheden.  Sprint.  Info aan stagebegeleider en afdeling. SIHO 6 mei 2013

Doen we voor iedereen hetzelfde?  Begeleiding: individueel afgestemd.  Wat is ‘hetzelfde doen voor elke student’?  criteria tot slagen (competenties) zijn niet onderhandelbaar. SIHO 6 mei 2013

Het verhaal van Stan  Jongeman, 23j met ADHD en faalangst.  Belang van waardevolle partners.  Info aan leerkrachten en medestudenten.  Samenwerking CLB.  Veiligheid bij student alleen al door aanbieden van oplossingen/mogelijkheden. SIHO 6 mei 2013

Successen ≠ slagen in de opleiding  Intense begeleiding = inspanningsverbintenis ≠ resultaatsverbintenis.  Opleiding: behalen van competenties.  Aandacht voor leerkrachten – reflectie op situatie emotioneel en rationeel.  Verhaal van Elke, een VDAB studente met grote angst voor stage. SIHO 6 mei 2013

Zorgbeleid: van individuele maatregelen naar brede basiszorg 2 voorbeelden 1. Studenten met dyslexie: moeite met juiste schrijfwijze medische terminologie; 2. Mondelinge toelichting bij evaluaties. SIHO 6 mei 2013

Van de realiteit naar het idee Realiteit versterkt door filosofische en pedagogische inzichten:  Emmanuel Levinas  Andries Baart  Verwerkt in schoolvisie  Pedagogische inzichten SIHO 6 mei 2013

Emmanuel Levinas  Copernicaanse omwenteling: ego-logie wordt alterologie.  NIVEA: Niet invullen voor een ander.  Zorg is een antwoord op het appel van de ander.  Het appel maakt dàt ik iets MOET doen, maar bepaalt niet wàt ik doe → ruimte voor creativiteit. Professioneel handelen is verder gaan dan uitvoeren van algemene richtlijnen. SIHO 6 mei 2013

Andries Baart  Presentietheorie (  Het antwoord op een zorgvraag zit in de zorgrelatie.  Essentieel: present zijn, afstemmen op de ander, agenda laten invullen door de ander.  In die ruimte ontstaat een concreet, geïndividualiseerd antwoord op de zorgvraag. SIHO 6 mei 2013

Schoolvisie  Integratie van filosofische en pedagogische inzichten.  Zorgt voor duidelijkheid; medewerkers spreken dezelfde taal. SIHO 6 mei 2013

Pedagogische inzichten Eerst ervaring, dan ideeën. Ideeën afgetoetst aan de visie  Brede zorg;  Zorgcontinuüm: preventieve zorg, verhoogde zorg, uitbreiding van de zorg;  Universal Design for Learning. SIHO 6 mei 2013

Verankering van de zorg in het beleid  Visietekst als bindmiddel tussen de beleidsdomeinen van de school.  Personeelsbeleid:  Communicatie over de visie  Ondersteuning in de uitvoering  Pedagogisch beleid: Inschrijvingsbeleid: erkenning van begeleidingsopdracht van personeel. SIHO 6 mei 2013

Een verhaal van concrete personen Kernteam van mensen die  dezelfde visie delen;  Elkaar vertrouwen;  Kunnen omgaan met diversiteit in modaliteiten. SIHO 6 mei 2013

Tot slot: waar naartoe? SIHO 6 mei 2013

HBO Verpleegkunde Aleydis Vijfseweg 2, 8790 Waregem Grote Hulststraat 55, 8700 Tielt 056/ Onze contactgegevens SIHO 6 mei 2013