Evaluatieonderzoek hulpmiddelen in het hoger onderwijs Eveline De Windt Promotor: Gilbert Van den Abbeele
Opzet Ervaringen van betrokkenen in kaart brengen 7 studenten (individueel en via e-mail) 9 studietrajectbegeleiders (telefonisch en individueel) Begeleidingsdienst voor studenten met een beperking (individueel) Wat zijn de ervaringen, perspectieven en praktijken van trajectbegeleiders binnen het geïntegreerd hoger onderwijs? (inhoudelijk en proceduraal) Wat zijn kennis, ervaringen en percepties van gebruikers van hulpmiddelen binnen het hoger onderwijs?
Resultaten (1) EVOLUTIE Stijgende trend Vooral studenten met leerstoornissen Verschillende verklaringen: Betere zorgkaders in het lager en secundair onderwijs Grotere instroom meer aandacht voor omkadering van de studenten studenten met een visuele, auditieve of motorische beperking, maar de grootste groep zijn de studenten met leerstoornissen.
Resultaten (2) ZOEKTOCHT NAAR HULPMIDDELEN Startmoment Samenwerking student – opleiding – begeleidingsdienst Knelpunt Gebrek aan kennis Op basis van… Specifieke noden van de student Hulpmiddelen uit het secundair
Resultaten (3) AANVRAAG Door wie? Knelpunten Omslachtige procedure Duurt lang Onaangepaste criteria Sommigen vallen uit de boot Aanvraag voor schrijftolken
Resultaten (4) GEBRUIK HULPMIDDELEN Ervaringen positief Moeilijkheden Praktische problemen Weerstand van de omgeving
Conclusie Studenten voelen zich ondersteund door het gebruik van de hulpmiddelen Bij de aanvraag ondervindt men nog wat moeilijkheden
Vragen of opmerkingen? Bedankt!