Evaluatieonderzoek hulpmiddelen in het hoger onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
The richness of diversity HBO IC DIEN vzw Johan De Cock Coördinator internationalisering.
functiegebouw Naar een provinciaal functiegebouw?
ICT zonder beperkingen Hoofdstuk 3: educatieve mogelijkheden
1 Triple P: Positief opvoeden Thuisbegeleidingsdienst De Klink 20 jaar Thuisbegeleiding.
Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
Adobe formulieren : stand van zaken.
Ouderavond 2014 Maatschappelijk werk: Aletta Mast
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
Studielandschap Tilburg PenA Sebastiaan van der Wal 09 november 2006.
Begeleiding en onderwijs.  Allereerst voorlichting over de aard en ernst van de oogafwijking  Vaak is er ook nood aan inzicht in het toekomstperspectief.
Vereniging Eigen Huis Eigen Huis Nieuwbouwcoach. Doelstelling belangenbehartiging (toekomstige) eigen woningbezitters.
Studietrajectbegeleiding FPPW Universiteit Gent Wat Wat Situering Situering Taken Taken Contactgegevens studietrajectbegeleider Contactgegevens studietrajectbegeleider.
Studietrajecten FPPW na prof. bach. sec. onderwijs
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Opdrachtgevers Jeroen Thys groep T Innovatieve en internationale georiënteerde hogeschool in Leuven Leen de Bie Pedagogische begeleidingsdienst Gent:
Ontwikkelingen & Leido Academy & Situaties
Seminar Hoger Bedrijfsdiploma Voorbeeld nut HBd private aanbieder 8 april 2013 Professionals in kinderopvang.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Sanne Deweerdt 1BaSWA  Waar? Zorghotel Heilig Hart te Kortrijk  Wat? Introductie nieuw personeel optimaliseren  Hoe? Via powerpoint  Wie? Nieuw poetspersoneel.
Maken ze meer mogelijk? Studeren met een functiebeperking Conferentie Toegankelijk Hoger Onderwijs Utrecht 24 november 2011 Anja van den Broek & Jeroen.
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
Diverse maatregelen infosessie 25 augustus Welke? Actualisering opleidingsaanbod Vrijstellingen Instroom Lagere Graad Dans en Woordkunst Duur toelatingsperiode.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
De Subsidie Informatie Groep
Op stap met m’n diploma! Bron:
Handvaten voor een eerste gesprek
Leerlingenbegeleiding
De weg van uitval naar succes voor een beter rendement Onderwerp scriptie, aanleiding, specifieke doelgroep, toepassing breder.
ONDERZOEK haalbaar & duurzaam organiseren van stages ONDERZOEK naar het haalbaar & duurzaam organiseren van stages opleiding leraar secundair onderwijs.
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
PROCEDURE SCi-547 BEOORDELING. WAARVOOR IS DE SCi-547? Het SCi-547 protocol is er voor: valideren van nieuwe werkmethoden.
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink.
Rapport Participatie Individueel welzijn en buurtbeleving Ermelo.
Op zoek naar de gouden formule voor de P maaltijden / vetrijke maaltijden Laura Briedé & Laureen van Zon.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Voorstelling dienst Studieadvies Informatie- en kennismaking Studentenvoorzieningen 19 oktober 2012.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Triple P: Positief opvoeden Thuisbegeleidingsdienst De Klink
Eind september 2015 stelden de Verenigde Naties de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen voor.
Voorstelling kansarmoedeatlas
LOB 4 VWO Schooljaar
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Info-avond aanmelden Welkom LOP/SO Gent.
Groei dossiers/ lokale opleg
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Kansarmoedeproblematiek Middelkerke en Oostende
Uitstroomgesprekken.
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
CSE-wat? (her)oriëntering en studievoortgang
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Profilering van aandachtswijken, kantelwijken en zelfreddende wijken
Multiple sclerose en toch niet alleen!!!
Personen met een beperking Samenwerking met de FOD SZ – DG HAN
Transcript van de presentatie:

Evaluatieonderzoek hulpmiddelen in het hoger onderwijs Eveline De Windt Promotor: Gilbert Van den Abbeele

Opzet Ervaringen van betrokkenen in kaart brengen 7 studenten (individueel en via e-mail) 9 studietrajectbegeleiders (telefonisch en individueel) Begeleidingsdienst voor studenten met een beperking (individueel) Wat zijn de ervaringen, perspectieven en praktijken van trajectbegeleiders binnen het geïntegreerd hoger onderwijs? (inhoudelijk en proceduraal) Wat zijn kennis, ervaringen en percepties van gebruikers van hulpmiddelen binnen het hoger onderwijs?

Resultaten (1) EVOLUTIE Stijgende trend Vooral studenten met leerstoornissen Verschillende verklaringen: Betere zorgkaders in het lager en secundair onderwijs Grotere instroom  meer aandacht voor omkadering van de studenten studenten met een visuele, auditieve of motorische beperking, maar de grootste groep zijn de studenten met leerstoornissen.

Resultaten (2) ZOEKTOCHT NAAR HULPMIDDELEN Startmoment Samenwerking student – opleiding – begeleidingsdienst Knelpunt Gebrek aan kennis Op basis van… Specifieke noden van de student Hulpmiddelen uit het secundair

Resultaten (3) AANVRAAG Door wie? Knelpunten Omslachtige procedure Duurt lang Onaangepaste criteria Sommigen vallen uit de boot Aanvraag voor schrijftolken

Resultaten (4) GEBRUIK HULPMIDDELEN Ervaringen positief Moeilijkheden Praktische problemen Weerstand van de omgeving

Conclusie Studenten voelen zich ondersteund door het gebruik van de hulpmiddelen Bij de aanvraag ondervindt men nog wat moeilijkheden

Vragen of opmerkingen? Bedankt!