Bevraging huisartsen 2005
27/09/2005 Wat werd bevraagd? Enquête 1: verslaggeving (op naam) Tevredenheid m.b.t de wijze van verslaggeving De wijze waarop huisartsen de onderzoeksresultaten en ontslagbrieven wensen te ontvangen Enquête 2: algemene bevraging (anoniem) Informatie bij overlijden van patiënten Flashbericht Telefonische bereikbaarheid artsen Wachtlijsten Medische disciplines binnen ZOL waarmee graag en niet graag samengewerkt wordt Bijscholingsbehoeften
27/09/2005 Algemene respons Enquête 1: verslaggeving (op naam): 119 Enquête 2: algemene bevraging (anoniem): 129 Respons op de vorige enquête: 55 (25.9%)
27/09/2005 Respons: alleen o.b.v enquête 1! KringRespons Genk52 (59%) Maasmechelen23 (80%) Zutendaal / Bilzen21 (53%) Meeuwen / Gruitrode8 (44%) Houthalen6 (60%) Peer7 (?%) Lanaken2 (?%) Dilsen-Stokkem/
27/09/2005 Tevredenheid mbt verslaggeving Ja: 71% Nee: 22% Blanco: 7% Bemerkingen zijn erg divers: -individuele technische of organisatorische problemen -Bemerkingen naar bepaalde diensten (komt terug in algemene bevraging) -Bemerkingen rond lay-out
27/09/2005 Toesturen van onderzoeksresultaten en ontslagbrieven Ontslagbrieven Enkel per post: 16% Enkel elektronisch: 12% Per post + elektronisch: 72% Laboresultaten van opgenomen patiënten Elektronisch: 65% Zal zelf de resultatenserver raadplegen indien nodig: 23% Blanco: 12 % Andere resultaten en verslagen Enkel per post: 15% Per post + elektronisch: 73% Zal zelf de resultatenserver raadplegen indien nodig: 9% Blanco: 3%
27/09/2005 Tijdige informatie mbt patiënt Op de hoogte van overlijden? Ja: 55% Nee: 45% Flashbericht mbt opname en ontslag? Ja: 77% Nee: 23% Beantwoordt de informatie aan uw verwachtingen? Ja: 87% Nee: 10.9% Blanco: 2.2%
27/09/2005 Suggesties ivm bijscholing 54 suggesties / bemerkingen gemaakt Verdere bespreking met medisch directeur en dienst vorming
27/09/2005 Samenwerking huisarts – medische disciplines Vraag om drie maal een positieve keuze en drie maal een negatieve keuze te maken te kiezen uit 35 diensten antwoorden te motiveren
27/09/2005 Samenwerking huisarts – medische disciplines Positieve keuze 27 diensten = 77% 58% positieve keuzes 5 medische disciplines = 50% van alle positieve keuzes 10 medische disciplines =75% van alle positieve keuzes Negatieve keuze 24 diensten = 69% 42 % negatieve keuzes 4 medische disciplines = 50% van alle negatieve keuzes 8 medische disciplines = 75% van alle negatieve keuzes
27/09/2005 Positieve keuzes
27/09/2005 Negatieve keuzes
27/09/2005 Samenwerking huisarts – medische disciplines Motivaties werden ingedeeld in bemerkingen en complimenten Zes categorieën 1 Verslaggeving 2 Wachtlijsten 3 Communicatie & samenwerking 4 Competentie 5 Patiëntvriendelijkheid 6 Organisatie van de medische dienst
27/09/2005 Argumentatie bij de keuzes
27/09/2005
Doorschakeling telefonische oproepen Is er verbetering mbt automatische doorschakeling telefonische oproepen naar secretariaat of verpleegafdeling? Ja : 72.9% Nee : 17.8 % Blanco : 9.3 % Waar problemen? Doorverbonden met centrale Geen gehoor ‘De persoon die u wenst te spreken, is niet aanwezig’
27/09/2005 Kunnen patiënten binnen redelijke tijd op raadpleging komen? Ja : 39.5 % Nee : 52.7 % Blanco : 7.8% Waar ervaart u nog problemen? Cfr. Dia 16 : negatieve keuze owv wachtlijsten Vlotter afspraken als huisarts zelf specialist contacteert