Voorstellen Meesterproef – HIR marketing K.U.Leuven Research Center for Marketing and Consumer Science Siegfried Dewitte
Marktincentives bij Armen Armen worden onderzoeksmatig verwaarloosd –Relevant vanuit Bedrijfsstandpunt Maatschappelijk standpunt Theoretisch standpunt Hoe gaan armen om met een moeilijk bereikbaar productaanbod? –Cliché ‘speelbal van het moment’ gaat niet op: armen gebruiken een arsenaal van Zelfregulatietechnieken (thesis Ellen Humbeeck) Financiële instrumenten (boek “Portfolios of the poor” Collins et al. 2009) –Natuurlijk experiment voor het fenomeen inoculatie
Marktincentives bij Armen Wat is inoculatie? –Blootstelling aan verleidingen (bvb luxeproduct) –Onmogelijkheid om het te consumeren –Één mogelijke strategie is het onbereikbare minder hard willen Geyskens et al. Journal of Consumer Research 2008 Blootstelling aan snoep in fase 1 (of niet) Taak weerhoudt hen om ervan te eten Smaaktest in fase 2: hoeveel eten ze? Blootstelling in fase 1 laat hen minder eten.
Marktincentives bij Armen Thema’s voor thesis (Engels of Nederlands) 1.Verdere exploratie van zelfregulatietechnieken bij armen 1.Bvb mental accounting, dosering van restricties –Interview of experiment 2.Financiële instrumenten bij armen in het Westen –Interview / dagboek studie 3.Inoculatie bij armen –experiment 4.Verweven met een van de vorige: rol van type armen 1.Generatiearmen versus ‘nieuwe’ armen
Leren omgaan met (voedsel)verleidingen bij kinderen Werkleider: Aiste Rutkauskaite Werkt ook, maar enkel bij jongens (thesis) Voor elke onderzochte leeftijd (7-12) Thema’s (Engels) –Waarom werkt het niet bij meisjes (wel bij jonge vrouwen) Zelfinoculatie? –Experiment bij kinderen (scholen) –Zoektocht naar implementatiecampagnes Rol van normen? ‘mag niet’ versus subtiele maatregelen Peer druk Beschikbaarheid –Experiment, interviews over schoolbeleid, …