Taalbeleid – Mater Dei Lagere school
Duiding gehanteerd model CIPO-model Context : omvat de omgevingskenmerken en de kenmerken van administratieve, materiële, bestuurlijke en juridische aard die de instelling karakteriseren Input : De input omvat kenmerken van het personeel en van de leerlingen/cursisten van de instelling. Proces : Het proces omvat initiatieven die een instelling neemt om output te realiseren, rekening houdend met de context en de input. Output : De output omvat de resultaten die de instelling met haar leerlingen / cursisten bereikt Duiding van het model dat gebruikt wordt om taalbeleid te doorlopen. CIPO wordt standaard in onderwijsmilieu gebruikt, maar heb geen zicht of deelnemers dit ook kennen.
Context Campus Mater-Dei Sint-Pieters Woluwe – opgericht 1958 Franstalige afdeling Nederlandstalige afdeling Autonome kleuterschool - 180LL Autonome Lagere school - 290LL Secundaire school - 600 leerlingen Klemtoon leggen op autonome lagere school : dit betekent niet dat de aansluitende niveaus KS en SO niet aan taalbeleid werken!
Input : woonplaats leerlingen 32 verschillende gemeenten – geen profiel van een dorpsschool
Input : woonplaats leerlingen Door de ligging van de school : ZO-rand van Brussel is de instroom verspreid over de gewesten.
Input : moedertaal leerlingen School heeft nooit GOK-uren gekregen doordat afkomstig zijn uit een hogere sociale klasse. De meeste ouders hebben een diploma hoger onderwijs, slechts een 10 gezinnen genieten van een schooltoelage.
Evolutie input moedertaal leerlingen Evolutie te merken bij het kenmerk moedertaal van leerlingen. Dit heeft ook een duidelijke impact bij lkt! Zie volgende slide.
Input : Anciënniteit leerkrachten
Proces : aandeel van Nederlands 2010-2011
Proces : aanbod Nederlands 2010-2011
Output : resultaten in beeld 2010-2011
Output : resultaten in beeld
Aanvullende outputgegevens IDP – resultaten Vooral klemtoon op taalkennis Aanvullend bij de VLOT-resultaten Milos - Recent evaluatiemiddel spreekvaardigheden Peiling Frans Worden de eindtermen Frans behaald?
Proces : aan de slag 2011-2012 Oprichten van een halftime taalcoördinator Evenredige verdeling van onderwijstijd tussen de verschillende domeinen van taal Aangeboden inhouden moeten stroken met de principes van goed taalvaardigheidsonderwijs Ondersteuning van een externe taalexpert via vraaggestuurde hulp OCB-VBB Structureel inbouwen van overlegmogelijkheden
Proces : aan de slag 2012-2013 Invoering van SES-lestijden ipv GOK-uren Verhoging van het lestijdenpakket omwille van factor moedertaal van leerlingen Uitbreiding van taalcoördinatie tot fulltime opdracht Uitbouw van een gedifferentieerd taalaanbod in functie van de moedertaal van leerlingen – was mogelijk dankzij de aanpassing van het decreet in 2009. Blijvende ondersteuning door externe taalexpert OCB
Op vlak van taal : 87% is tevreden over het aanbod Nederlands -Frans Frans (3x3L 30 min / 3x3L) Frans: 1L Nederlands: 5L Ndl (3x3L 30 min / 3x3L) luisteren spreken Engels: 1L Vorig schooljaar : differentiatie taalonderwijs ifv moedertaal Pakket 5 uur Ndl – Frans voor Ndl op maat lezen schrijven Tweede taal onderwijs – taalinitiatie Communicatieve context