Taalbeleid – Mater Dei Lagere school

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Advertisements

Zichtbaarheidsactie Sint-Pieter Zevendonk
Gemeentelijke Basisschool “Sint-Joost-Aan-Zee” Algemene situering. Brede school “Sint-Joost”
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Taal en rekenen in het mbo
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Vocabulaires SLO 2013 Allard Strijker 24 Januari 2013 Utrecht
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Kwaliteit van het onderwijs: voorbij de slogans
Allochtonen in het hoger onderwijs
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
7 december 2011 Aangifte van adreswijziging via “mijn dossier”. Stand van zaken op 31/10/2011.
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
Brussel 16 december Hoe ver is ‘de lat voor talen’ opgeschoven?
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
EVOLUTIE AANTAL ASIELHONDEN Aanvullende opmerking: Cijfers niet helemaal volledig gezien niet alle 140 erkende asielen meelopen in de bevraging: 2008:
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
AANVRAAGFORMULIEREN VAN A TOT Z Brugge, 12 november 2009.
GRENSVERLEGGERS 2012 Maakt Mobiliteit de loopbaan aantrekkelijk?
Diagnostische toetsen voor het MBO
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Bijeenkomst GMR 12 januari Passend onderwijs.
Taal en rekenen Joke van Balen.
Een bewegingsbeleid op school
De regeling Praktijkleren
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
WERKING VAN DE VERSCHILLENDE PROVINCIALE STEUNPUNTEN SOCIALE PLANNING 11/12/2012 Provinciale Steunpunten Sociale Planning.
Online seminar Take it easy
Instrumentarium voor het meten van outcomes
Informatiebijeenkomst voor ouders St. Catharinaschool Schooljaar
Lerend netwerk Antwerpen Kwaliteitszorg: databased? 10 oktober 2013.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Lerend netwerk – vrijdag 26/10/2012 Samenwerking MSKA Roeselare – VDAB
Studiekosten in het secundair onderwijs OBPWO Joost Bollens en Mayke Poesen-Vandeputte.
Van ICT-tool naar ICT-leerlijn.  : invoering leergebied overschrijdende eindtermen  : ICT-tool in onze SG met jaarlijkse ‘check-up’
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig Onderwijs Werkgroep 2 Scholen en scholengemeenschappen : schoolorganisatie en personeel Voorzitter.
PRIMO Opleiding Taalexpert
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Voorlichting Examinering Cohort 2013 aanvullingen november 2015 Aanpassing cesuur Engels beroeps.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
Ouderavond 5 havo 15 september 2014
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
GO! Campus Mercurius Lommel
Kansarmoede in de kleuterschool
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
het katholiek basisonderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Zelfevaluatie GOK.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Drie richtinggevende vragen: 1
Transcript van de presentatie:

Taalbeleid – Mater Dei Lagere school

Duiding gehanteerd model CIPO-model Context : omvat de omgevingskenmerken en de kenmerken van administratieve, materiële, bestuurlijke en juridische aard die de instelling karakteriseren Input : De input omvat kenmerken van het personeel en van de leerlingen/cursisten van de instelling. Proces : Het proces omvat initiatieven die een instelling neemt om output te realiseren, rekening houdend met de context en de input. Output : De output omvat de resultaten die de instelling met haar leerlingen / cursisten bereikt Duiding van het model dat gebruikt wordt om taalbeleid te doorlopen. CIPO wordt standaard in onderwijsmilieu gebruikt, maar heb geen zicht of deelnemers dit ook kennen.

Context Campus Mater-Dei Sint-Pieters Woluwe – opgericht 1958 Franstalige afdeling Nederlandstalige afdeling Autonome kleuterschool - 180LL Autonome Lagere school - 290LL Secundaire school - 600 leerlingen Klemtoon leggen op autonome lagere school : dit betekent niet dat de aansluitende niveaus KS en SO niet aan taalbeleid werken!

Input : woonplaats leerlingen 32 verschillende gemeenten – geen profiel van een dorpsschool

Input : woonplaats leerlingen Door de ligging van de school : ZO-rand van Brussel is de instroom verspreid over de gewesten.

Input : moedertaal leerlingen School heeft nooit GOK-uren gekregen doordat afkomstig zijn uit een hogere sociale klasse. De meeste ouders hebben een diploma hoger onderwijs, slechts een 10 gezinnen genieten van een schooltoelage.

Evolutie input moedertaal leerlingen Evolutie te merken bij het kenmerk moedertaal van leerlingen. Dit heeft ook een duidelijke impact bij lkt! Zie volgende slide.

Input : Anciënniteit leerkrachten

Proces : aandeel van Nederlands 2010-2011

Proces : aanbod Nederlands 2010-2011

Output : resultaten in beeld 2010-2011

Output : resultaten in beeld

Aanvullende outputgegevens IDP – resultaten Vooral klemtoon op taalkennis Aanvullend bij de VLOT-resultaten Milos - Recent evaluatiemiddel spreekvaardigheden Peiling Frans Worden de eindtermen Frans behaald?

Proces : aan de slag 2011-2012 Oprichten van een halftime taalcoördinator Evenredige verdeling van onderwijstijd tussen de verschillende domeinen van taal Aangeboden inhouden moeten stroken met de principes van goed taalvaardigheidsonderwijs Ondersteuning van een externe taalexpert via vraaggestuurde hulp OCB-VBB Structureel inbouwen van overlegmogelijkheden

Proces : aan de slag 2012-2013 Invoering van SES-lestijden ipv GOK-uren Verhoging van het lestijdenpakket omwille van factor moedertaal van leerlingen Uitbreiding van taalcoördinatie tot fulltime opdracht Uitbouw van een gedifferentieerd taalaanbod in functie van de moedertaal van leerlingen – was mogelijk dankzij de aanpassing van het decreet in 2009. Blijvende ondersteuning door externe taalexpert OCB

Op vlak van taal : 87% is tevreden over het aanbod Nederlands -Frans Frans (3x3L 30 min / 3x3L) Frans: 1L Nederlands: 5L Ndl (3x3L 30 min / 3x3L) luisteren spreken Engels: 1L Vorig schooljaar : differentiatie taalonderwijs ifv moedertaal Pakket 5 uur Ndl – Frans voor Ndl op maat lezen schrijven Tweede taal onderwijs – taalinitiatie Communicatieve context