JAVI is een jeugdorganisatie die onafhankelijk en pluralistische internettelevisie maakt met een focus op nieuws over jeugd, jeugdwerk en jeugdbeleid.
JAVI is: > opgericht in 2002 door Jeugdwerknet Graffiti Jeugddienst en De Verbeelding en Spirit - in 2006 de eerste stappen tot het huidige concept van online televisie voor jeugdwerk - > een vzw gedragen door vrijwilligers > jeugdorganisatie waar ontmoeting en uitwisseling tussen jongeren zeer centrale plaats inneemt > audiovisuele experimenteerruimte voor jongeren met online platform op > productiehuis dat jeugd- & non-profitsector ondersteunt in de realisatie van audiovisuele communicatie tegen betaalbare prijzen.
Uitgangspunt: Jongeren & jeugdwerk krijgen binnen de evidente media niet de plaats die ze verdienen,... - Berichtgeving is veelal negatief of eenzijdig over jeugd & bij uitbreiding: de jeugdsector. -JAVI wil zorgen voor gevarieerde en genuanceerde informatie over jongeren en hun leefwereld. - Positieve berichtgeving over jongeren die bv een engagement opnemen heeftminder of geen nieuws- of sensatiewaarde voor reguliere media. Nochtans zijn het net deze aspecten die bijdragen tot een positieve beeldvorming over jongeren.
Citaat Geert Lambert (SLP) op Youtubedebat (06/05/09) van de Vlaamse Jeugdraad: Vroeger was 'de jeugd van tegenwoordig' even erg, en misschien wel erger dan de jeugd van nu... alleen duurde het langer vooraleer die negatieve berichtgeving over die jongeren bij de ruime bevolking terecht kwam...
JAVI wil wél aandacht besteden aan deze positieve berichten Hoe? - online televisie vóór & dóór jongeren. doel? - verspreiden van informatie die relevant is voor jongeren - genuanceerde en positieve verhalen vertellen over jeugd en jeugdwerk - waardering voor die initiatieven die anders ongemerkt voorbij gaan. - vensters openen op de jeugdsector - tegengewicht tegen sensatiefilmpjes e.a op Youtube,... die een negatief beeld over jongeren verspreiden.
Onze overtuiging: JAVI informeert: over jongeren, hun leefwereld en de jeugdsector dit vanuit het standpunt van jongeren inspireert: jongeren en jeugdwerkers inspireren om zelf initiatieven op te zetten, engagementen op te nemen, projecten op te starten,...
werkwijze: Ontmoeting, inspraak, uitwisseling, uitdaging, vorming, experimenteren, werken op maat, kansen creëren,... focus op proces Een goed product is streefdoel van het proces. Maar fouten maken moét kunnen!
Verspreiding? Hoe? - 'creative content', (mits bronvermelding) Waar? - jeugdsector (nieuwsbrieven, websites,...) - op regelmatige basis op nieuwsblad.be, indymedia, nieuwsfeed op nieuws.be - via sociale netwerksites als facebook, netlog,... Wie? kijkers per week - band met het initiatief - professionelen uit de jeugdsector
Onze uitdagingen - constant kwaliteitsniveau - meer inzet op verspreiding van het product - brug slaan tussen jeugdsector & media - behandelen van bredere thema's - een betere mix tussen entertainment en informatie (informatie 'verpakken')
Dromen? Positieve verhalen blijven brengen mét jongeren óver jongeren en de jeugdsector. Mensen blijven prikkelen.