Schriftelijk (zelfstudie)materiaal EEN LEEREENHEID Enkele criteria nader bekeken (Borremans & Viaene)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Advertisements

Communicatie & Presentatie
Uiterlijke structuur aanbrengen
Hogere denkvaardigheden
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
VMBO osb in de onderbouw loopbaan oriëntatie in de bovenbouw
BattleBots The school battle.
3 havo/vwo: een brug naar de tweede fase
Modulewijzer ribBMC01c Beginnen met construeren Carport
Inleiding Mediakunde. Inleiding Mediakunde Situering Mediakunde “Van leerkrachten wordt verwacht dat zij vlot kunnen omspringen met allerlei apparatuur.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Praktisch met PowerPoint
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Zakelijk lezen Nederlands.
Pal scoort op vele velden Full Marks. 1.Wat is PALS ? 2.Opgave 3.Aanpak en werkwijze 4.Resultaten 5.Besluit.
Schrijf een inleiding over verschillende vormen van mobiele toepassingen. Geef extra aandacht aan: Interactie met de app./widget Interactie tussen gebruikers.
Reclameontwerp: boodschapstrategieën en creatieve uitwerking
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
SCHRIFTELIJK STUDIEMATERIAAL INLEIDING Annemie Borremans, maart 2005.
Ontwikkeling opleidingspakket toegankelijke onderwijstechnieken
INCCA-presentatie 22 – 05 – Overzicht Inleiding INCCA-presentatie Ontwikkeling INCCA-presentatie Mogelijke uitbreidingen Slotwoord Vragen/Opmerkingen.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Samen kennis genereren: Collegeopdracht Wikipedia Prof. dr. Paul van Tongeren, Jorrit Kiel, Anco Peeters.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Bureaunamiddag | 29 november 2012
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 8. Een indeling van communicatieonderzoek zendercorporate identity, image boodschapinhoud, vorm mediumbereik,
STagebegeleiding Bijeenkomst 8 Blok 2.
Workshop evalueren Dcp
ONTWERPEN Schriftelijke toelichting N32 - N42 - Gr Lyceum -Twello.
Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
Hoofdstuk 3 terugblik.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Bijeenkomst September 2015
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Soorten rapporten naar de vorm naar de inhoud. naar de vorm briefrapport memo lossezinnenrapport.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Nieuw! Nectar 5e editie onderbouw
Hoofdconcepten en eindtermen
EXAMEN 2015 “ANDERS” + DE GOUDEN TIPS.
Opleiden binnen de dijkbewakingsorganisatie.
Een beschouwing schrijven
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De juiste route naar het juiste doel
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vwo 6 – literatuur Week
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Flitsbijeenkomsten November 2016 Ernie Schouten Harco Weemink
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
ERVARINGEN DELEN REKENDREMPELS NEMEN IJSBERGMODELLEN UITWERKEN
Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Schriftelijk (zelfstudie)materiaal EEN LEEREENHEID Enkele criteria nader bekeken (Borremans & Viaene)

Inleiding Welke soort elementen bevat de inleiding?

Structuur van de tekst Inhoudsopgave Criterium voor indeling (LOGICA)? Rekening gehouden met de lezer (PSYCHOLOGICA)?

Behandeling leerinhoud Aangepaste LEERSTOFKEUZE Goede LEESBAARHEID TOEGANKELIJKHEID

Behandeling leerinhoud Niet te ALGEMEEN/IN DETAIL Aanspraak student/leerling Praktijkvoorbeelden, ervaringen, situering (CONCRETISERING)

Behandeling leerinhoud Illustraties, afwisseling methode, enz. (MOTIVERING) Kan student meedenken, aanzet tot nadenken (COGNITIEVE GERICHTHEID) Leerstof aangepast aan studietijd (STUDIEBELASTING)

Begrippen Toelichting begrippen Consistent gebruik van termen Middelen om begrippen te verduidelijken

Begrippen Relaties tussen begrippen en met voorkennis Accentuering kernbegrippen Aandacht voor misvattingen

Voorbeelden en illustraties Voldoende Goed gekozen Uit leefwereld leerling/student Aangepast behandeld

Opdrachten/opgaven Voldoende Zinvol Gevarieerd: cognitief, affectief, metacognitief Met terugkoppeling

Soorten studeeraanwijzingen Inhoud van de tekst Benadering van de tekst Verwijzingen bij de tekst

Algemene vormgeving moet bevorderen Selectieve perceptie Regeling mentale inspanning Structurering Selectiemogelijkheid

Zelftoets Overeenkomst leerdoelen Moeilijkheidsgraad Variatie Gepaste vorm

Terugkoppeling Informatie juist, volledig, ondubbelzinnig Rekening met mogelijke antwoorden van student Zo nodig modeloplossing Strategie voor oplossing