Schriftelijk (zelfstudie)materiaal EEN LEEREENHEID Enkele criteria nader bekeken (Borremans & Viaene)
Inleiding Welke soort elementen bevat de inleiding?
Structuur van de tekst Inhoudsopgave Criterium voor indeling (LOGICA)? Rekening gehouden met de lezer (PSYCHOLOGICA)?
Behandeling leerinhoud Aangepaste LEERSTOFKEUZE Goede LEESBAARHEID TOEGANKELIJKHEID
Behandeling leerinhoud Niet te ALGEMEEN/IN DETAIL Aanspraak student/leerling Praktijkvoorbeelden, ervaringen, situering (CONCRETISERING)
Behandeling leerinhoud Illustraties, afwisseling methode, enz. (MOTIVERING) Kan student meedenken, aanzet tot nadenken (COGNITIEVE GERICHTHEID) Leerstof aangepast aan studietijd (STUDIEBELASTING)
Begrippen Toelichting begrippen Consistent gebruik van termen Middelen om begrippen te verduidelijken
Begrippen Relaties tussen begrippen en met voorkennis Accentuering kernbegrippen Aandacht voor misvattingen
Voorbeelden en illustraties Voldoende Goed gekozen Uit leefwereld leerling/student Aangepast behandeld
Opdrachten/opgaven Voldoende Zinvol Gevarieerd: cognitief, affectief, metacognitief Met terugkoppeling
Soorten studeeraanwijzingen Inhoud van de tekst Benadering van de tekst Verwijzingen bij de tekst
Algemene vormgeving moet bevorderen Selectieve perceptie Regeling mentale inspanning Structurering Selectiemogelijkheid
Zelftoets Overeenkomst leerdoelen Moeilijkheidsgraad Variatie Gepaste vorm
Terugkoppeling Informatie juist, volledig, ondubbelzinnig Rekening met mogelijke antwoorden van student Zo nodig modeloplossing Strategie voor oplossing