Onderzoek ontmoet praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
STRATEGISCHE PLANNING
Ecosysteem van duurzame ondernemers in Utrecht Evelien Boshove 20 juni 2013 Onderzoeker EBU.
SAMENWERKINGSVERBANDEN
November 18, 2013 Het Deltares Werken Frank Engering.
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Onderzoek Een onderzoekslijn in de opleiding. Structuur van de opleiding P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase.
KNOV WETENSCHAPSCOMMISSIE VERLOSKUNDE
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Vormgeving wetenschappelijke onderzoekslijnen voor verloskunde
Dag van het afstudeeronderzoek
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Mentale belasting & Stress op de werkvloer
KNOV WETENSCHAPSCOMMISSIE VERLOSKUNDE STAND VAN ZAKEN PER 11 DECEMBER 2008.
Midwifery Research Netwerk Nederland
Jos van Hijfte 8 November 2007
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Procedure.
Transdisciplinaire projecten
Project Quickscan gezondheidsvaardighede n in het MCL Eindejaarsbijeenkomst Alliantie Gezondheidsvaardigheden 19 december 2013.
Om te beginnen…. enkele uitspraken
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Psychische klachten en werk
WDH Twente 5 november 2014 Visitatieprogramma Huisartsen Sabine van Logtestijn, Projectleider Visitatie NHG.
Pilot docentenstages 2014 Rikie Elling, lid Commissie Opleidingen Van School naar Praktijk.
Afstuderen Bij De OU Een louterende worsteling 21 september 2001 H.J.J. Delnoy.
Eerstejaarsproblemen
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er KENNIS VAN ONDERWIJS advies Ontwikkeling en benutting.
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
V&VN Kinderverpleegkunde
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Zorg voor de jeugd Marjolein Berger Hoogleraar Huisartsgeneeskunde Universitair medisch Centrum Groningen.
Academische Werkplaats JGZ Noord-Holland Doel, activiteiten, procedures en resultaten Marlou de Kroon, MD PhD Jeugdarts en epidemioloog Coördinator.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Instituut voor Communicatie, Media & IT STAGE. INHOUD PRESENTATIE Stage jaar 3 even voorstellen 3 e en 4 e jaar documenten en data formele instapeisen.
VU medisch centrum Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland VUmc / EMGO+ Instituut, afdeling Sociale Geneeskunde, sectie JGZ Marlou de.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
De Nieuwe Kans Rotterdam.
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Dr. Alyt Oppewal AVG opleiding
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
Innovatie in het onderwijs
Kwaliteit van leven en gezondheid
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Arbeidsre-integratie van werknemers met burn-out: ontwikkeling van een zorgpad Dr. Lotje Lambreghts Dr. Sofie Vandenbroeck Prof. Dr. Lode.
De organisatie en implementatie van IHT
I-lab Waarom dit project, wat is het, wat is de stand van zaken en wat levert het op voor de onderzoeker?
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
De toolkit zingeving als scholingsinstrument
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Onderzoek ontmoet praktijk Jaap Talsma Academische Huisartsenpraktijk Groningen Amersfoort, november 2007

Overeenkomsten huisartsen en verloskundigen Voornamelijk werkzaam in de eerste lijn Vergelijkbare samenwerkings-verbanden Patiëntenzorg als core business

Academische Huisartenspraktijk Groningen Patiëntenzorg in een academische werkplaats Patiëntenzorg is per definitie basis voor onderzoek Combinatie biedt beperkingen en kansen

Beperkingen en kansen Geen tweede- of derdelijns onderwerpen voor onderzoek (B) Eerstelijns onderwerpen voor onderzoek zijn zeer relevant voor grote groepen (K) Transmurale en ketenprojecten:zijn zeer relevant voor grote groepen (K)

Kenmerken van een academische eerstelijnspraktijk Op enige manier verbonden aan een universiteit Patiëntenzorg naast onderwijs en onderzoek Zorgverleners hebben affiniteit met onderwijs en onderzoek

Academische taken in de academische praktijk Onderzoek: focus op een onderzoekslijn Onderwijs aan medisch studenten en collega’s Projecten: proeftuin voor innovatieve projecten (pilot-evaluatie-implementatie)

Randvoorwaarden academische eerstelijnspraktijk Productieverlies in patiëntenzorg geaccepteerd en liefst gefinancierd Verbonden aan universiteit Adequate dataverzameling gegevens (eigen) populatie

Vervolg randvoorwaarden Tijd Locatie Organisatie Academisch klimaat Inbedding in academische structuur Samenwerking

Focus Formuleer een onderzoekslijn voor de academische onderzoeksactiviteiten Toets nieuwe onderzoeksactiviteiten aan de onderzoekslijn Toets de onderzoeksactiviteiten aan publiceerbaarheid

De praktijk:belemmeringen Combinatie patiëntenzorg en onderzoek is lastig (afbakening tijd) Competentie-management medewerkers Spanning tussen belangen Collega’s in het veld

Valkuilen Patiëntenzorg heeft hoogste prioriteit Gebrek aan focus: alles is leuk! De eigen populatie als onderzoeksgroep voor anderen

Succesfactoren Gemotiveerde medewerkers Sturing (focus) en outputafspraken mbt academische productie Onderzoek vanuit de patiëntenzorg Inbedding in wetenschappelijke omgeving

Aanbevelingen Begin met kleine projecten vanuit de patiëntenzorg gemotiveerd Zoek aansluiting bij reeds bestaande initiatieven Omschrijf een wetenschapsdomein

Motto Van onderzoek ontmoet praktijk naar praktijk ontmoet onderzoek