DENK VOORUIT de nieuwe rampencampagne

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De communicatie na de brand bij Chemie-Pack Wouter Jong Nederlands Genootschap van Burgemeesters.
Advertisements

Stand van zaken risicocommunicatie Mei 2007 Cisca Vroom, communicatie VRR.
Startconferentie 25 maart 2010
Presentatie Brandweer Naam Regio/Gemeente…
Realisatie kindcentrum
WMO Praat mee!.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) NAAMBert Holman DATUMoktober 2006 PLAATSAmsterdam.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
Jaar van transport en veiligheid
Fiets filevrij Een activerend thema in communicatie.
Uitkomsten publieksonderzoek Risicocommunicatie Rijswijk.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Inleiding politieke sensitiviteit
1 Het overlegtraject MP 1.1. Aanpak vanuit ANB - PD Limburg 3 Juni 2014.
bedrijvenvereniging Weststad/ De Wijsterd 25 maart 2014
Verdiepingsbijeenkomst Milieu Gemeenteraad Utrecht 22 april 2008 Hans Iserief, senior adviseur Procesmanagement & communicatie.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Jan van Belzen Voorzitter Platform Transportveiligheid
GHOR en CBRN/E Jan Woldman CBRN/E meerdaagse Ossendrecht 16/10/2012
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid Kennistafel buisleidingen 7 september 2010.
“Risicocommunicatie: een ramp?” Kennistafel Risicocommunicatie 10 mei 2007 Rotterdam.
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid.
20 maart 2007 Ervaringen met communicatie over milieuinformatie en risico’s Drs. A. (Arie) Deelen – hoofd Expertisecentrum DCMR 22 april 2008.
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Harmonisatieplannen kabinet
Nederland leeft met water & AGV verkiezingscampagne.
Lokale acties en campagnes alcohol en drugs Werkgroep lokale acties en campagnes.
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport OGGZ in de Wmo Maandelijkse bijeenkomst pilotgemeenten Wmo 12 juni 2006.
OGGZ-beleid in Fryslân Oude bekenden, nieuwe middelen Ferry Willemse Gemeente Leeuwarden 12 juni 2006.
Regelgeving accountancy vanaf 2007 NIVRA Voorlichtingsbijeenkomst.
Risicocommunicatie: een spel van invloed en beïnvloeden
Inventarisatie gestapeld toezicht Beter en concreter – Goede regels, gerichte service 19 april 2013 Goes Peter Bex
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Zwemvaardigheid landelijk meetmoment en registratie.
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
Samenwerken aan veiligheid Toespraak burgemeester J. van Belzen voor de Conferentie “Werken aan veilige PGS15 opslagen” 26 september 2012.
Duurzaam erfgoed Wassenaar Marinus Stulp
Bijpraten over de Wmo
Samenvatting teambuilding
“de cirkel doorbreken”
LOKALE HUURDERSRAAD HATTEM 20 november GEWOON! Veranderingen in de regelgeving op het gebied van Welzijn en zorg vanaf 1 januari 2015 Afschaffing.
Meetup Toptaken-website 29 januari 2015, Deventer – Michiel van Straalen, Adviseur nieuwe media.
Algemene Directie Crisiscentrum Communiceren bij afschakeling : voor – tijdens – na Studiedag VVSG Algemene Directie Crisiscentrum.
Herziening handreiking buisleidingincidenten
EU-scoping study Biodiversiteitscampagne Belangrijkste conclusies.
Subsidiebeleid Barendrecht
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Inventarisatie gestapeld toezicht VNG Ambassadeursbijeenkomst 25 januari 2013 Haarlem Peter Bex
OP STAP MET HARM ALARM Sanne Hemmer Adviseur D&B Rob Teijl
RISICOPROFIEL SAMEN OP WEG gemeente Valkenburg aan de Geul EEN BREDERE KIJK OP BRANDWEERZORG Simone Gijsen 15 september 2014.
Regionaal Risicoprofiel Ruud Bitter Coördinerend Functionaris / Lid Veiligheidsdirectie Commissie Bestuur, financiën en toerisme 2 september 2015.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
Evaluatie campagne “Twaalfde Man” Agenda Twaalfde man in vorm –Media (Mindshare) –Concept en plan –Budget –Timing –Partners Campagne 2015.
Risicomanagement gemeente Delft 8 december Risicomanagement Doel Opzet Werking Voorbeelden Conclusies Thema: model grondexploitaties.
Over de noodzaak van innovatie achteruit in het waterdomein Ira Helsloot Hoogleraar crisisbeheersing en fysieke veiligheid.
Multidisciplinaire richtlijn psychosociale hulp bij rampen en crises Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story Michel Dückers PSH conferentie,
GHOR Crisispartners in zorgcontinuïteit Chi Brouwer – Teamleider Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid Joyce Laponder – Ambtenaar Rampenbestrijding Gemeente.
AARDE 3/4 vmbo 4 Weer en klimaat § Orkanen in de Verenigde Staten Orkanen: ontstaan boven Atlantische Oceaan orkaanseizoen: juni – november zeewatertemperatuur:
Project Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Versterking Veiligheidsregio’s Themaweek uitval nutsvoorzieningen Veiligheidsregio Zeeland.
Wie | Wat | Waar Ons Water
Duurzaam erfgoed Wassenaar Marinus Stulp
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
De communicatie na de brand bij Chemie-Pack
Week van de Eenzaamheid & Week van de mediawijsheid
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Inleiding campusvoorrang
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
Open Data gemeente Nijmegen
Transcript van de presentatie:

DENK VOORUIT de nieuwe rampencampagne Peter van Dolen Hoofd Expertisecentrum Risico en Crisiscommunicatie

Achtergrond Praktijk wijst uit dat huidige Voramp-campagne niet in alle gevallen voldoet Burgers handelen onjuist na afgaan sirene, Soms is de afgegeven richtlijn (“ga naar binnen, sluit deuren en ramen, en zet de radio of TV aan”) onjuist Nieuwe rampencampagne (2006) meer afstemmen op ‘burgerperspectief’ Hoe zit het met de risicoperceptie? Wat zijn de feitelijke risico’s? Wat moeten mensen weten en doen in crisissituaties? Doel: verhogen veiligheidsbewustzijn burger informeren hoe te handelen bij een (dreigende) ramp

Zo oud als de weg naar Rome Keep it simple!

De nieuwe campagne: een vorm van risicocommunicatie Niet: risico = kans x effect Wel: risico = gevaar x perceptie Hoog feitelijk risico Laag gepercipieerd risico Laag feitelijk risico Hoog gepercipieerd risico Overtuigen Instrueren 60% van de technische risicodeskundigen zou kiezen voor een logische, rationele en analytische communicatiestijl. Vanuit dit perspectief bevat de ideale risico communicatie technische, kwantitatieve, of statistische informatie over risico’s. Als het publiek weigert dergelijke informatie voetstoots aan te nemen, wordt dit door de deskundige veelal toegeschreven aan een gebrekkig begrip van het risico, wat zich laat oplossen door het toedienen van ‘correcte’ of ‘objectieve’ informatie of door overreding. Wan neer officials geruststellende informatie geven over de kleine risico’s en de uitgebreide controle van technische installaties – meestal in de vorm van kwantitatieve gegevens die zouden aangeven dat de risico’s op een acceptabel laag niveau liggen – dan passen ze in feite de ‘technische benadering’ toe. Daarmee missen deze deskundigen zo’n driekwart van het publiek als doelgroep omdat deze mensen nu een maal op een ‘andere golflengte’ zitten, dit is nu eenmaal niet het referentiekader van het grootste deel van het publiek. informeren Consulteren

Uitgangspunten nieuwe campagne Aansluiten bij fasen in crisisbeheersing, met name preparatie, respons en nazorg Dichtbij de risicoperceptie van de burger blijven, dus beginnen met: Grote branden Terrorisme (in nauw overleg met NCTb) Industriële rampen Langdurige uitval van nutsvoorzieningen Overstromingsrisico’s Maatwerk voor gemeenten: Burgers bewust maken van de risico’s in de eigen leefomgeving Koppeling met risicokaarten via postcodegebieden Brede middeleninzet, www.crisis.nl belangrijk platform Simpele boodschap met focus op gewenst gedrag Uitgangspunt 6: gefaseerde uitrol

De nieuwe campagne…. Een zorgvuldig opgebouwde campagne met een einde: Bewustwording Voorbereiding halen Voorbereid zijn Massamediaal met scherp schieten Campagne is een oproep tot overzichtelijke actie: Gericht op gewenst gedrag In verlengde van de oude campagne Informeren en involveren

De nieuwe campagne…

Maatwerk… Voor gemeenten: Waarom een rampencampagne? Wat zijn de risico’s? Hoe is de risicoperceptie bij uw inwoners? Hoe kunt u uw inwoners voorbereiden? Wat heeft u hiervoor nodig? Voor specifieke doelgroepen (volgende fase) Online perskit Internetgame / lespakket voor kinderen Maatwerk pakket ism taskforce gehandicapten Pakketten voor bedrijven

Gefaseerde uitrol… 25 september massamediale aftrap met stevig fundament voor iedereen Zoveel mogelijk maatwerk In de meest risicovolle gebieden, 1e effectevaluatie rond december Aanpassen en aanvullen Januari 2007 maatwerk waar verder mogelijk Overige ramptypen o.b.v. nader onderzoek Overige doelgroepen o.b.v. nader onderzoek 2e effectevaluatie rond juni 2007 V.a. september 2007 campagne volledig in ritme Massamediaal Lokaal maatwerk Fase 1: De campagne wordt massamediaal gepresenteerd rond september 2006. De kernboodschappen van de overall-campagne worden via Postbus 51 (RTV-roulement) bekendgemaakt. Tegelijkertijd wordt de campagne uitgerold in de meest risicovolle gebieden in relatie tot de top vier van gepercipieerde risico’s. Aan het einde van fase 1 (rond december 2006) vindt een effectevaluatie plaats. De uitslag van dit onderzoek bepaalt of de hoofdboodschap of een aantal middelen / uitingen moeten worden aangepast. Fase 2: In januari 2007 wordt gestart met een verdere uitrol van de campagne in het land op basis van de overige gepercipieerde risico’s . Hiervoor zijn in tussentijd de nog ontbrekende modules ontwikkeld, om zo goed mogelijk aan te kunnen sluiten bij wat situationeel wordt bepaald en beleefd. Aan het einde van deze fase (rond juni 2007) vindt wederom een effectevaluatie plaats en wordt bepaald welke aanvullingen / wijzigingen moeten plaatsvinden. Fase 3: Vanaf september 2007 worden de laatste modules ontwikkeld en op bestaande modules de noodzakelijke aanpassingen gepleegd. Gemeenten kunnen dan volledig gebruik maken van middelen die in hun specifieke situatie van belang zijn om hun inwoners optimaal te informeren over risico’s en over handelingsperspectieven in crisissituaties.

Dank voor uw aandacht en Denk Vooruit!