20-11-2009 Seniorentijd NIP lezing
De instrumenten GITP Big 5 ® 20-11-2009 De instrumenten GITP Big 5 ® extraversie,vriendelijkheid, werkstijl,open mindedness en zelfpresentatie Presq: intrinsieke/extrinsieke motivatie VLW: loopbaanwaarden
GITP research 30 000 Kandidaten 26 000 GITP Big 5 r 20-11-2009 GITP research 30 000 Kandidaten 26 000 GITP Big 5 r 19 500 GITP Prestatiemotivatie 4 000 GITP Loopbaanwaarden 50 % academisch /50 % mbo/hbo correctie voor verschillen leeftijdsgroepen( opleidingsniveau,type assessment,sekse)
Leeftijdsgroepen 20 tot 30 30 tot 40 40 tot 50 50 tot 65 20-11-2009 Leeftijdsgroepen 20 tot 30 30 tot 40 40 tot 50 50 tot 65 gemiddelde leeftijd 37 jaar
Enige algemene conclusies 20-11-2009 Enige algemene conclusies Duidelijke significante verschillen tussen leeftijdsgroepen Verschil tussen mannen en vrouwen qua zelfpresentatie alle leeftijdsgroepen gelijk Motivatie loopt terug vanaf 20 tot 30 20 plus lijkt meer op 50 plus 30 plus lijkt meer 40 plus
Resultaten 20 tot 30 leergierig opzoek naar zich zelf 20-11-2009 Resultaten 20 tot 30 leergierig opzoek naar zich zelf sterk extrinsiek gemotiveerd emotioneel wat minder stevig sociaal,wil samen optrekken behulpzaam wil het graag goed doen
Resultaten 30 tot 40 extravert ,wil zich profileren 20-11-2009 Resultaten 30 tot 40 extravert ,wil zich profileren emotioneel stevig ,kan veel hebben meer competitie dan samenwerken wat minder accuraat pragmatisch en bezig met resultaat niet zo inlevend of geduldig
Resultaten 40 tot 50 soms nog bij 30 plus en soms bij de 50 plus 20-11-2009 Resultaten 40 tot 50 soms nog bij 30 plus en soms bij de 50 plus van extrinsieke motivatie naar intrinsiek ( Wat wil ik zelf/ zingeving ) kan wat meer relativeren dan 30 plus samenwerken
Resultaten 50 plus van toegevoegde waarde zijn 20-11-2009 Resultaten 50 plus van toegevoegde waarde zijn wat minder emotioneel stevig/gevoeliger voor kritiek kwaliteit blijft van belang /sterk arbeidsethos minder ambitie en meer samen optrekken
Resultaten 50 plus mannen meer gericht op het gezin 20-11-2009 Resultaten 50 plus mannen meer gericht op het gezin minder leren en open voor innovatie vrouwen juist wel open voor leren ( meer dan 40 plus) minder interesse voor gezin
Leervermogen en leerstijl 20-11-2009 Leervermogen en leerstijl indicatie voor terugloop fluid intelligence gelijk blijven taalbegrip vasthouden aan oude gewoonten minder openminded gevoelig voor waardering en erkenning onzekerheid neemt toe
Toepassing in assessments 20-11-2009 Toepassing in assessments aansluiten bij de leeftijd met: thema`s gerelateerd aan levensfasen leerstijl werkvormen benaderingswijze
Voor de 20-er Thema`s: direct en constructieve feedback 20-11-2009 Voor de 20-er Thema`s: direct en constructieve feedback veiligheid en bevestiging laten experimenteren,samen met leeftijdgenoten. helpen focus aanbrengen Vormen en instrumenten: eigentijdse werkvormen,virtuele omgeving veel contactmomenten
Voor de 30-er Thema´s: op zoek naar authenticiteit & autonomie 20-11-2009 Voor de 30-er Thema´s: op zoek naar authenticiteit & autonomie werk-privé balans keuze maken en grenzen trekken Vormen en instrumenten: oefening: waaier van wording oefening: storytelling competitie: gaming
Voor de 40-er Thema`s: zingeving en persoonlijke ontwikkeling 20-11-2009 Voor de 40-er Thema`s: zingeving en persoonlijke ontwikkeling balans opmaken en heroriëntatie Vormen en instrumenten: loopbaanrollen sociogram levenslijnen
Voor de 50-er (60-er) Thema`s: veiligheid en respect 20-11-2009 Voor de 50-er (60-er) Thema`s: veiligheid en respect aandacht voor leerbevorderende maatregelen in de context waarden,coachen jongeren vormen en instrumenten loopbaanrollen metier-oefening: op zoek naar passie en toegevoegde waarde opgesplitst in twee dagdelen: tijd voor reflectie adviseur veel tijd voor dialoog