20-11-2009 Seniorentijd NIP lezing.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelen = groeien Leren = (eigen) grenzen verleggen
Advertisements

Aspecten van burgerschap op locatie Guido de Brès
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Opheffen droogstand funderingen Krommedijk en Heijsterbachstraat
Stille wegdekken. Waar voor uw geld?! - 9 juni Afwegingen bij opstellen geluidbeleidsplan Sandro Vlug Coördinator cluster Mobiliteit en Milieu.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
VLAAMSE WERKBAARHEIDSMONITOR
Elektronisch factureren in de Uitzendbranche Hans Derksen (Adecco) en Dennis Krukkert (TNO) 9 september 2009.
PDM, ERP en Lean Manufacturing: Pleisters plakken of structureel verbeteren ? Erwin van Zomeren 4 juni 2009.
Minsom (type 45-19=) Groep 4 t/m 8.
Gehaktballen met slagroom
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
“Stretchen of stollen”
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Praktijkonderwijs Technische beroepen o.a. metaal- en houtbewerking, metselen, installatietechnieken; Groenvoorziening Dienstverlening o.a. consumptieve.
In je element zijn slim samen
Annet H. de Lange Een leven lang gemotiveerd aan het werk?
Duurzame inzetbaarheid: extra belangrijk in een recessie
RYCKEVELDE 12 NOVEMBER 2009 Comenius Monitoring Day EUROPESE UITWISSELINGEN PEDAGOGISCHE IMPACT DOELSTELLINGENRESULTATEN 12/11/20091 Comenius Monitoring.
Hogescholen in Dialoog
Voorjaarsnota 2009.
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
15 april De regio Eemland Verplicht: –SWV-VO regio –Daarin de 3 WSNS-gebieden –Daarin REC 3 en 4 7 Gemeenten 168 scholen: 141 po/vo, 27 sbao/(v)so.
Ludo Daems.
T hema’s in deze quiz: Gezin Zorg Arbeid. Thema 1: Verschillen binnen ‘het Nederlandse gezin’
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Als de som en het verschil gegeven zijn.
OOF-project Peer assisted learning
Wout Meskens Stijn Moesen 5/11/  Inleiding  Opbouw  Doel  Foto’s 5/11/20092.
Aquarellen van Marcel REYNAERT
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Woensdag 22 april 2009 ‘SharePoint en postmodernisme’
Zwolle aan zet met het Participatiebudget
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
BELEIDSPLANNEN als plannings- en sturingsinstrument voor de lokale LOP-werking FOB – 10 maart 2009.
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
OHSAS versus Veiligheidscultuur
Stichting Contactgroep Prostaatkanker IKZ 31 oktober 2007 Margreeth van der Oord SCP coördinator partners ++31 (0) SCP Partner.
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Portfolio’s, wat moet je ermee? RU-seminar 9 juni 2009 Willibrord Huisman & Gé Ophelders, IOWO Tekeningen Eva Huisman De dia’s in deze PPT zijn niet zelfstandig.
Waterschappen en ESF Bart Kuipers | Donderdag 26 november 2009.
Wat cijfers 25% van de voortijdige schoolverlaters stopt vanwege verkeerde studiekeuze (ROA, 2009, p. 52)ROA, 2009, p. 52 Veel jongeren blijven in het.
Hapjesavond mmv Keurslager John Philipsen uit Panningen
1 TEKST 6PRESTATIEMOTIVATIE EN FAALANGST VERBAND MET INTELLIGENTIE: WILLEN BENUTTEN VAN JE CAPACITEITEN, OP WELKE GEBIEDEN DAN OOK = AMBITIEUS GEDRAG,
7 april 2009Nederlandse Nefrologiedagen Beheersing van arbeidsrisico’s zorgsector dialyse Door: Erik Kooij, veiligheidskundige
10/06/20091 Hoe verklaren we de loonkloof ? Een theoretische en empirische vergelijking van de uitbreidingen op de Oaxaca-Blinder decompositieanalyse Sem.
Kostenraming ZRG ir. J.T. Bresters ing. E. Schulte Fischedick MSc.
het nieuwe loopbaandenken voorbij Brussel 9 oktober 2014
Exceptioneel leiderschap Author: Hans Business Consultancy.
Presentatie resultaten enquête
Handreiking samenwerking huisarts en JGZ
Arbeidsvoorwaardencongres 2009 Workshop 4: Afspraken maken over meer uren werken in tijden van werktijdverkorting.
Exceptioneel Business Consultancy Author: Hans Groen.
Fitheid en gezondheid.
Motivatie Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten. Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Omgaan met de gevolgen van trombose
Motiverende gespreksvoering
De Deltamethode.
Een nieuwe verbinding tussen docent/slb’er en student Significanties assessment bij BRV Online intakearrangement.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Welkom op de informatie-avond Havo /2013. Programma Deel 1  uur, aula Afdelingsleider: Mw. Meinema Decaan: Dhr. Jonkers Coördinatoren.
Beter samenwerken in teams
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Hoe tracht buurtsport de persoonlijke ontwikkeling van jongeren te stimuleren? Pieter Debognies.
Transcript van de presentatie:

20-11-2009 Seniorentijd NIP lezing

De instrumenten GITP Big 5 ® 20-11-2009 De instrumenten GITP Big 5 ® extraversie,vriendelijkheid, werkstijl,open mindedness en zelfpresentatie Presq: intrinsieke/extrinsieke motivatie VLW: loopbaanwaarden

GITP research 30 000 Kandidaten 26 000 GITP Big 5 r 20-11-2009 GITP research 30 000 Kandidaten 26 000 GITP Big 5 r 19 500 GITP Prestatiemotivatie 4 000 GITP Loopbaanwaarden 50 % academisch /50 % mbo/hbo correctie voor verschillen leeftijdsgroepen( opleidingsniveau,type assessment,sekse)

Leeftijdsgroepen 20 tot 30 30 tot 40 40 tot 50 50 tot 65 20-11-2009 Leeftijdsgroepen 20 tot 30 30 tot 40 40 tot 50 50 tot 65 gemiddelde leeftijd 37 jaar

Enige algemene conclusies 20-11-2009 Enige algemene conclusies Duidelijke significante verschillen tussen leeftijdsgroepen Verschil tussen mannen en vrouwen qua zelfpresentatie alle leeftijdsgroepen gelijk Motivatie loopt terug vanaf 20 tot 30 20 plus lijkt meer op 50 plus 30 plus lijkt meer 40 plus

Resultaten 20 tot 30 leergierig opzoek naar zich zelf 20-11-2009 Resultaten 20 tot 30 leergierig opzoek naar zich zelf sterk extrinsiek gemotiveerd emotioneel wat minder stevig sociaal,wil samen optrekken behulpzaam wil het graag goed doen

Resultaten 30 tot 40 extravert ,wil zich profileren 20-11-2009 Resultaten 30 tot 40 extravert ,wil zich profileren emotioneel stevig ,kan veel hebben meer competitie dan samenwerken wat minder accuraat pragmatisch en bezig met resultaat niet zo inlevend of geduldig

Resultaten 40 tot 50 soms nog bij 30 plus en soms bij de 50 plus 20-11-2009 Resultaten 40 tot 50 soms nog bij 30 plus en soms bij de 50 plus van extrinsieke motivatie naar intrinsiek ( Wat wil ik zelf/ zingeving ) kan wat meer relativeren dan 30 plus samenwerken

Resultaten 50 plus van toegevoegde waarde zijn 20-11-2009 Resultaten 50 plus van toegevoegde waarde zijn wat minder emotioneel stevig/gevoeliger voor kritiek kwaliteit blijft van belang /sterk arbeidsethos minder ambitie en meer samen optrekken

Resultaten 50 plus mannen meer gericht op het gezin 20-11-2009 Resultaten 50 plus mannen meer gericht op het gezin minder leren en open voor innovatie vrouwen juist wel open voor leren ( meer dan 40 plus) minder interesse voor gezin

Leervermogen en leerstijl 20-11-2009 Leervermogen en leerstijl indicatie voor terugloop fluid intelligence gelijk blijven taalbegrip vasthouden aan oude gewoonten minder openminded gevoelig voor waardering en erkenning onzekerheid neemt toe

Toepassing in assessments 20-11-2009 Toepassing in assessments aansluiten bij de leeftijd met: thema`s gerelateerd aan levensfasen leerstijl werkvormen benaderingswijze

Voor de 20-er Thema`s: direct en constructieve feedback 20-11-2009 Voor de 20-er Thema`s: direct en constructieve feedback veiligheid en bevestiging laten experimenteren,samen met leeftijdgenoten. helpen focus aanbrengen Vormen en instrumenten: eigentijdse werkvormen,virtuele omgeving veel contactmomenten

Voor de 30-er Thema´s: op zoek naar authenticiteit & autonomie 20-11-2009 Voor de 30-er Thema´s: op zoek naar authenticiteit & autonomie werk-privé balans keuze maken en grenzen trekken Vormen en instrumenten: oefening: waaier van wording oefening: storytelling competitie: gaming

Voor de 40-er Thema`s: zingeving en persoonlijke ontwikkeling 20-11-2009 Voor de 40-er Thema`s: zingeving en persoonlijke ontwikkeling balans opmaken en heroriëntatie Vormen en instrumenten: loopbaanrollen sociogram levenslijnen

Voor de 50-er (60-er) Thema`s: veiligheid en respect 20-11-2009 Voor de 50-er (60-er) Thema`s: veiligheid en respect aandacht voor leerbevorderende maatregelen in de context waarden,coachen jongeren vormen en instrumenten loopbaanrollen metier-oefening: op zoek naar passie en toegevoegde waarde opgesplitst in twee dagdelen: tijd voor reflectie adviseur veel tijd voor dialoog