HOOFDSTUK 11 GLOBALISERING.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De wereld wordt kleiner
Advertisements

Finace & Outsourcing. Finace: Think Build Operate  Wat doet Finace  Advies  Implementatie  Outsourcing  800 medewerkers  Branches  Handel, Industrie,
3 vwo 1 wereld §2, 3 en 4.
offshore-outsourcing (import)
1.3 globalisering verovert de wereld
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
1.2 De wereld wordt kleiner
§ 1.1 – Noord-Amerika als handelsblok
Havo 3 Paragraaf 4.1 t/m 4.3.
4. Hoezo internationalisering?
§15 Japan, een oude tijger Dichtbevolkt: 130 miljoen inwoners.
Het noorden tegenover het zuiden
Globalisering.
Groot-Brittannië en India en Kenia
Paragraaf 3.3 Indonesië in de wereld.
Indonesië.
Imperialisme 12.
5 De New Industrialised Countries in Z.O.-Azië
Terugblik §1.2 -> de deelvraag
Inzoomen op Zuidoost-Azië Astrid Cijsouw
Indonesië.
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Hst 2: ZOA: Een regio in beweging
Hst 2: ZOA: Een regio in beweging
Arm & Rijk § 2.1 Maquiladoras
Schroeven en schrobben De industrie en de dienstverlening
§14 ‘Booming’ China, een Aziatische tijger (de feiten)
Hoofdstuk 3 Gebieden: Indonesië Paragraaf 7 t/m 12
2.1 - Kloof wordt breder Regionale ongelijkheid op wereldschaal:
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
§ 5 JAPAN EN ANDERE TIJGERS
§ 2 CHINA DE FABRIEK VAN DE WERELD
3 havo 2 globalisering §2.
Schematische samenvatting
Van slow world tot fast world
3 vwo 1 wereld §7 en 8.
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Globalisering.
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Paragraaf 4,3 Centrum van de wereld!
Internationalisering kernpunten. internationalisering ► Verbondenheid met de “wereld”.  Via de media  Internet  Satelliet  Via verdragen  Instanties:
Marktonderzoek naar Offshore Onderwijs
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
 Traditionele exportproducten (onbewerkte landbouw- en mijnbouwproducten) worden steeds minder waard.  Men kan minder importeren (ruilvoetverslechtering).
Antwoorden herhalingsopgaven
2 th 1 Ontwikkeling § 6-7.
2 vwo Ontwikkeling, arm en rijk par 7- 8
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par Drie aanwijzingen: koopkracht is hoog dienstenmaatschappij scoort hoog op welzijnsindex Nederland is.
Titel wereld moet weg. 1 havo/vwo 1 Bevolking § 2-4.
Armoede in de 3e wereld.
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
Internationale marketing
SO terug.
Hoofdstuk 3 Globalisering van de economie.
Paragraaf 13.6 Globalisering.
< landbouwrevolutie 7.1 < toetsbesperking
Grote economische groei in Zuidoost- Azië.
1.2 De wereld wordt steeds kleiner
Internationale marketing
Hoofdstuk 3 Bronnen van energie: Brazilië
Internationalisering
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
A H1 Samenhang & verscheidenheid P1 De wereld wordt één geheel ( )
Nederland en de rest van de wereld
1.1 Globalisering: one world?
§6.2 Een wereld vol verschillen
Transcript van de presentatie:

HOOFDSTUK 11 GLOBALISERING

GLOBALISERING HET DOORGAANDE PROCES VAN INTERNATIONALE UITWISSELING VAN GELD, GOEDEREN EN INFORMATIE OOK WEL: INTERNATIONALISERING OF MONDIALISERING GENOEMD DRIJVENDE KRACHT ACHTER GLOBALISERING IS DE ECONOMIE, MAAR GLOBALISERING HEEFT OOK GEVOLGEN VOOR CULTUUR

MULTI NATIONALE ONDERNEMING MNO’S HEBBEN VESTIGINGEN IN VERSCHILLENDE LANDEN BEDRIJVEN IN DE SECUNDAIRE MAAR OOK IN DE TERTIAIRE INDUSTRIE

VESTIGING IN HET BUITENLAND? ECONOMISCHE FACTOREN POLITIEK FACTOREN HOOGTE VAN DE LONEN OPLEIDINIG VAN HET PERSONEEL INFRASTRUCTUUR VAN EEN GEBIED WETTEN BELASTING MEDEWERKING VAN DE OVERHEID

MULTINATIONALS BEDRIJF MET VESTIGINGEN OVER DE HELE WERELD

MULTINATIONALS

MNO’S ZIJN KOP-STAATBEDRIJVEN FASE I ONTWERP EN ONTWIKKELING IN RIJK LAND FASE II FABRICAGE IN LAGE LONEN LANDEN FASE III MARKETING EN DISTRIBUTIE IN RIJK LAND

MNO’S: KOP-STAARTBEDRIJVEN FASE I

MNO’S: KOP-STAARTBEDRIJVEN FASE II

MNO’S: KOP-STAARTBEDRIJVEN FASE III

NEW INDUSTRIALISED COUNTRIES (NIC’S) ECONOMIE GROEIT SNEL: ZUID-KOREA TAIWAN SINGAPORE HONG KONG THAILAND FILIPIJNEN INDONESIE CHINA VIETNAM

NIC’S SNEL GROEIENDE ECONOMIE (SNELHEID EN DE KRACHT VAN EEN TIJGER) EXPORTGERICHTE ECONOMIE VEEL BUITENLANDSE INVESTERINGEN BUITENLANDSE BEDRIJVEN VERPLAATSEN HUN PRODUCTIE NAAR DE LANDEN WAAR DE LONEN HET LAAGST ZIJN EERST: ARBEIDSINTENSIEVE PRODCUTEN NU OOK: KENNISINTENSIEVE PRODUCTEN

GLOBAL SHIFT VERPLAATSEN VAN DE ECONOMISCHE MACHT IN DE TIJD VOOR WOII (1945): EUROPA NA WOII: AMERIKA TOEKOMST: AZIE (HELFT VAN DE WERELDBEVOLKING WOONT IN AZIE)

GLOBAL SHIFT