de denk- en werkwijze voor passend onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Optellen en aftrekken tot 20
Prestatiemonitor 2009 Steenwijkerland. Prestatiemonitor 2009 in opdracht van.
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
1 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek LeerWinst inbedding van normen binnen LeerWinst-methode ontwikkeld door De Loos Monitoring.
Leer de namen van de noten 1
Samen werken aan Passend Onderwijs?
A H M F K EB C x 8 Afwenden bij A en C. 1e secties C, 2e secties A. Vanaf 10 m splitsen en grote volte.
VVE-bestandsopname De resultaten van VVE: - de eindresultaten - de leerwinst Toelichting aan de hand van de (fictieve) gemeente Oranjestad.
Ambities stellen Onderwijsprofielen in WSNS-ZK
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Veranderingen in de zorg
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Leerroutes op VSO Alphons Laudy
VTB Technasium Vakcollege
Opbrengstgericht werken
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Leer de namen van de noten 2
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Beoordelen van docenten loont de moeite!
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Regelmaat in getallen … … …
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Diagnostische toetsen voor het MBO
Stichting Projecten Speciaal Onderwijs Informatieronde wetsvoorstel kwaliteit(v)so 1, 8, 9 en 29 maart 2011.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Missie, visie & jaarplan
Opbrengstgericht leiderschap is in. Maar wat is dat nu eigenlijk? Lezing voor de conferentie opbrengstgericht leiderschap Guuske Ledoux Kohnstamm Instituut.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
C op de rechterhand M F het binnenste peloton buigt af en rijdt een volte op de andere hand. telkens een.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Het Nationaal VMBO congres 2008 Verdiepingsdag 31 januari 2008 Ochtendprogramma Masterclass A De doorlopende leerlijn in het VMBO en MBO Over de theorie.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De gezonde school en genotmiddelen
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Kwaliteitsbeleid.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Onderwijscontinuüm vs. masterplan Rotterdam,
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Opbrengstwerken met het 4D-model
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Leren Leren binnen de Latasteschool
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Basisarrangement – lezen Guyanne van der Horst 29 mei 2009.
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Transcript van de presentatie:

de denk- en werkwijze voor passend onderwijs

3 trainingen Dag 1: Schoolkwaliteit en leeropbrengsten Dag 2: Van leeropbrengsten naar de verbeteractie Dag 3: Meten en verbeteren van elementen uit het onderwijsleerproces (OLP) 2

Leeropbrengsten worden (mede)bepaald door: - instructiekwaliteit leerkracht - voldoende effectieve leertijd - juist gebruik van effectieve lesmethodes - gebruik van leerlingvolgsysteem - tijdig signaleren van potentiële uitvallers - effectieve maatregelen gericht op uitvallers - sterk, inhoudelijk leiderschap - schoolklimaat waarin leren belangrijk is - concrete, toetsbare leerdoelen in gedragstermen 3

Vragen rond passend onderwijs 1. Hoe organiseren we gedifferentieerd onderwijs, dat: - recht doet aan individuele verschillen; - uitvoerbaar is? 2. Hoe sturen we op leeropbrengsten binnen het kwaliteitsbeleid? (zie onderwijsverslag 2006-2007) 3. Hoe versterken we de samenwerking tussen scholen en tussen scholen en jeugdzorg?

Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep Onderwijsarrangementen

Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep

Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep intensiveren door "stapelen"

Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep intensiveren door "stapelen" intensiveren en reduceren

Stel (per leergebied) standaarden vast

Twee vragen Hoe komen we aan leerstandaarden?

Hoe komen we aan leerstandaarden? Onderwijsraad (1999): - voldoende standaard: wat moet 75% van de leerlingen kunnen? - minimum standaard: wat moeten ze minimaal kunnen (90%) Onderwijsraad (2007): - minimum standaard : haalt 90 % - voldoende standaard : haalt 75 % - gevorderde standaard : haalt 25 % - excellente standaard : haalt 5 -10 % Expertgroep doorlopende leerlijnen (2008): - referentieniveau fundamentele kwaliteit: haalt 75% - referentieniveau streefkwaliteit: haalt 50%

Van leerlingzorg naar kwaliteitszorg 13

Cyclus: zorg op leerlingniveau 14

15

16

Zorg op leerlingniveau 17

Cyclus: van leerlingzorg naar kwaliteitszorg 18

19

20

Optimaliseer kwaliteitszorg op bovenschools niveau

Beoordeel de resultaten van het beleid 3 beleidscycli worden regelmatig doorlopen

Vragen rondom onderwijskwaliteit Met het onderwijscontinuüm creëren we: Gedifferentieerd onderwijs dat recht doet aan verschillen door onderwijsarrangementen passen te maken en op elkaar aan te laten sluiten Mogelijkheden om te sturen op leeropbrengsten - leeropbrengsten sturend voor beleid - en opbrengsten bestuurbaar Samenwerking tussen scholen door een eenduidig begrippenkader - werken met leerlijnen - werken met leerstandaarden

Van landelijke norm naar schoolstandaard 25

Uitstroomperspectieven 26

Stellen van standaarden Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep Stellen van standaarden Mondelinge taal Groep  A B C D E F VSO1 VSO2 VSO3 VS04 4-5 5-6 7-8 9-10 10-11 11-12 13-14 15-16 17-18 19-20 Gevorderd 2 3 5 6 7 9 10 11 12 Basis 1 4 8 Intensief

Gevorderd standaard (A) ≥ 69 25% 13% Cito-norm Resultaat Ambitie jaar 1 Gevorderd standaard (A) ≥ 69 25% 13% Voldoende standaard (B-C) 43 - 68 50% 15% Minimum standaard (D) 33-42 30% < Minimum standaard (E) ≤ 32 10% 37% 28

29

Impliciete schoolstandaard Ambitie jaar 1 Cito-norm Impliciete schoolstandaard Ambitie jaar 1 Gevorderd standaard (A) ≥ 69 25% ≥ 67 Voldoende standaard (B-C) ≥ 43 50% ≥ 37 ≥ 41 Minimum standaard (D) ≥ 33 15% ≥ 30 < Minimum standaard (E) ≤ 32 10% ≤ 30 30

31