de denk- en werkwijze voor passend onderwijs
3 trainingen Dag 1: Schoolkwaliteit en leeropbrengsten Dag 2: Van leeropbrengsten naar de verbeteractie Dag 3: Meten en verbeteren van elementen uit het onderwijsleerproces (OLP) 2
Leeropbrengsten worden (mede)bepaald door: - instructiekwaliteit leerkracht - voldoende effectieve leertijd - juist gebruik van effectieve lesmethodes - gebruik van leerlingvolgsysteem - tijdig signaleren van potentiële uitvallers - effectieve maatregelen gericht op uitvallers - sterk, inhoudelijk leiderschap - schoolklimaat waarin leren belangrijk is - concrete, toetsbare leerdoelen in gedragstermen 3
Vragen rond passend onderwijs 1. Hoe organiseren we gedifferentieerd onderwijs, dat: - recht doet aan individuele verschillen; - uitvoerbaar is? 2. Hoe sturen we op leeropbrengsten binnen het kwaliteitsbeleid? (zie onderwijsverslag 2006-2007) 3. Hoe versterken we de samenwerking tussen scholen en tussen scholen en jeugdzorg?
Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep Onderwijsarrangementen
Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep
Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep intensiveren door "stapelen"
Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep intensiveren door "stapelen" intensiveren en reduceren
Stel (per leergebied) standaarden vast
Twee vragen Hoe komen we aan leerstandaarden?
Hoe komen we aan leerstandaarden? Onderwijsraad (1999): - voldoende standaard: wat moet 75% van de leerlingen kunnen? - minimum standaard: wat moeten ze minimaal kunnen (90%) Onderwijsraad (2007): - minimum standaard : haalt 90 % - voldoende standaard : haalt 75 % - gevorderde standaard : haalt 25 % - excellente standaard : haalt 5 -10 % Expertgroep doorlopende leerlijnen (2008): - referentieniveau fundamentele kwaliteit: haalt 75% - referentieniveau streefkwaliteit: haalt 50%
Van leerlingzorg naar kwaliteitszorg 13
Cyclus: zorg op leerlingniveau 14
15
16
Zorg op leerlingniveau 17
Cyclus: van leerlingzorg naar kwaliteitszorg 18
19
20
Optimaliseer kwaliteitszorg op bovenschools niveau
Beoordeel de resultaten van het beleid 3 beleidscycli worden regelmatig doorlopen
Vragen rondom onderwijskwaliteit Met het onderwijscontinuüm creëren we: Gedifferentieerd onderwijs dat recht doet aan verschillen door onderwijsarrangementen passen te maken en op elkaar aan te laten sluiten Mogelijkheden om te sturen op leeropbrengsten - leeropbrengsten sturend voor beleid - en opbrengsten bestuurbaar Samenwerking tussen scholen door een eenduidig begrippenkader - werken met leerlijnen - werken met leerstandaarden
Van landelijke norm naar schoolstandaard 25
Uitstroomperspectieven 26
Stellen van standaarden Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep Stellen van standaarden Mondelinge taal Groep A B C D E F VSO1 VSO2 VSO3 VS04 4-5 5-6 7-8 9-10 10-11 11-12 13-14 15-16 17-18 19-20 Gevorderd 2 3 5 6 7 9 10 11 12 Basis 1 4 8 Intensief
Gevorderd standaard (A) ≥ 69 25% 13% Cito-norm Resultaat Ambitie jaar 1 Gevorderd standaard (A) ≥ 69 25% 13% Voldoende standaard (B-C) 43 - 68 50% 15% Minimum standaard (D) 33-42 30% < Minimum standaard (E) ≤ 32 10% 37% 28
29
Impliciete schoolstandaard Ambitie jaar 1 Cito-norm Impliciete schoolstandaard Ambitie jaar 1 Gevorderd standaard (A) ≥ 69 25% ≥ 67 Voldoende standaard (B-C) ≥ 43 50% ≥ 37 ≥ 41 Minimum standaard (D) ≥ 33 15% ≥ 30 < Minimum standaard (E) ≤ 32 10% ≤ 30 30
31