Pilot nieuwe economieprogramma

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Het leerplan & examinering Eric Welp. Waar spreken we over? leerplan ` leer - plan het -woord leerplannen indeling van de leerstof, volgens welke aan.
in de bovenbouw van HAVO en VWO
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Oplossingsstrategieën
Geletterdheid….. Wat is dat?
Gepersonaliseerd leren
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Kenmerken van de concept contextbenadering
Verdien jij meer zakgeld? Havo/Vwo-onderbouw VMBO-bovenbouw
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
April ’17.
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Welkom.
Economie in de bovenbouw
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Pass’t Montessorionderwijs ?
Competentiegericht leren vmbo
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
We zijn een REKENproeftuin gestart De Rekenproeftuin VMBO Kijken onder de motorkap De vo-sector moet ruimte krijgen én nemen om het onderwijs te moderniseren,
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Concept examenprogramma
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Kies aardrijkskunde in de bovenbouw!
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Bijeenkomst September 2015
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
‘De feiten voorbij’: Analyse van causaal historisch redeneren van havo-leerlingen als basis voor lessen op maat Gerhard Stoel
Welkom havo 4..
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Differentiatie in de klas
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Pilot maatschappijwetenschappen
Examens met ICT komen er aan
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Kenmerken van de concept contextbenadering
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Examens met ICT komen er aan
Visie op het economieonderwijs
Kantelen in Rotterdam Experimenteerzone 5 VWO Kunstaanbod
Economie 3.4 Consumentengedrag 6.4 Ondernemingsvormen 7.4 Europa
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Pilot nieuwe economieprogramma Van papier naar de praktijk Eric Welp

Overkoepelende doelstelling: Het vak economie bereidt leerlingen voor op een adequate deelname aan het maatschappelijk verkeer. Dit betekent dat leerlingen met behulp van de belangrijkste economische concepten de economische verschijnselen in de maatschappij begrijpen, verschijnselen waar ze als persoon in de verschillende rollen binnen huishouden, bedrijven of overheidsinstellingen mee te maken krijgen en waarbinnen zij beslissingen moeten nemen of waar zij als lid van de (nationale en internationale) samenleving mee te maken krijgen

volgens Teulings: 'gewoon maar wat om je heen kijken wat er in de economie gebeurt', is volgens Teulings ook niet goed. 'Je hebt concepten nodig. Dan pas kan je de wereld begrijpen. Neem vraag en aanbod. Dat speelt niet alleen in Aalsmeer op de bloemenveiling, maar ook binnen het gezinsleven. In de verdeling van zorgtaken bijvoorbeeld. Of neem het onderwijs: dat moet je zien als een investering in menselijk kapitaal. De keuze om verder te studeren, is niet anders dan de beslissing om een nieuwe machine te kopen.'

Van oude dingen die niet voorbij gaan BEP Wat is de relatie tussen beide grafieken?

Begrippen: Mentale representaties

Doelstelling is te komen tot transfer”: “wat in de ene context is geleerd, kan in een andere context worden toegepast.”

een context: een situatie om in te leren waarin economische kennis nodig is om de situatie te verklaren of om een probleem in de situatie op te lossen; die in beginsel aansluit bij de leerling en kan later een complexere vorm, terugkomen; Bezien vanuit de gezinnen, bedrijven en de overheid (welke beslissingen nemen zij en wat zijn de gevolgen)

Keuze is aan de docent: beeldmateriaal Klassikale uitleg krant onderzoek concept context Gesloten opdracht experiment Open opdracht

Een kandidaat kan in contexten: Met als einddoel: Een kandidaat kan in contexten: beschrijven dat de overheid kan ingrijpen met behulp van prijsregulering (minimumprijzen en maximumprijzen) en dit ingrijpen grafisch onderbouwen; uitleggen dat de overheid met behulp van toezichthouders op verschillende markten kan optreden; effecten van octrooien en patenten op marktgedrag en marktresultaat herkennen

Wat zijn de ervaringen? • kennis moet generiek worden gemaakt, los van de context: decontextualiseren: niet contexten leren maar begrippen leerlingen vragen meer individuele aandacht en begeleiding leerlingen zijn gemotiveerder, lijken meer betrokken het lesmateriaal is niet altijd even onduidig de oplossingsmethodieken zijn vreemd terrein (wat zou je doen? geef een oplossing voor een dilemma etc.) het didactisch arsenaal is soms eenzijdig en wat beperkt docenten hebben veel behoefte om lessen vol te praten docenten leven in onzekerheid wbh materiaal (diepgang, concentrisch, volledig etc) tempo en niveau zijn voor verbetering vatbaar uitwisselen via de ELO gaat steeds beter toetsing en uitwisseling is lastig niveaubepaling is lastig experimenten worden goed opgepakt en door leerlingen gewaardeerd

Vervolgtraject: Voorjaar 2009 start nascholing Mei 2009 eerste examen havo Najaar 2009 eerste evaluatie door ILO Najaar 2009 2e tranche nascholing Voorjaar 2010 examen havo & vwo September 2010 start nieuwe programma Najaar 2010 eindevaluatie

nascholing Organisatie: CNA, Expertisecentrum, SLO, Vecon, (ism vakraad) Uitvoering: pilotdocenten en vakdidactici (4x4) Start voorjaar 2009 5 sessies ochtend: vakinhoud middag: vakdidactiek

Nascholing: vakinhoud opofferingskosten, eigendomsrechten en transactiekosten levensloop en absolute/comparatieve voordelen in het gezin speltheorie marginale analyse risico, verzekeringen en asymmetrische informatie welvaart, verdeling surplus en welvaartsverlies (externe effecten, belastingen, monopoliewinsten) convergentie en divergentie (macro).

Nascholing: vakaanpak leren voor transfer: via concepten en/of contexten het toepassen van verschillende werkvormen werken met klaslokaalexperimenten werken met oplossingsstrategieën Belang van voorkennis (voor) en reflectie (na) onderscheid havo/vwo werken met beeldmateriaal toetsing en evaluatie werken met ict

Vragen: Docenten die willen meeschrijven Docenten die willen meetoetsen Docenten die willen experimenteren Docenten die willen beeldmaterialen Docenten die willen oplossen Http://economie.slo.nl