Verdien jij meer zakgeld? Havo/Vwo-onderbouw VMBO-bovenbouw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Economie in de bovenbouw
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
SG Nelson Mandela Op weg naar Dalton.
Het verhaal van Omix het onderwijs en de basisvaardigheden
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Eindwerk zesde jaar.
3 H/V, kiezen voor een profiel
Hogere denkvaardigheden
Methodepresentatie Pincode 5e editie
Realtime in vogelvlucht Demo ePack (zie ook site Centrale uitgangspunten: motivatie en leerrendement.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
VWO 4: Welvaart Hoofdstuk 1: Vakantie of werken
APPLETS VOOR WISKUNDE hoe vind je de juiste applets,
3 havo/vwo: een brug naar de tweede fase
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Pincode Naam spreker 4/4/17.
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
KNAG Onderwijsdag 2010 Ervaar de kracht van digitaal onderwijs Workshop 48, 13: :45 uur.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
8 november 2012.
Willem de Zwijger Schoonhoven
WELKOM OP DE INFORMATIE-AVOND VAN:
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Toetsing, beoordeling, wet- en regelgeving.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Informatieavond HAVO 4 E&M.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Nieuw Nederlands 4e editie
Economie in de bovenbouw
De gezonde school en genotmiddelen
Martine de Mooij en Remco Kaashoek
(LoopbaanOriëntatie en -Begeleiding)
3 H/V, kiezen voor een profiel
Voorbereidende les Hier volgen dia’s met afbeeldingen die u aan de leerlingen kunt laten zien. In de notities van PowerPoint (onder de dia in de schrijfmodus)
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
PLEIN M DAG: economie in het leergebied
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
Onderzoekend leren en beroepscontexten
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
Energie op school Docententraining. Agenda Energie op school De projectdag, de doorloop Zelf aan de slag Checklist Vragen.
VMBO Wageningen een kleine school met persoonlijke aandacht
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
ATB 16 april 2013 Wil je evt. je laptop alvast aan- zetten?
Voorlichtingsavond 2 Mavo
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Iedereen is context driven!
Visie & Strategie.
3H1 WHTSNXT?. Groep 1
Beter Onderwijs Nederland
O&O voor de onderzoekers en ontwerpers van de toekomst
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
3. Waar denk je als eerste aan bij het woord “natuurkunde”? 2 a. Denk je al te weten welk profiel je gaat kiezen? Ja/nee.
Pré-NLT-module 3D-printen
Hoofdconcepten en eindtermen
Economische Dimensie – 3.1 Economisch burgerschap
Product van TU Delft, SEC
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Verdien jij meer zakgeld? Havo/Vwo-onderbouw VMBO-bovenbouw VMBO-onderbouw Verdien jij meer zakgeld? Havo/Vwo-onderbouw VMBO-bovenbouw

Introductie Peter van der Veen (p.van.der.veen@hva.nl) Leraaropleider aan HvA en UvA Medewerker Expertisecentrum Economie en Handel Sidney Vergouw (svrw@cbs.nl) Centraal Bureau voor de Statistiek Economische berichtgeving en ontwikkeling

Agenda Introductie Context gericht Opbouw van de lessen VMBO onderbouw VMBO bovenbouw / Havo-Vwo onderbouw Bekijken van de lessen Vervolg Vragen

Context gericht Conceptgericht Contextgericht Vaktaken Praktijk/probleemoplossingstaken Gesloten taken Open taken Taak heeft één goed oplospad (algoritme) en één goede uitkomst Taak kan op meerdere manieren (heuristieken) worden aangepakt en er kunnen meerdere oplossingen mogelijk zijn Leerlingen werken individueel aan taken Leerlingen werken samen aan taken Concepten worden afzonderlijk geleerd Leerlingen leren concepten door middel van contexttaken en leren probleemoplosvaardigheden Meer aandacht voor product Meer aandacht voor proces en vaardigheden. http://www.expertisecentrumeconomie.nl/bibliotheek/test/test2

Context gericht Stel het probleem vast. Sluit aan bij doelstellingen economie. Schrijf het probleem uit. Maak de opzet –structuur - voor het project. Bepaal welke activiteiten worden ondernomen. Bepaal welke bronnen worden gebruikt. Bepaal hoe het werk verdeeld gaat worden. Bepaal de tussenproducten. Bepaal de eisen. Bepaal de toetsing. Plaats de opdracht in rooster. Bepaal evaluatie en toetsing. Stel de afsluiting vast. http://www.expertisecentrumeconomie.nl/bibliotheek/test/test2

Context gericht Stel het probleem vast. Sluit aan bij doelstellingen economie. Schrijf het probleem uit. Maak de opzet –structuur - voor het project. Bepaal welke activiteiten worden ondernomen. Bepaal welke bronnen worden gebruikt. Bepaal hoe het werk verdeeld gaat worden. Bepaal de tussenproducten. Bepaal de eisen. Bepaal de toetsing. Plaats de opdracht in rooster. Bepaal evaluatie en toetsing. Stel de afsluiting vast. http://www.expertisecentrumeconomie.nl/bibliotheek/test/test2

Uitgangspunt – concept VMBO onderbouw http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/publicaties/webpublicaties/interactief/default.htm

Uitgangspunt – concept VMBO onderbouw Keuzes http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/publicaties/webpublicaties/interactief/default.htm

Uitgangspunt – concept VMBO onderbouw Keuzes Bestedingen http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/publicaties/webpublicaties/interactief/default.htm

Uitgangspunt – concept VMBO onderbouw Ben jij… Keuzes Vrije tijd CBS Bestedingen Geld CBS

http://www.expertisecentrumeconomie.nl/lesmateriaal/nieuwe-lessen http://www.expertisecentrumeconomie.nl/lesmateriaal/nieuwe-lessen/les-2 http://www.expertisecentrumeconomie.nl/lesmateriaal/nieuwe-lessen/les-3 VMBO-onderbouw Les 1 en 2

Uitgangspunt – concept Havo-Vwo bovenbouw http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/publicaties/webpublicaties/interactief/default.htm

Uitgangspunt – concept Havo-Vwo bovenbouw Prijzen http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/publicaties/webpublicaties/interactief/default.htm

Uitgangspunt – concept Havo-Vwo bovenbouw Prijzen Verandering http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/publicaties/webpublicaties/interactief/default.htm

Uitgangspunt – concept Havo-Vwo bovenbouw Prijzen Grootste prijsveschillen CBS Verandering

Uitgangspunt – concept Havo-Vwo bovenbouw Prijzen Grootste prijsveschillen CBS Verandering http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/publicaties/webpublicaties/interactief/default.htm

Uitgangspunt – concept Havo-Vwo bovenbouw Prijzen Grootste prijsveschillen CBS Verandering Bestedingen CBS

Verdien jij meer zakgeld? Havo/Vwo-onderbouw Les 1 en 2 http://www.expertisecentrumeconomie.nl/lesmateriaal/nieuwe-lessen http://www.expertisecentrumeconomie.nl/lesmateriaal/nieuwe-lessen/les-1-2 http://www.expertisecentrumeconomie.nl/lesmateriaal/nieuwe-lessen/les-1-3 Verdien jij meer zakgeld? Havo/Vwo-onderbouw Les 1 en 2

Uitgangspunt – concept VBMO bovenbouw http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/publicaties/webpublicaties/interactief/default.htm In ontwikkeling!

Uitgangspunt – concept Havo-Vwo bovenbouw http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/publicaties/webpublicaties/interactief/default.htm In ontwikkeling!

Vragen

Afsluiting Dank jullie wel voor je aandacht Contact:p.van.der.veen@hva.nl