Consumentenvertrouwen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GfK Supermarktkengetallen
Advertisements

M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Rekenwerk Alle mogelijkheden die je tegenkomt.
Woningmarktmonitor Haaglanden 2009 Sector Wonen, Stadsgewest Haaglanden.
Economische groei.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
De Nederlandse economie 4 e kwartaal 2010 PROGRAMMA Opening en uitreiken persmap – Leespauze – Presentatie uitkomsten door.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Presentatie 19e monitor , ir. Hans Broeken Ontwikkelingen op de woningmarkt bezien vanuit het gezichtspunt van de overheden en marktpartijen.
01/10/ De handel na een jaar crisis? Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
De Nederlandse economie 2007 Michiel Vergeer. Macro-economische kerncijfers % volumemutaties ) Economische groei3,4 3,5 3,1 Uitvoer7,3 6,5.
Drenthe, hoe staan we er voor ? Ger W. Hukker, 13 oktober 2011.
Grafiek 1 BBP-groei Nederland
Onderwerpen Achtergrond en aanleiding vernieuwing statistiek
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
DE ARBEIDSMARKT nu en morgen Gerald Ahn CWI Zuidoost-Nederland 12 juni 2006.
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Grafiek 1 BBP-groei Nederland
Management & Organisatie Lesbrief: Welvaart VWO 4 Les 11 – Indexcijfers deel 2 Datum: 23 september 2010 Docent: Henk Douna.
Modellen VWO 6.
Jullie hebben lef... .
Economische groei...  Les 
Goederen- en Financiële Markt: IS-LM Model
Inkomen les 7 27 t/m 37.
GfK Supermarktkengetallen
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK Supermarktkengetallen
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | Augustus 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | December 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
GfK Supermarktkengetallen
De Nederlandse economie 2 e kwartaal 2010 PROGRAMMA Opening en uitreiken persmap – Leespauze – Presentatie uitkomsten door.
1 De Nederlandse economie 1e kwartaal 2009 Michiel Vergeer.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 7 september 2006 Enschede.
Weerslag van de crisis op de arbeidsmarkt Studie Hoge Raad voor de Werkgelegenheid.
ECONOMISCHE ASPECTEN VAN DE STEDENBOUW THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR EUROPEES REGIONAAL BELEID.
We lko m Van harte welkom!. 19:35 Presentatie resultaten Willem-Peter Kriek 19:30 Opening door Cees Meeuwis 19:00 Ontvangst Programma 20:00 Gastspreker.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
20/08/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
In opdracht van NOC*NSF
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
Grafiek 1 – BBP-groei Nederland
1 De Nederlandse conjunctuur in 2007 Michiel Vergeer.
Persconferentie 12 mei 2010 De Nederlandse economie 1e kwartaal 2010 PROGRAMMA Opening en uitreiken persmap 09.30–09.33 Leespauze 09.33–09.48 Presentatie.
1 De Nederlandse economie 2008 Michiel Vergeer. 2 Kernindicatoren – Bbp 1e halfjaar 2009: bijna 5 procent krimp – Werkloosheid loopt op richting 5 procent.
1 De Nederlandse conjunctuur in 2008 Michiel Vergeer.
Persconferentie 12 februari 2010 De Nederlandse economie 2009 PROGRAMMA Opening en uitreiken persmap – Leespauze – Presentatie.
Bron: DNB. De cijfers %-mutaties DNBCPBDNBCPBDNB Bruto binnenlands product-1,0-0,6-½1,0 Particuliere consumptie-1,5-1½-1,7-1½-1,2 Uitvoer.
1 De Nederlandse economie 2e kwartaal 2009 Michiel Vergeer.
De Nederlandse conjunctuur in 2008
Economische groei Hfst 20 Hfst 26.
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
GfK Supermarktkengetallen
Transcript van de presentatie:

Consumentenvertrouwen Wouter Jonkers & Jeroen Nieuweboer Centraal Bureau voor de Statistiek

Consumentenvertrouwen Thema: De kredietcrisis voorbij? “Vertrouwen is dus heel belangrijk voor de economie” (Tijdschrift v Econ Ond: pag. 290, 2008) Vertrouwen van de consument wordt gemeten in het “Consumenten ConjunctuurOnderzoek” (CCO)

INHOUD PRESENTATIE Doel CCO Opzet CCO Publicatie uitkomsten Internationale vergelijking Conjunctuurklok Consumentenvertrouwen & producentenvertrouwen Consumentenvertrouwen & economische groei Vragen?

Doel consumentenvertrouwen Het consumentenvertrouwen (CV) verschaft actuele informatie over consumentenopvattingen mbt de algemene economische situatie & financiële situatie van het eigen huishouden

Aanleiding: Waarom meten? Meten van welvaart: Objectief  Inkomen, Bestedingen Subjectief  “If men define situations as real, they are real in their consequences” (W.I. Thomas; 1863-1947). M.a.w. ervaring en verwachting van consument beïnvloeden de ‘gekleurde’ perceptie van huidige economische situatie en dit bepaalt het gedrag van de consument. Relatie objectieve en subjectieve indicatoren is complex

Aanleiding: waarom meten? Grondlegger Katona 3 dimensies begrip kooplust (willingness to buy): Perceptie door consument v/d huidige en toekomstige financiële situatie van het huishouden Perceptie van huidige en toekomstige economische situatie in het algemeen; Perceptie van prijsontwikkeling en de markt van duurzame goederen

Berekening CV Gemiddelde van de saldi van positieve en negatieve antwoorden uitgedrukt in procenten (uitkomsten liggen tussen -100 en +100).

Op verzoek van de Europese commissie (start mei 1972) Andere vragen CCO CCO bestaat uit totaal 16 vragen Werkloosheid Prijsontwikkeling Spaarzin Bezuinigingen Op verzoek van de Europese commissie (start mei 1972) Tbv diagnose en korte termijn prognose van conjunctuur (icm producentenvertrouwen)

Eerste 10 werkdagen van de maand Methode & Frequentie Hoofd of echtgeno(o)t(e)/vaste partner van het hoofd van Nederlandse particuliere huishoudens Frequentie Methode 1972 Mei, Okt Mondeling 1973 - 1983 Jan, Mei, Okt Mondeling 1984 - Jan 1986 Jan, Apr, Jun, Okt Telefonisch Vanaf april 1986 Maandelijks Telefonisch Eerste 10 werkdagen van de maand

Steekproef & Respons Periode Steekproefomvang 1972 – 1983 5000 à 6000 1972 – 1983 5000 à 6000 1984 – 1983 2000 à 4000 1984 – sept 1992 2000 Okt 1992 – heden 1500 Respons daalt  vanaf juli 2007 ook mobiele nummers Respons maart 2009: 62,5%

Correctie Seizoenseffecten Consumenten zijn somberder in de herfst (donkere dagen?) Consumenten zijn optimistischer in januari (loonsverhoging, nieuwe jaar nieuwe kansen?) Correctie afzonderlijke maanden beter te kunnen vergelijken op 5 deelvragen, dus CV zelf indirect

Publicatie Statline - Maandcijfers (gecorrigeerd en ongecorrigeerd) - Kwartaal- en jaarcijfers (ongecorrigeerd) naar achtergrondkenmerken (vanaf 2002) - Persoon - Huishouden - Regio Maandelijks “Conjunctuurbericht” Webartikelen Bijdragen Armoedebericht, Statistisch zakboek Onderdeel conjunctuurklok

De extremen Oorspronkelijk Gecorrigeerd Hoogste CV +28 (jan 2000) +27 (juni 2000) Laagste CV -39 (juli 2003) -40 (juli 2003) Grootste stijging +11 (jan 1998) +9 (februari 1995) Grootste daling -17 (sept 2007) -14 (sept 2007) LT gemiddelde -3 Maart 2009 Waarde - 33 - 34 tov vorige maand - 4 - 4

Consumentenvertrouwen 2002-2009

Consumentenvertrouwen Europees en nationaal Europa: - Eigen financiële situatie komende 12 maanden; - Algemene economische situatie komende 12 maanden; - Werkloosheid komende 12 maanden; - Besparingen komende 12 maanden. CBS: - Algemene economische situatie afgelopen 12 maanden; - Algemene economische situatie komende 12 maanden; - Eigen financiële situatie afgelopen 12 maanden; - Eigen financiële situatie komende 12 maanden; - Gunstige tijd voor grote aankopen.

Consumentenvertrouwen internationaal

Consumentenvertrouwen VS (Michigan-index)

Conjunctuurklok

Conjuncturele top

Conjuncturele neergang

Conjunctureel dal

Conjuncturele opgaande fase

Conjunctuurklok februari 2008

Conjunctuurklok augustus 2008

Conjunctuurklok februari 2009

Consumenten- & producentenvertrouwen

Consumentenvertrouwen & economische groei

Vragen ?

Consumentenvertrouwen Hoe hoog is het consumentenvertrouwen (CV) van de aanwezigen in de zaal? CV totaal: -27 (n=26) CV mannen: -22 (n=22) CV vrouwen: -55 (n=4) De aanwezige mannen zijn positiever dan vrouwen. Dit zie je overigens normaliter ook terug in de kwartaalcijfers op statline. CV maart (ongecorrigeerd): -33