Richtlijnen voor meerjarenplan bij OCMW’s

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rolverdeling tussen secretaris, ontvanger en andere actoren
Advertisements

De nieuwe beleids- en beheerscyclus Nieuwigheden en begrippen in een notendop.
Menno Karres Lead Auditor
INTERNE AUDIT: hefboom tot het evalueren, verbeteren en structureren van het Interne Controle Systeem. VLO, 28 februari
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Beleids- en Beheerscyclus
STRATEGISCHE PLANNING
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Gent juni 2011.
Introductieprogramma nieuw gekozen mandatarissen OCMW-raadsleden Februari - april 2007.
netwerk organisatiebeheersing
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Beleids- en Beheerscyclus
EXTERNE AUDIT INZAKE DE JAARREKENING VAN OCMW’S. INLEIDING 1.Situering externe audit in geheel van NOB 2.Werking, verloop en doelstellingen externe audit.
CAG/11/13.01/DOC.010. Van beheersovereenkomst naar ondernemingsplan Het ondernemingsplan 2011 Henny De Baets administrateur-generaal
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Beleidsplanning in de nieuwe legislatuur Dirk Meulemans Peter Sels VVSG-Ronde van Vlaanderen Oktober 2011.
Agentschap voor Natuur en Bos
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Netwerk organisatiebeheersing Krachtlijnen auditstrategie
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Deel 1 De BSC van AWV.
Wat is een communicatieplan?
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Financiële rapportering
PRAKTIJKGETUIGENIS GEMEENTE GAVERE
Interne controle Een pragmatische aanpak. Interne controle Eerste rapportering aan de RMW maart 2011 –decretale kader –te ondernemen stappen in de uitbouw.
Cijfers lezen en kritisch interpreteren
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
© de vries business consultancy, 2008
Luc Kupers, voorzitter VVOS Samen op weg naar de toekomst van de VVOS.
Het meerjarenplan Timing -indienen (binnen 6 m. na installatie gemeenteraad) - ontwerp – overleg – definitief - vaststelling door KF -
De case Oostkamp.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Aanpak BBC lichting 1/1/2014 opmaak meerjarenplan/budget.
Bert Gijsels Marc Vanleeuw BDO Public Sector Open VLD
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
Budgethouderschap in centrumsteden en –OCMW’s Meerwaarde of modegril?
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Overheidsopdrachten en dagelijks bestuur - VVSG 2008 Overheidsopdrachten De spelregels bijgesteld Donderdag 13 november 2008, Gent Dinsdag 18 november.
6 stappen in Risico management
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Traject Departement Landbouw en Visserij. Agenda 1. Het Departement Landbouw en Visserij 2. Traject binnen het Departement Landbouw en Visserij 3. Aandachtspunten.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
HET MEERJARENPLAN. Het MJP: Een onafscheidelijk duo 2 Het meerjarenplan 2. Financieel deel1. Inhoudelijk deel De beleidsnotaDe financiële nota.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Wegwijs in meerjarenplanning Werking gemeente Steenokkerzeel.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Rapportering en monitoring
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Integratiebeleid in de meerjarenplanning Peter Sels
Wegwijs in de meerjarenplanning
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Meerjarenplan en budget Rol van secretaris en ontvanger/financieel beheerder VLO 27 februari 2008

Richtlijnen voor meerjarenplan bij OCMW’s Het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota en een financiële nota De strategische nota bevat beleidsopties voor externe (invulling van behoeften) en interne werking (performantie van de organisatie) De financiële weerslag van de beleidsopties moet terug te vinden zijn in de financiële nota d.i. een overzicht per jaar van de ingeschatte kosten en opbrengsten van zowel de gewone exploitatie als van de geplande investeringen… En anderzijds een berekening van de vermoedelijke bijdrage voor de erin opgenomen boekjaren Het meerjarenplan wordt opgesteld in relatie met het zorgstrategisch plan, het personeelsbehoeftenplan... En stemt af met gemeenschappelijke beleidsinitiatieven van gemeente en OCMW (een protocol dat de taakafspraken en samenwerking tussen OCMW en gemeente vastlegt) De financiële nota bevat ook een liquiditeitsplanning houdende een aanduiding van de geldstromen van de betreffende jaren De secretaris maakt het voorontwerp van het meerjarenplan op – advies door budgetcommissie – goedkeuring gemeenteraad

Richtlijnen voor budget bij OCMW’s Het budget omvat het exploitatiebudget, het investeringsbudget en het liquiditeitenbudget, alsook de vastlegging van de gebudgetteerde gemeentelijke bijdrage en de beleidsnota De budgetten worden afgeleid uit de financiële nota bij het meerjarenplan De beleidsnota verwoordt het beleid dat de raad gedurende het boekjaar wenst te voeren en omvat Een bespreking van de beleidsdoelstellingen van het centrum en van de operationele doelstellingen van elke budgethouder Een bespreking van de gebudgetteerde kosten en opbrengsten per activiteitencentrum Een analyse van de kostprijzen Een bespreking van de financiële toestand van het centrum De secretaris maakt het voorontwerp van de budgetten en van de budgetwijziging op – advies door budgetcommissie – kennisname gemeenteraad (indien < gemeentelijke bijdrage meerjarenplan)

Visie voor meerjarenplan en budget OCMW’s Beleidsnota Taakstellend budget Budget Boekhouding Beleidsopties Meerjarenplan FINANCIEN Jaarverslag Jaarrekening Nakomingsaudit Externe audit Strategische & operationele doelstellingen Operationele audit Ontplooide activiteit Realisatie doelstellingen Gerealiseerde investeringen Doelmatigheid Effectiviteit Efficiëntie

Vaststellingen De beleidsopties bevatten de opname van recurrent beleid en van nieuw beleid De beleidsopties worden beperkt tot nieuwe investeringen Opsplitsing/versnippering van strategische en operationele doelstellingen per activiteitencentrum Geen duidelijke link tussen beleidsopties en meerjarenplan – wat is de budgettaire impact van beleidsopties? Meerjarenplan in functie van de vastgelegde gemeentelijke bijdrage Projecten/acties/taken worden niet meerjarig vertaald Geen afstemming van budget met meerjarenplan – enkel zorgen om < gemeentelijke bijdrage Budgethouderschap is bewaken input – geen taakstellend budget – geen participatie Jaarverslag = activiteitenverslag Operationele audit = onbestaande (quid rapportering door secretaris?) Geen terugkoppeling naar meerjarenplan/budget Te kritisch?

Gemeentedecreet: meerjarenplan en budget Basis = OCMW-decreet met een geheel van nieuwe termen en concepten Beheers- controle Delegatie Visum Beleids- nota Budget- houder Management- team Taakstellend budget Interne controle Strategische nota

Gemeentedecreet: meerjarenplan en budget Focus op beleidscyclus Te bereiken (individuele) doelstellingen Evaluatie van medewerkers Beleidsplan Strategische nota Beleids- nota Taakstellend budget Beheers- controle Interne Controle Systeem (ICS) Bereiken van de doelstellingen Doelstellingen Acties Projecten Processen Relatie met budget Zijn de doelstellingen bereikt? Budget- houder

Meerwaarde van beleidscyclus Geeft duidelijk de richting aan om de organisatie te sturen; Interne en externe transparantie en consensus; Informatie over het bereiken van de doelstellingen; Mogelijkheid om de organisatie continu te bij te sturen/te verbeteren. PLAN DO Beleids planning Beleids uitvoering Beleids bijsturing Beleids evaluatie ACT CHECK

Valkuilen tijdens de beleidscylus Vaak blijft men steken in de planningsfase zodat veel plannen dode letter blijven; De doelstellingen zijn niet duidelijk en meetbaar geformuleerd; Voor de opvolging moeten er goede indicatoren geformuleerd worden;  Continu én systematisch proces: aandacht hebben voor de volledige cyclus binnen een gefaseerde aanpak; Koppelen van de financiële cyclus aan de beleidscyclus Samenwerking secretaris & financieel beheerder Betrokkenheid CBS  Betrokkenheid van alle medewerkers PLAN DO Beleids planning Beleids uitvoering Beleids bijsturing Beleids evaluatie ACT CHECK

Relatie strategische nota en beleidsnota HOOG planningsniveau Strategische nota Missie Visie Strategische planning Beleids- doelstellingen Beleidsnota’s Operationele doelstellingen Operationele planning Operationele doelstellingen Acties Beleidsnota bij budget Act. 1 Act. 2 Act. 3 Act. 4 Act. 5 … Act. N. LAAG planningsniveau Een doelstellingencascade vergt binnen de organisatie overleg, coördinatie en afstemming met duidelijke rollen en verantwoordelijkheden.

Recurrent versus nieuw beleid De strategische nota en de beleidsnota hebben betrekking op het bestaand en het nieuw beleid: Bestaand beleid (recurrent): Het bestaand beleid omvat de ‘continue’ acties (reguliere werking), het verderzetten van de dienstverlening zoals het was,…. De doelstelling geeft de continuïteit van het beleid weer. Voorbeeld: “Een goed uitgerust en veilig wegennet en aantrekkelijke dorpscentra blijven belangrijke aandachtspunten.” Nieuw beleid (niet-recurrent) Het nieuw beleid omvat de prioriteiten voor de komende legislatuur. Deze doelstellingen geven een verandering/richting weer: vb. verhogen, verbeteren, verminderen,…. Voorbeeld: “De gemeente wil de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van de dorpskernen –en wijken verbeteren.”

Strategische planning Operationele planning Doelstellingencascade Strategische planning Strategische nota SD 0 SD 1 Beleidsnota’s OD 1.2. OD 0.1. OD 1.1. Operationele planning Beleidsnota bij budget Act Act Act Act Act Act Acties om operationele of beleidsdoelstellingen te realiseren; toewijzing aan operationele doelstelling

Vaststellingen Geen consensus: doelstellingen zijn niet door iedereen aanvaard (politiek, management,…); Verwarring tussen operationele doelstellingen, operationele doelstellingen en acties; Teveel strategische doelstellingen/operationele doelstellingen; Doelstellingen in het keurslijf van budget Politieke verwondering & terughoudendheid Niet kunnen kiezen Meerjarenplan en budget in oud kleedje…wat is er dan veranderd?

Rol van secretaris en financieel beheerder Beleidsplanning op gang houden…geen éénmalige oefening Denken op langere termijn Alle aspecten van de beleidscyclus invullen Veranderingsmanagement voor politici en ambtenaren Aanvaarden van tussentijdse stappen…maar geen stand still Op beleidsplanning is er geen functiescheiding

Contactgegevens Dirk Baeyens Director Deloitte Fiduciaire Kortrijksesteenweg 1146, 9051 Sint-Denijs-Westrem (Gent) Tel: 09/393.75.85 Email: dbaeyens@deloitte.com