Het Nieuwe Werken in enkele kleine en grote ICT-dienstenorganisaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
STRATEGISCHE PLANNING
Het Loopbaanontwikkelcentrum van de Vlaamse overheid: het LOC
Van kernuitdagingen naar doelstellingen
Publiekprivaat onderzoek
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
De CAF-zelfevaluatie als instrument voor het evalueren en oriënteren van de interne strategie Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
netwerk organisatiebeheersing
Motivatie van de professional Willy Limpens
Management : situering en begrip
Loopbaancentrum Zwolle
welkom Philips Nijmegen QAS Value Day Marc Jetten
MBO passend onderwijs
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Personeel & Organisatie
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
HR-netwerk Hoe de waarden van de Vlaamse overheid doen leven in jouw organisatie 29/11/ april 2017.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid en eHealth-platform Gedelegeerd bestuurder Smals vzw Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040.
Recht en vooruitgang Gevalstudie van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Inter-provinciale studie detailhandel
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
8 november 2007 Studie- en informatienamiddag. W&O-Vlaanderen Brab_Ant Kempen_Limburg SoE-projecten.
Multichannel Management Visie Werkpleinen
1 Ketensamenwerking Alkmaar 10 maart Missie Partner in de arbeidsmarkt Werkzoekenden:Iedereen doet mee Werkgevers:Bijdrage aan duurzaam ondernemen.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Divers personeel Een aangepaste klantenservice voor een divers doelpubliek Opbouwen van een sterk imago. Verborgen talenten, creativiteit en flexibiliteit.
De case Oostkamp.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Samen sterk in verandering
Project Proceshuis Road show
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Projectgroep: Gender en onderwijs. Actieplan 2014 Organisatie van de jaarlijkse conferentie rond “Gender mainstreaming in education”  concrete en praktische.
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken.
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
Van actie naar interactie
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
VAC Herman Teirlinck Agentschap Onroerend Erfgoed.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
HET MEERJARENPLAN. Het MJP: Een onafscheidelijk duo 2 Het meerjarenplan 2. Financieel deel1. Inhoudelijk deel De beleidsnotaDe financiële nota.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Governance in Sociale Zekerheid
De NWOW, de OISZ engageren zich !
De NWOW, de OISZ engageren zich !
De NWOW, de OISZ engageren zich !
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Het Nieuwe Werken in enkele kleine en grote ICT-dienstenorganisaties Frank Robben General Manager CBSS and eHealth platform CEO Smals Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussels Website CBSS: http://www.ksz.fgov.be eHealth platform portal: https://www.ehealth.fgov.be Personal website: www.law.kuleuven.be/icri/frobben

De essentie de verantwoordelijkheid voor het werk ligt nadrukkelijk bij de medewerkers en de teams, medewerkers en teams formuleren heldere doelstellingen en leidinggevenden sturen op de realisatie → sturen op output i.p.v. input → het Nieuwe Organiseren de vrijheid geven om zich te organiseren wanneer, hoe en waar om het afgesproken resultaat te bereiken → vertrouwen i.p.v. controle → het Nieuwe Leidinggeven 10 mei 2012

Instrumenten beleids(uit)voering Context Analyses Missie Strategische doelstellingen Operationele doelstellingen Organisatie Meet- en stuurinstrumenten Operationeel plan Actieplan Financieel plan HR-plan ICT-plan 10 mei 2012

Jaarcyclus beleids(uit)voering visie en doelstel- lingen indicatoren strategisch beleid missie bestuurs- plan of -overeen- komst succes- factoren overleg meet- en stuur-instrumenten analyses norm en rapport evalueren actieplan uitvoeren vaststellen financieel plan personeels- behoeften- plan uitvoering operationeel beleid communi- ceren ICT-plan 10 mei 2012

Situering KSZ & eHealth openbare instellingen van sociale zekerheid (OISZ) van 85 (KSZ) – 40 (eHealth-platform) medewerkers performantiecyclus met SMART-doelstelllingen geformaliseerd via de ontwikkelcirkels en gelinkt aan het bestuursplan (management tool) reeds 15 jaar (KSZ) resp. 3 jaar (eHealth-platform) goed ingeburgerd structureel telewerk voor bepaalde diensten (bvb. vertaaldienst) occasioneel telewerk voor de ganse organisatie (verantwoordelijkheid diensthoofden → responsabilisering) verhuis naar nieuw gebouw Up-site in januari 2013 = momentum voor beide instellingen ! 10 mei 2012

Aanpak visie en doelstellingen vastgelegd in directiecomité d.m.v. het bestuursplan → kader waarbinnen teams zich organiseren informeren van werknemersvertegenwoordigers d.m.v. het Basis Overleg Comité (BOC) werkgroep project “Move” ICT (laptops, thuisconnectie, Wifi, VoIP,…) gebouw (flexplekken, werkomgeving, kleuren,…) HR en aanverwante (arbeidsreglement, referentiedocumenten, waardenkader, communicatie,…) aangepast aan de grootte van de beide organisaties: participatieve aanpak met het betrokkenen van zoveel mogelijk medewerkers → het project van iedereen! 10 mei 2012

Lessons learned nood om alle “workflows” te herdenken in het perspectief van digitalisatie 3 grote veranderingen: telewerk (structureel telewerk uitbreiden) flexplek (verhuis naar nieuw gebouw Up-site) stijl van management (resultaatgericht vs aanwezigheidscontrole) grote nood aan beraadslaging met intern en extern partners: uitwisseling van “best practices” 10 mei 2012

Situering Smals organisatie van 1.000 medewerkers performantiecyclus met SMART-doelstelllingen en teamdoelstellingen is geformaliseerd en reeds 10 jaar goed ingeburgerd telewerken reeds stapsgewijs ingevoerd traject “Partners in Excellence” gericht op verantwoordelijkheid geven en nemen verrijkend samenwerken gaf teamleiders vertrouwen, ervaring en versterkt maturiteit 10 mei 2012

Aanpak visie en uitgangspunten vastgelegd in directiecomité → kader waarbinnen teams zich organiseren informeren van werknemersvertegenwoordigers werkgroep elimineert "technische" obstakels ICT (portables, thuisconnectie…) gebouw (flexplekken) HR en aanverwante (CAO, communicatie…) facturatie van diensten infosessie leidinggevenden toelichten verandering, voordelen en valkuilen toelichten projectstappen, begeleiding bepalen nieuwe stijl van leidinggeven training en coaching leidinggevenden 10 mei 2012

Realisatiefase concrete uitwerking aangepast aan de werksituatie van elk team in handen van teamleider (met ondersteuning) afspraken rond permanentie van de dienstverlening in plaats en tijd verschilt sterk, vb.: call center secretariaat vertaaldienst klantenbeheerders software-ontwikkelaars afspraken rond documentbeheer afspraken rond samenwerking, overleg 10 mei 2012

Lessons learned meeste obstakels bij “Het Nieuwe Werken”, zijn problemen die zich vandaag ook stellen en die we ook zonder “Het Nieuwe Werken” moeten oplossen gelegenheid om alle overbodige procedures, administratie, controles te schrappen 3 grote veranderingen: telewerk (en zich daarop organiseren met digitaliseren) flexplek loon voor WAT je doet, niet voor HOE LANG je er over doet (rapporteer resultaat i.p.v. de prikklok) grote nood aan ervaringsuitwisseling, praktische oplossingen, gewoon worden aan nieuwe technologie en manier van werken 10 mei 2012

Th@nk you ! Any questions ? 12 4/5/2017