SEL MWVL – LAS regio Ieper

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beknopt SEL-actieplan TOM periode Terugblik op 2012 & werkpunten 2013.
Advertisements

CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
wat zegt het decreet opvoedingsondersteuning?
Eerstelijnspsychologische functie Poperinge-Ieper-Diksmuide.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Donderdag 14 mei  Seniorenrestaurant  In contact brengen van (alleenstaande) senioren met leeftijdsgenoten  Betaalbaar door samenwerking met.
Overlegplatform, 25 april 2013
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Vrijetijdscheques. Wat is een vrijetijdscheque? = een waardebon van 3 euro Wordt gebruikt voor de betaling van vrijetijdsactiviteiten georganiseerd door.
Lokaal AntenneSteunpunt L A S IzegemIngelmunsterLendelede Vergadering 19/04/2012.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Multidisciplinair Overleg (MDO) GDT- en niet-GDT-overleg
Een project van Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen vzw i.s.m. de lokale besturen.
Organisatie MDO Knokke-Heist en Damme
Stuurgroep Drugs 28 juni 2012 Oostende Voorstelling ondersteuningsproject nachtopvang Oostende.
Voorstelling Communicatieschrift.
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Regionale Omgevingsanalyse door het Steunpunt Sociale Planning Regio Brugge
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Voorstelling LAS-regio Tielt Lokaal Antennepunt SEL
Zp3 tweede oproep Huize Ter Walle vzw CIGB
Thuiszorgplatform Langemark-Poelkapelle - Zonnebeke
Voorstelling : Communicatieschrift GDT MDO (niet-GDT) OMDO
Lokaal Antennepunt SEL (LAS) regio Ieper
Communicatieschrift – GDT-overleg – MDO
Lokale Antennepunten SEL
E-zorgplan: stand van zaken
Damme en Knokke-Heist V OORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
Meerjarenplanning Lokale Besturen Verwachtingen en aandachtspunten van de eerstelijnszorg.
Procedure vermissing thuis verblijvende personen met dementie
GGZ-Vernieuwing Midden-West-Vlaanderen:
SEL Zuid-West-Vlaanderen
Samenstelling SEL Oververtegenwoordiging door 1 beroepscategorie: vermijden door aantal vertegenwoordigers per beroepscategorie op voorhand te bepalen.
Groningen = Oranje = VVD. In beweging  We kunnen niet alles.  We zijn vrijwilligers.  Geen uitgebreide plannen of beleidsstukken.  Welke accenten.
ScaldWIN, Internationale Scheldeweek 2011 De Schelde, rivierstroom als levensstroom.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
Het e-zorgplan
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Het elektronische zorgplan
Vorming E-zorgplan.
Het zorgregiodecreet.
Nieuwe wijze van overleg met de gebruikers van het RR Christiane Rouma
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Feedback op het best-practice document
PIOT Psychotherapeutische Interventies voor
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Zorgregio Mortsel TGZ Mortsel TRM. Historiek zorgregio = ideaal vertrekpunt Reeds jarenlange intensieve en multidisciplinaire gewoonte om goed samen te.
E-zorgplan 7 november Historiek 1990SIT2004GDT2010SEL.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
SEL Amberes WELKOM.
Tools i.f.v. een vlot verloop van de CSR
Een organisatie voor samenwerking in de eerstelijnsgezondheidszorg
Pilootproject ‘De Brug’
Overleg Psychiatrische PatiëntEN (OPP)
Brugge op schema! Oostkamp op schema!
Algemene vergadering HAK Schelde Leie 14 december 2010
Regionaal Platform Ouderenbeleidsparticipatie Gent 26/06/2018 Gent
Lokaal loket kinderopvang
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
Marleen Dethier - transitiecoach
Welkom in Leuven Noord Ga op zoek naar het blad van jouw partnergroep (lokale besturen, beroepsbeoefenaars, diensten en centra, ggz-partners, erkende verenigingen.
Transcript van de presentatie:

SEL MWVL – LAS regio Ieper Startvergadering 20 juni 2011

Wat is SEL? Vanaf 1 januari 2010 werd het SIT officieel omgevormd tot SEL. Dit SEL staat voor Samenwerkingsinitiatief EersteLijnsgezondheidszorg.

SEL NWVL SEL OOSTENDE-VEURNE SEL MWVL Diksmuide Ieper Izegem Poperinge Roeselare Tielt SEL ZWVL

Welke regio omvat SEL MWVL? Het gebied van SEL MWVL valt samen met de zorgregio “regionale stad Roeselare” omvat volgende steden: Roeselare (Roeselare, Ardooie, Ledegem, Moorslede, Lichtervelde, Hooglede, Staden en Kortemark) Diksmuide (Diksmuide en Houthulst) Izegem (Izegem, Ingelmunster en Lendelede) Tielt (Tielt, Meulebeke, Pittem, Ruislede, Wingene en Oostrozebeke) Ieper (Ieper, Lo-Reninge, Heuvelland, Mesen, Langemark-Poelkapelle en Zonnebeke) Poperinge ( Poperinge en Vleteren) Welke regio omvat SEL MWVL?

Opdrachten volgens het decreet 1. Opmaken en actualiseren overzicht zorgaanbieders, verenigingen mantelzorgers en vrijwilligers vb. website, thuiszorgzakboekje 2. Actief bekendmaken van dit overzicht aan de kleinstedelijke afdelingen, zorgaanbieders, vrijwilligersorganisaties, mantelzorgers en gebruikers vb: LAS-vergaderingen/vorming, overlegmomenten

Opdrachten 3. Samenwerkingsovereenkomsten afsluiten met minstens: ziekenhuizen, rusthuizen en RVT’s, dagverzorgingscentra, centra kortverblijf Reden : zorgcontinuüm verzekerenvlotte overgang thuis residentiële of semi- residentiële voorziening vb: begeleidingscommissie ziekenhuis, Therapeutische projecten, Zorgpaden, zorgvernieuwingsprojecten

Opdrachten 4. Ondersteunen v/d progressieve invoering multidisciplinaire zorgtrajecten vb: Lokaal Multidisciplinair netwerk in samenwerking met de huisartsenkringen 5. Aanreiken en promoten e-zorgplan vb provinciaal, interprovinciaal overleg, ondersteunen van pilootprojecten 6. Organiseren of ondersteunen van multidisciplinaire vormingen  1/ leren omgaan met MD zorgtrajecten, 2/ MD samenwerking bevorderen 3/ ondersteunen v/h gebruik van zorgplan) vb: LAS-vorming, specifieke vormingen zoals valpreventie

Opdrachten 7. Bewaken 1/ procedure evaluatie zelfzorgvermogen 2/ kwaliteitsvolle uitwerking v/h zorgplan vb: afsluiten van afsprakennota’s/samenwerkingsakkoorden/ registratieformulieren 8. Adviesverlening aan Vlaamse Overheid vb overleg met kabinet van de Minister/ knelpunten aangeven 9 Toezicht op organisatie MD overleg in kader van ZP door gebruiker, wettelijk vertegenwoordiger, mantelzorger, vrijwilliger of zorgaanbieder vb deelname zorgvernieuwingsprojecten

Opdrachten 10.Faciliteren MD overleg : indien gewenst : * toeleiden naar sociale dienst OCMW, * regionaal dienstencentrum * zorgaanbieder die hiertoe bereid is. vb: registratieformulieren/vorming/intervisies 11. Zelf organiseren MD overleg indien dit binnen redelijke termijn en max. 1 maand wordt nagelaten 12. Adviseren lokale besturen bij opmaak onderdeel 1e lijn van Lokaal Sociaal Beleidsplan vb: deelname overlegplatformen/thuiszorgzakboekje

Veel opdrachten die dikwijls een specifieke streekgebonden invulling vragen vb zorgvernieuwingsprojecten, thuiszorgzakboekje, GDT-overleg, vorming Hoe wil het SEL MWVL dit praktisch organiseren?

Structuur SEL MWVL Centrale zetel in Roeselare met 3 medewerkers Coördinatoren: Ann Van Wanzeele en Marieke Bekaert Administratieve ondersteuning: Hilde Deburghgraeve Dagelijks bestuur : voorzitter Dr. Jean-Paul Van Severen Raad van Bestuur Algemene Vergadering Lokale Antennepunten SEL MWVL (LAS) KERNTAKEN Organiseert regelmatig samenkomsten met de lokale zorgverleners Praktische en administratieve ondersteuning OCMW’s motiveren om in te stappen in de LAS-werking

Indeling in LAS-punten LAS = Lokaal Antennepunt van het SEL Indeling van het SEL MWVL in 6 LAS- punten

Diksmuide Tielt Roeselare Izegem Poperinge Ieper LAS-punten - SEL MWVL : Heuvelland, Ieper, Langemark- Poelkapelle, Lo-Reninge, Mesen en Zonnebeke Diksmuide Tielt Roeselare Izegem Poperinge Ieper

Doelstelling Het multidisciplinair overleg ondersteunen, coördineren en stimuleren met de hulpverleners, de familieleden, de mantelzorgers overleggen om een optimale zorg voor de klant te bereiken met het uitgangspunt dat de klant centraal staat met als doel dat de hulpverleners en mantelzorgers elkaar kennen en samenwerken en het zorgcontinuüm van de klant te verzekeren

3 modellen Op de startvergadering van de LAS-punten dd.3 juni 2010 werden de 3 modellen voorgesteld: Het multidisciplinair overleg met een Thuiszorgcoördinator (TZC) vb LAS regio Izegem Gemeentelijk overleg Thuiszorg (GOT) vb LAS regio Roeselare Lokaal Steunpunt Thuiszorg ( LST) vb lokale werking SEL ZWVL en model dat in LAS Poperinge-Vleteren van toepassing is.

Het multidisciplinair overleg met een Thuiszorgcoördinator (TZC) vb LAS regio Izegem Concrete actuele situatie meestal bij de klant thuis Organiseren van de praktische organisatie op vraag van de klant, hulpverlener, mantelzorger…. Zorgt voor relevante instrumenten voor een kwalitatief zorgoverleg vb communicatieschriftje, zorgplannen Zoekt naar een centrale zorgbemiddelaar tot overdracht Veel administratief werk Geen vergoeding vanuit het SEL, wie draagt die last? Moeilijk haalbaar binnen een grote regio Verdeling van de kost over de verschillende OCMW’s

Klant of vertegenwoordiger kan hierbij aanwezig zijn. Gemeentelijk overleg Thuiszorg (GOT) vb LAS regio Roeselare (o.a. OCMW-Hooglede) Maandelijkse, tweemaandelijkse bijeenkomst van hulpverleners, mantelzorgers op niveau per gemeente, wijk.. Bedoeling om een multidisciplinair overleg te organiseren rond de klant en dit te ondersteunen Concreet wordt een lokaal ter beschikking gesteld en worden verschillende probleemcases besproken per klant Klant of vertegenwoordiger kan hierbij aanwezig zijn. Positief: organisatorisch heel gemakkelijk – de locatie en het tijdstip liggen vast Sterke opsplitsing van de regio en heel veel overlappingen, heel veel dezelfde partners op verschillende locaties Wie organiseert die verschillende overlegmomenten? Negatief: klant is meestal niet aanwezig (wel op de hoogte) – mantelzorger is zelden aanwezig

3-maandelijkse samenkomst Lokaal Steunpunt Thuiszorg ( LST) vb lokale werking in SEL ZWVL – wordt toegepast in LAS Poperinge-Vleteren 3-maandelijkse samenkomst Om informatie over de diensten uit te wisselen Werkvormen te evalueren Algemene vragen te beantwoorden Zinvolle informatie/educatieve vorming gericht naar de hulpverleners, mantelzorgers toe Vb valpreventie, vroegtijdige zorgplanning enz Toelichting van praktisch bruikbare relevante instrumenten, documenten Formulieren voor MDO/GDT/ E-zorgplan enz

Bestuurlijke organisatie Elk LAS is vertegenwoordigd in het SEL De coördinator SEL is vertegenwoordigd in het LAS Het LAS heeft minstens een voorzitter (een huisarts vanuit de 3 huisartsenkringen (?) en een secretaris Voorstel om een werkgroep (6-tal leden) op te richten om dit eerste werkjaar uit te werken Verkiezing van voorzitter en secretaris Praktisch aanspreekpunt in de LAS regio Ieper Opstellen van agenda van de 4 overlegmomenten Uitwerking/onderzoek /evaluatie van deze werkvorm Opmaak samenwerkingsprotocol LAS regio Ieper

Werkgroep LAS regio Ieper Alle deelnemende partners kunnen zich kandidaat stellen om tot deze werkgroep toe te treden kunnen Deze taak is onbezoldigd Contact opnemen met Marnix Vieren info@wieltjesgracht.be Uiterlijk tegen 10 juli

Multidisciplinair overleg 3 soorten thuiszorgoverleg Het communicatieschriftje GDT-overleg Niet-GDT-overleg

Communicatieschriftjes Doel: communicatie verbeteren als er verschillende diensten aan huis gaan en interessant bij complexe patiëntsituaties. De gebruiker (of patiënt) neemt dit schrift best mee bij een ziekenhuisopname. Deze schriftjes zijn gratis te verkrijgen (bij het SEL) en zijn eenvoudig in gebruik.   In de loop van januari 2011 is de nieuwe druk er met volgende onderdelen: Luik voor de huisarts Luik voor de familiaal helpster/mantelzorger Zorgfiche moet opgestuurd worden naar het SEL Mecatiefiche meenemen naar apotheker Luik met weekplanning is voor alle diensten erg handig en belangrijk Communicatieblaadjes (kunnen steeds bijgevraagd worden bij het SEL)

GDT-overleg Het zorgplan dient ingevuld te worden. (downloaden via site: http://www.selwvl.be/mwv/gdt_overleg.aspx) Er dient steeds een huisarts en verpleging (als die in de zorg betrokken is) aanwezig te zijn. Bij voorkeur dient het GDT-overleg thuis door te gaan en bedraagt de tussenkomst €42/overleg. Indien het overleg elders doorgaat dan bedraagt de tussenkomst €32/overleg. Overleg in een ziekenhuis wordt enkel vergoed als het overleg tot doel heeft de thuiszorg te organiseren en/of op elkaar af te stemmen en als de klant binnen de 8 dagen naar huis gaat. Een overleg in het zorghotel met GDT-vergoeding is eveneens mogelijk indien de patiënt binnen de 8 dagen naar huis gaat. De patiënt dient akkoord te gaan met de deelnemers en dient mee te delen of hij al dan niet bij overleg aanwezig zal zijn.

Niet-GDT-overleg Indien de huisarts of de thuisverpleging niet bij het overleg is of omwille van andere voorwaarden die niet voldaan zijn voor erkend GDT-overleg (bv. 2de overleg zelfde jaar) dan kan er sprake zijn van een niet-GDT-overleg en dient enkel het registratieformulier niet-GDT overleg te worden ingevuld. Formulier te downloaden: http://www.selwvl.be/mwv/organisatie_overleg.aspx   Bij twijfel tussen GDT en niet-GDT dient U het GDT-dossier in te vullen. Het niet-GDT kan door een externe of een betrokken dienst georganiseerd worden. Indien een externe dienst dit overleg organiseert, dan wordt deze dienst enkel voor de organisatie (€40) vergoed en niet voor de deelname aan het overleg. De gebruiker/patiënt dient steeds voor akkoord met het overleg te ondertekenen. Indien hij niet akkoord is maar het overleg toch van belang is bvb. bij psychiatrische problematiek, dan dient dit in de motivatie op het registratieformulier te worden vermeld.

Niet-GDT-overleg Er moeten minimum 3 professionele disciplines deelnemen aan het overleg. De huisarts moet steeds uitgenodigd worden. Momenteel is er een officieuze lijst met mogelijke organisatoren ter beschikking. Deze lijst is terug te vinden op de eerder vermelde site onder lokale werking. Indien dit in het belang is van de gebruiker/patiënt dient de externe organisator niet bij het overleg aanwezig te zijn.   Om officieel geregistreerd te worden als organisator dient u het document: afspraken rond multidisciplinair overleg in de thuiszorg in West- Vlaanderen door te nemen en dient u de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen en terug te bezorgen aan of op te sturen naar het SEL.

Actie:. - Oprichting van de werkgroep. - kandidaatstelling Actie: - Oprichting van de werkgroep - kandidaatstelling - voorbereiding volgende vergadering LAS regio Ieper - Volgende vergadering: dinsdag 27 sept/ donderdag 29 sept of dinsdag 4 okt / donderdag 6 okt om 20u Dank voor aanwezigheid