Benchmarking Publiekszaken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deskresearch naar fasen van het klantcontactcenter (KCC)
Advertisements

Naar een Benchmark Omgevingsvergunning
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Workshop 6: Multichanneling
Zaakgericht Werken.
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
De Utrechtse Servicenormen
01/01/2008 Burgerwaarderings- onderzoek 2009 Gorcumse meetlat Raadsbijeenkomst 10 maart 2009.
1e Bijeenkomst Kring I 14 februari 2008 te Amersfoort Fons Gommers & Martijn Nijhuis.
Toekomstige ontwikkelingen ten aanzien van de dienstverlening naar onze inwoners; Antwoord© en een klantcontactcentrum Jan Westen (afdelingsmanager) Annemarieke.
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Gemeente Arnhem Inwoners: Internet: 1 miljoen bezoeken
Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst 1 Kring G4 12 februari 2009 Amsterdam Arena Laura de Vroom Sergio van Keulen.
Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst 2 Kring D 19 juni 2008 Gemeente Bernheze.
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Benchmark afhandeling Zaanstad.
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 29 juni 2005 Den Haag.
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst I Kring F 10 juni 2005 Haarlem.
Benchmarking Publiekszaken 2006
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Benchmarking Publiekszaken
Benchmarking Publiekszaken 2007 Benchmarking Publiekszaken 2007 In een notendop! Introductie voor nieuwe deelnemers Mirjam Kalverda.
Benchmarking Publiekszaken 2007 Benchmarking Publiekszaken Kring F Bijeenkomst III 18 september 2007 Groningen.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst I 9 februari 2006 Amsterdam.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring E Kringbijeenkomst 2 21 juni 2006 Hilversum Klaartje Gimbrère en Sergio van Keulen.
1e Bijeenkomst Kring A 14 februari 2008 te Amersfoort Daniëlle van Voorst van Beest & Ramesh Vanenburg.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 5 september 2006 Noordwijk.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 5 september 2006 Zeewolde.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 6 september 2006 Assen.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 7 september 2006 Enschede.
Benchmarking Publiekszaken 2e bijeenkomst stuurgroep Benchmarking Publiekszaken november 2008 Amersfoort Sergio van Keulen Benno Wiendels Danielle.
Benchmark september 2006 Michal Kleinhans Christel Koman
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst 1 Kring C 12 februari 2009 Amsterdam Arena Jan de Kramer & Jorno Groeneveld.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken 2006 Derde jaargang variant Burgerzaken ‘G3’ Eerste kringbijeenkomst Rotterdam 7 juni 2006.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring B Kringbijeenkomst 2 20 juni 2006 Maassluis Mirjam Kalverda en Sergio van Keulen.
1e Bijeenkomst Kring B 14 februari 2008 te Amersfoort Bert Harmsen & Sergio van Keulen.
Meten, vergelijken, & verbeteren Benchmarking Publiekszaken 2010 Introductie voor nieuwe deelnemers De Eenhoorn, Amersfoort 11 februari 2010 Daniëlle van.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Zichtbare Zorg heet u welkom Informatiesessies september 2009.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
Ito Congres ITO 13 november 2008 Jan van der Weijden.
UDEN geeft excellent Antwoord© met kanaalsturing door te Verbreden Professionaliseren Coördineren.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Presentatie Woonservicepunt (WSP)
Enterprise Document Management Fase
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Een kwestie van kiezen 1Zaakgericht Werken - een kwestie van kiezen.
Waarstaatjegemeente.nl Horizontale Verantwoording
Transcript van de presentatie:

Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst 1 Kring B 12 februari 2009 Amsterdam Arena Bert Harmsen Gwen Pellinkhof (Sergio van Keulen)

Agenda 13:00 Opening en nieuws Team BPZ 13:15 Kennismaking en nieuws van gemeenten 13:45 Toelichting jaaropzet en agenda & Toelichting model & Good Practices 14:00 Bespreking thema’s & vraagstukken 14:20 Vervolgafspraken en afsluiting

Nieuws uit het team Deelnemers BPZ 2009 Vernieuwde planning BPZ 2009 Nieuw teamlid: Laura de Vroom Thermometermodel en Good Practices Klanttevredenheidsonderzoeken 2009 Servicenorm 2008 Resultaten Eindevaluatie BPZ 2008

Kennismaking gemeenten Fase Antwoord Intake

KRING B Achtkarspelen Anna Paulowna Delfzijl Eemsmond Franekeradeel Harenkarspel Noordoostpolder Skarsterlan Stadskanaal Tynaarlo Weststelingwerf

Resultaten naar gemeentegrootte Fasering op basis van de Quick Scan < 25.000 inw 25.000-50.000 50.000- 100.000 > 100.000 Totaal Fase 1 10% 3% 5% 0% 4% Fase 2 70% 63% 37% 38% 52% Fase 3 20% 31% 58% 43% Fase 4 1% Fase 5 Fasering volgens gemeente < 25.000 inw 25.000-50.000 50.000- 100.000 > 100.000 Totaal Fase 1 13% 23% 11% 7% 16% Fase 2 63% 53% 67% 57% 59% Fase 3 25% 20% 22% 36% 24% Fase 4 0% 3% 1% Fase 5

Intake en quickscan antwoord Scores op prestaties en de vier bouwstenen van Antwoord©: Prestaties: mate waarin burger in één keer antwoord krijgt en zo snel mogelijk het juiste antwoord heeft. Producten, diensten en kanalen: wijze waarop de gemeente producten en diensten via de verschillende kanalen aanbiedt. Processen en besturing: wijze waarop de gemeente de processen tussen FO en BO organiseert en wijze waarop leveringsproces wordt bestuurd Systemen en informatie: functionaliteit (applicaties en -systemen) en de organisatie van de informatiehuishouding die nodig is om prestaties te kunnen leveren. Leiderschap en medewerkers: benodigde capaciteit en competenties van de medewerkers en managers van de frontoffice en de rol van het management in de gemeente.

2 2 3 3 3 4 4 4 Antwoordprofiel alle deelnemende gemeenten 1,8 2,7 2,8 Systemen Informatie 1,8 Producten Diensten Kanalen 2,7 3 Producten Diensten Kanalen 2,8 2,4 Leider-schap mede-werkers Processen Besturing Leider-schap mede-werkers Prestaties Proces Besturing 2,9 Prestaties Systemen Informatie 2 Antwoordprofiel KRING B Producten Diensten Kanalen 2,7 2,6 3 3 Producten Diensten Kanalen 2,4 2,3 Leider-schap mede-werkers Processen Besturing Leider-schap mede-werkers Prestaties Proces Besturing 2,9 Prestaties Systemen Informatie Systemen Informatie 1,5 4 Producten Diensten Kanalen Leider-schap mede-werkers Proces Besturing Prestaties Systemen Informatie Systemen Informatie Systemen Informatie 4 4 Producten Diensten Kanalen Producten Diensten Kanalen Leider-schap mede-werkers Leider-schap mede-werkers Proces Besturing Prestaties Proces Besturing Prestaties Systemen Informatie Systemen Informatie

  Achtkarspelen Anna Paulowna Eemsmond Franekeradeel Skarsterlân PRESTATIES klantentree de entree(s) van de vakafdeling een integrale frontoffice een / enkele gemeentebrede voorkeurskanalen service proactief zijn en onnodig klantcontact voorkomen zorgen dat via alle kanalen eenduidige antwoorden worden gegeven zorgen dat een kanaal betrouwbaar kan leveren PRODUCTEN, DIENSTEN EN KANALEN vergunning ook eenvoudige producten/diensten ook meervoudige producten/diensten kanaalmanagement door de vakafdeling per kanaal afzonderlijk geïntegreerd over alle kanalen PROCESSEN & BESTURING procesverloop De aanvraag komt binnen via post of balie, dan volgt een besluit van de vakafdeling Eenvoudige aanvragen worden direct afgehandeld Aanvragen worden direct afgehandeld (uitzonderingen daargelaten) 60% van alle gemeentevragen 50% van de vragen die over een kanaal binnenkomen aansturing géén hoge werkvoorraden en termijnoverschrijding efficiënte inzet van kanalen korte doorlooptijd per kanaal SYSTEMEN & INFORMATIE klantgegevens aanwezig maar gefragmenteerd gegevensbeschikbaarheid vindt plaats, maar redundant & onvolledig verloopt via diverse koppelingen applicaties bestaat uit sectorale zuilen bevat workflowmanagement LEIDERSCHAP & MEDEWERKERS visie op dienstverlening is een complete visie op dienstverlening doet uitspraken over kanalen en processen is aanwezig in de hoofden van de leiding bevat een integrale visie op FO-functie cultuur regie voeren vanuit klantoptiek efficiënt procesvoeren geen fouten maken service verlenen organisatiestructuur beleidssectoren één frontoffice kanaalmanagers 2

Rood = fase 1 Oranje = fase 2 Geel = fase 3 Groen = fase 4   Stadskanaal Tynaarlo Weststellingwerf PRESTATIES klantentree een / enkele gemeentebrede voorkeurskanalen een integrale frontoffice service proactief zijn en onnodig klantcontact voorkomen zorgen dat via alle kanalen eenduidige antwoorden worden gegeven zorgen dat een kanaal betrouwbaar kan leveren PRODUCTEN, DIENSTEN EN KANALEN vergunning alle gemeentelijke diensten ook meervoudige producten/diensten kanaalmanagement door de vakafdeling PROCESSEN & BESTURING procesverloop Aanvragen worden direct afgehandeld (uitzonderingen daargelaten) Eenvoudige aanvragen worden direct afgehandeld 80% van alle gemeentevragen 50% van de vragen die over een kanaal binnenkomen 50% van de vragen die bij de goede afdeling terechtkomen aansturing géén hoge werkvoorraden en termijnoverschrijding korte doorlooptijd per kanaal SYSTEMEN & INFORMATIE klantgegevens aanwezig maar gefragmenteerd gegevensbeschikbaarheid verloopt via diverse koppelingen applicaties bevat documentmanagement bestaat uit sectorale zuilen LEIDERSCHAP & MEDEWERKERS visie op dienstverlening doet uitspraken over kanalen en processen bevat een integrale visie op FO-functie cultuur efficiënt procesvoeren service verlenen organisatiestructuur beleidssectoren één frontoffice 2 Rood = fase 1 Oranje = fase 2 Geel = fase 3 Groen = fase 4 Donkergroep = fase 5

2 3 3 Antwoordprofiel Gemeente Achtkarspelen Fasering volgens gemeente Producten Diensten Kanalen 2 3 Leider-schap mede-werkers Processen Besturing Prestaties Systemen Informatie Welke vragen hoopt u met behulp van de benchmark op te lossen? 3 Producten Diensten Kanalen Leider-schap mede-werkers Proces Besturing Prestaties Belangrijkste thema’s inrichten callcenter - inrichten klant Contact Centrum (operationeel eind 2010) - knip taken front- en backoffice - opstellen profielen voor KCC-medewerkers Systemen Informatie

2 2 3 Antwoordprofiel Gemeente Weststellingwerf Leider-schap mede-werkers Processen Besturing Systemen Informatie Producten Diensten Kanalen Prestaties Fasering volgens gemeente 2 2 Welke vragen hoopt u met behulp van de benchmark op te lossen? Hoe denkt onze burger over onze gemeentelijke dienstverlening? Hoe verhoudt zich onze dienstverlening ten opzichte van die van andere gemeenten? Wat kan beter? Info uit kringgesprekken: hoe organiseren andere gemeenten bepaalde zaken? 3 Producten Diensten Kanalen Leider-schap mede-werkers Proces Besturing Prestaties Belangrijkste thema’s Herijking dienstverleningsconcept, invoering omgevingsloket, organisatie frontoffice. Systemen Informatie

2 2 3 Antwoordprofiel Gemeente Anna Paulowna Fasering volgens gemeente Producten Diensten Kanalen 2 2 Leider-schap mede-werkers Processen Besturing Prestaties Systemen Informatie De tevredenheid van de inwoners van Anna Paulowna over de geboden dienstverlening. Welke vragen hoopt u met behulp van de benchmark op te lossen? De tevredenheid van de inwoners van Anna Paulowna over de geboden dienstverlening. 3 Producten Diensten Kanalen Leider-schap mede-werkers Belangrijkste thema’s Doorontwikkelen van de Publieksbalie tot een intern gericht informatiecentrum, in een later stadium als klantcontactcenter tussen burger en gemeente. De gemeente Anna Paulowna wil in een vroeg stadium voorbereid zijn op de richtlijnen van de Overheid heeft Antwoordt en fungeren als een volledig klantcontactcentrum met een digitale werkvoorbereiding, gebruikmakend van zaakgericht werken Proces Besturing Prestaties Systemen Informatie

2 2 3 Antwoordprofiel Gemeente Eemsmond Fasering volgens gemeente Producten Diensten Kanalen 2 2 Leider-schap mede-werkers Processen Besturing Prestaties Systemen Informatie Welke vragen hoopt u met behulp van de benchmark op te lossen? Hoe staat het met de (relatieve) kwaliteit van de publieksdienstverlening van de gemeente Eemsmond? 3 Producten Diensten Kanalen Leider-schap mede-werkers Proces Besturing Prestaties Belangrijkste thema’s De ontwikkeling van een centrale telefoondienst, geïntegreerd in de Frontoffice De uitrol van E-loket conform EGEM standaard Verdere ontwikkeling van integrale publieksdienstverlening Systemen Informatie

2 2 3 Antwoordprofiel Gemeente Skarsterlân Fasering volgens gemeente Producten Diensten Kanalen 2 2 Leider-schap mede-werkers Processen Besturing Prestaties Systemen Informatie Welke vragen hoopt u met behulp van de benchmark op te lossen? Hoe denkt de klant over onze dienstverlening. Kunnen we, ondanks een efficiëncykorting op ons budget. en een aantal nieuwe medewerkers, een hoog niveau handhaven. 3 Producten Diensten Kanalen Leider-schap mede-werkers Proces Besturing Prestaties Belangrijkste thema’s Dienstverleningsconcept en visie voor 2015 . - Eerste stappen op weg naar KCC (balieconcept en informatiserings[rpblematiek) – Kwaliteitshandvesten Systemen Informatie

2 ? 3 Antwoordprofiel Gemeente Stadskanaal Leider-schap mede-werkers Processen Besturing Systemen Informatie Producten Diensten Kanalen Prestaties Fasering volgens gemeente 2 ? Welke vragen hoopt u met behulp van de benchmark op te lossen? Wij hebben op dit moment geen specifieke vragen omdat de verantwoordelijke managers voor publieks- en sociale zaken vanaf 1 februari nieuw aantreden. We wachten de visies van de nieuwe managers af en doen voor 2009 alleen mee met het minimumpakket. Voor 2010 zullen er vanuit het nieuwe management naar verwachting wel specifieke vragen zijn 3 Producten Diensten Kanalen Leider-schap mede-werkers Proces Besturing Prestaties Belangrijkste thema’s Systemen Informatie

2 2 3 Antwoordprofiel Gemeente Tynaarlo Fasering volgens gemeente Producten Diensten Kanalen 2 2 Leider-schap mede-werkers Processen Besturing Prestaties Systemen Informatie Welke vragen hoopt u met behulp van de benchmark op te lossen? Wat is er nodig om te komen tot een KCC 3 Producten Diensten Kanalen Leider-schap mede-werkers Proces Besturing Prestaties Belangrijkste thema’s - telefonische bereikbaarheid - dienstverlening via internet Systemen Informatie

2 2 3 Antwoordprofiel Gemeente Franekeradeel Fasering volgens gemeente Producten Diensten Kanalen 2 2 Leider-schap mede-werkers Processen Besturing Prestaties Systemen Informatie Welke vragen hoopt u met behulp van de benchmark op te lossen? Uiteraard hoe ervaren de burgers de kwaliteit van de dienstverlening. Daarnaast zijn de antwoorden op de door de NIPO enquêteur voor ons van belang. Het gedrag en de voorkeur voor kanalen 3 Producten Diensten Kanalen Leider-schap mede-werkers Proces Besturing Prestaties Belangrijkste thema’s Systemen Informatie

Jaarplanning: Waar staan we nu? Start + eerste kringbijeenkomst 12 februari Start dataverzameling 16 februari Uiterste inleverdatum voor KTO 23 februari Deadline I dataverzameling 27 maart Klanttevredenheidsonderzoeken maart/april Discrepantieanalyse begin april Validatiegesprekken april/mei Deadline II dataverzameling 29 mei Kringbijeenkomst 2 25 juni Rapportage KTO’s 8 juni Brief op Maat 8 juni Kringbijeenkomst 3 1 okt Conceptrapport medio sept. Slotbijeenkomst 19 november

Benchmarking Meten en vergelijken Leren Verbeteren

Ontwikkelingen publiekszaken binnen de gemeente verbeteragenda Leer-doelen Leer-effecten BENCHMARK

Model Benchmarking Publiekszaken Kenmerken v.d. organisatie Resultaten (prestaties) Tevredenheid 1. Medewerkers 1. Bereikbaarheid 1. Klanttevredenheid: balie 2. Financiën 2. Toegankelijkheid 2. Klanttevredenheid: telefoon 3. Organisatie-inrichting 3. Informatievoorziening 3. Klanttevredenheid: website 4. Processen en systemen 4. Wachttijden 4. Medewerkertevredenheid 5. Klantcontacten 5. Levertijden 6. Tarieven 7. Bejegening 8. Betrouwbaarheid Achtergrondkenmerken

8 prestatiegebieden Bereikbaarheid. Is uw gemeente voldoende/ruim bereikbaar? Beschikbaarheid. Worden zoveel mogelijk klantcontacten in één keer (en foutloos) afgehandeld? Informatievoorziening. Is de informatievoorziening aan klanten voldoende en begrijpelijk? Wachttijden. Worden klanten binnen aanvaardbare tijden geholpen? Levertijden. Worden diensten en producten binnen redelijke termijn afgehandeld? Tarieven. Is de prijs voor de producten en diensten redelijk? Bejegening van klanten. Worden klanten correct en deskundig behandeld? Betrouwbaarheid. Productkwaliteit, volledigheid, juistheid

8 prestatiegebieden

Organisatiegebieden 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 Leiderschap Middelen Processen ICT en informatie Medewerkers

Good Practice model

Good Practice Model voeg uw eigen ervaring toe

Thema’s 2009 Eigen verbeterdoelstelling Intake – Antwoord Hoe ziet onze kring eruit? Thema’s voor de 2e en 3e kringbijeenkomst

Thema’s 2009 Achtkarspelen Anna Paulowna Delfzijl Eemsmond Inrichten callcenter & KCC (eind 2010) - knip front en backoffice - opstellen profielen voor KCC-medewerkers Anna Paulowna Van intern gericht informatiecentrum naar KCC met Digitale werkvoorbereiding en zaakgericht werken. Voorbereiding richtlijnen Antwoord Delfzijl Eemsmond Callcenter in FO. Uitrol E-loket conform EGEM standaard. Ontwikkeling integrale publieksdienstverlening Franekeradeel Klanttevredenheid Harenkarspel Noordoostpolder Skarsterlân DVL concept/visie 2015. Eerste stappen KCC. Kwaliteitshandvesten Stadskanaal Visies nieuwe managers Tynaarlo Telefonische bereikbaarheid. Dienstverlening via internet. Weststelingwerf Herijking dienstverleningsconcept, invoering omgevingsloket, organisatie frontoffice.

Vervolgafspraken Stuurgroep (Francien van Golen, NOP?) Bijeenkomsten 2 april 5 november Bijeenkomsten 2e kringbijeenkomst: 25 juni ‘09 te Eemsmond (Uithuizen) 3e kringbijeenkomst: 1 okt. ‘09 te Weststellingwerf (Wolvega) Slotsymposium op 19 november 2009

Afsluiting Vanaf 16 februari: invullen indicatoren 23 februari: deadline KTO’s & aanleveren contactgegevens 27 maart: 1e deadline dataverzameling (validatie) • Handleiding (en toelichtingen) op de website • Tot slot: sheets, verslag, foto’s, vragen: www.benchmarking-publiekszaken.nl of info@benchmarking-publiekszaken.nl