Benchmarking Publiekszaken 2006 “Who aims at nothing, hits it”
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmark als middel, waartoe? Trefwoord: Prestatieverbetering Welke prestaties wilt u verbeteren? Klanttevredenheid Kosten verminderen Medewerkers beter inzetten Serviceniveau verhogen …………………… Leren van elkaar: cijfers en best practices
Benchmarking Publiekszaken 2006 Doel: vergroten klanttevredenheid
Benchmarking Publiekszaken 2006 Doel: kostenreductie Werkgeverslasten in € < inwoners inwoners inwoners > inwoners Totaal Benchmark Scoor ik hoog? Hoe komt dat dan?
Benchmarking Publiekszaken 2006 Doel: publieksbalie inrichten Cijfers in de benchmark: Opleidingsniveau % leidinggevenden FTE Foutenmarges Uitwisseling: Verschillende fases Aansturing van medewerkers In de keuken kijken
Benchmarking Publiekszaken 2006 Doel: medewerkers beter inzetten
Benchmarking Publiekszaken 2006 Doel: kwaliteitshandvest invoeren Wat zijn realistische normen? 2005: * Bijna de helft binnen 5 minuten geholpen!! * 87% is binnen een kwartier aan de beurt. Hoe krijg je je mensen mee? Wat vindt de klant belangrijk?
Benchmarking Publiekszaken 2006 Omgaan met sturingsinformatie Dashboardworkshop van Peter Douma Ondersteuning op maat altijd mogelijk Begin met het formuleren van het doel (Plan)
Benchmarking Publiekszaken 2006 Ons doel: Klanttevredenheid Formuleer wat u wilt en laat het weten Verbeterde opzet op basis van feedback Samenwerking tussen TBP en deelnemende gemeenten Het Team Benchmarking Publiekszaken Kwaliteitshandvest!!