Instrueren Leidinggeven Blz. 161.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Hoe organiseer ik een PvB?
Competentie 04 Het informatieve gesprek
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Introductie.
Werkoverleg Leidinggeven Blz. 95.
Presentatie introductie BGL
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Presentatie CRM Ayoub Boufous Yusuf Cetinkaya
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Welkom H3b!  (het wordt niet gemakkelijk…) huiswerk...  pak agenda en noteer bij ma 14 september 6e lesuur:  lezen tb 3 tm 7 maken en controleren.
Dataverzamelingsmethoden
1. Leidinggeven Blz. 7 Boekje Leidinggeven. leidinggeven Wat wil een leidinggevende? Dat het werk goed gedaan wordt en dat medewerkers met plezier werken!
Delegeren Leidinggeven Blz. 177.
Controleren Leidinggeven Blz. 169.
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
Opleiden van medewerkers
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Kwantitatief onderzoek
Uitgangssituatie: Probleemstelling
Werken in een arbeidsorganisatie
Werken in een arbeidsorganisatie H2 Werkhouding Assistent verkoopmedewerker.
Leidinggeven Logistiek supervisor
Eerste Hulp Bij Ontruimen DE TABLE-TOPOEFENING
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
Inwerken Niveau 4 Kerntaak 1 PM Blz. 73.
Sales H5 Leidinggeven Junior Accountmanager.
Leidinggeven H1 Taken leidinggevende Logistiek supervisor.
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
VOORBEREIDING BEROEPS PRAKTIJKVORMING SCHOOLJAAR
Werken in een arbeidsorganisatie
Bijeenkomst September 2015
Periode 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Leiding en begeleiding Par: 1.2:
Herkent u Mark?. Mark is een leidinggevende die antwoord moet geven op opleidingsvragen? Waar loopt Mark tegenaan? Waarom is dat zo moeilijk?
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Evaluatie Cursus.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
Personeelsmanagement Hoofdstuk 3 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Uitleg Supersaas en regels examen
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
What is the meaning of? Student centered learning
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Visieontwikkeling Les
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Competentie gericht onderwijs
Stop card – Praktijkoefening Documentatie
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Werken in een arbeidsorganisatie
Werken in een arbeidsorganisatie
Samenwerken en communicatie
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Praktijktoets & mondelinge toets
Verwerken goederenstroom 1
Personeelsmanagement
Ontwerpend onderzoek.
Hoofdstuk 6: Gesprekken met medewerkers
Hoofdstuk 2: Taken teamleider
Transcript van de presentatie:

Instrueren Leidinggeven Blz. 161

Instrueren? Is het geven van aanwijzingen, waarbij je een medewerker kennis en bijbehorende vaardigheden bijbrengt om een taak te kunnen uitvoeren. Instrueren

Manieren van instrueren Mondeling - Voordeel: snel en eenvoudig - Nadeel: moeilijk te controleren, moeilijk te standaardiseren (kassa instructie) Schriftelijk - Voordeel: Controle is eenvoudig, eenvoudig nogmaal te lezen (checklist) Nadeel: Maken van een instructie kost veel tijd!

Voorbeeld van een schriftelijke instructie voor het maken van een schriftelijke instructie

Fasen van het instrueren Voorbereiding Instructie gesprek Uitvoering

Voorbereiding Bij de voorbereiding richt je je op de: medewerker taak tijd en plaats Wat kan/weet hij al? Wat kan/weet hij nog niet? Is hij bereid om te leren? Wat is het doel? Welke handelingen moeten er worden verricht? Welke middelen zijn daarbij nodig? Waar kan het misgaan? Wat moet het eindresultaat zijn? Hoe kan dat resultaat worden bereikt? Wat is een goed tijdstip? Wat is een rustige plek?