Digitalenklas Symposium ICT en Talen Sake Jager Faculteit Letteren UU 24 april 2002.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vrijwilligers in de geestelijke verzorging?
Advertisements

Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Basisvorming.
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
PORTFOLIO NT2 Introductie voor IJsbrekergebruikers
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
ICT tussen hoop en vrees
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Stichting RechtenOnline
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
Van projectplan naar resultaat Digitalenklas E-xchange Projectmanagement Sake Jager Faculteit Letteren UU 26 september 2002.
E-merge, Kennis die samenwerkt
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
Digitale talenpractica en web-gebaseerde taalleeromgevingen Sake Jager, Rijksuniversiteit Groningen Alessandra Corda, Universiteit Leiden Studiedag Talencentrum.
Digitalenklas in breder verband Verkenning samenwerkingsmogelijkheden Sake Jager / Alessandra Corda 28 november 2002.
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst,
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
Ellips en het Digitalenklasconsortium Alessandra Corda (Universiteit Leiden) 2 december 2003.
SLOC-dag 28 juni 2002 Gebruik van DLO’s voor taalvaardigheid en fonetiek Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren Universiteit Leiden.
Workshop DigiTalenKlas 21 januari 2002 Suggesties voor het gebruik van een DLO in het talenonderwijs Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren.
Workshop Digitalenklas 29 januari Gebruik DLO (WebCT) In cursus Taalverwerving 4 Spaans september – november 2002.
Uitspraak trainen met een computer: is dat mogelijk? Ambra Neri Catia Cucchiarini, Helmer Strik Radboud Universiteit Nijmegen, CLST.
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Mr P.C. Slangen Projectleider Schakelzone Recht
Nijmegen, 11 oktober 2007 Podcasting in het onderwijs Symposium Nijmegen 11 oktober 2007.
Job Event 5 oktober 2007 HBO-i Job Event 10 oktober 2008 World Trade Center Rotterdam.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
Hoofdlijn Communicatie
INTUIT: Uitvoering en resultaten INTUIT Slotconferentie 30 januari 2008 Sake Jager, projectleider Rijksuniversiteit Groningen.
INTUIT: Naar een geïntegreerde leeromgeving Engels Jaarvergadering NUT 14 maart 2008 Sake Jager, ICT & Onderwijs Letteren Rijksuniversiteit Groningen.
Informatie- avond groep 6
CAMBRIDGE ENGLISH Verleg je grenzen met Cambridge English op RSG Wiringherlant!
Kwesties rond ict verbonden
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
Welkom. Programma Welkom Keynote Debat Project-resultaten Lunch Workshop 1,2,3 Slot Receptie.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Programma Eindpresentatie ICT-2000 Het project ICT 2000: –Doelen, Opzet, Werkwijze Website presentaties –De site, didactisch.
Digitalenklas: Afsluiting en Continuering Stuurgroepvergadering Sake Jager 10 april 2003.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Digitalenklas: Toepassing van ICT in het hoger talenonderwijs Presentatie UU Sake Jager 28 mei 2002.
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Gamification. Contouren Roadmap (leren Eindhoven 2030) Drivers for change −Maatschappelijke waarde van leren −Lerende centraal −Technologie benutten Delen.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Digitaal nakijken met Turnitin
Expertiseteam ToetsenbankCRETA 8 oktober 2012 Agnes de Boer (Cito), Marjan Versluis (Wellantcollege) en Alex van Essen (Toetsplaza)
20 maart 2012Klankbordgroep LV BGT1. Kwartiermakersfase tot 1 april 2012 Oprichten van de stichting SVB-BGT Inrichten van de organisatie Voorbereiden.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Frank Verstraeten Implementatie GROP. Frank Verstraeten Doelstelling 1 Doel: De algemene doelstelling van het OTO (beleids)plan van de GGD Flevoland is.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Sieberdam/ROCS & KODOS
Center for e-Learning, RSM
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Transcript van de presentatie:

Digitalenklas Symposium ICT en Talen Sake Jager Faculteit Letteren UU 24 april 2002

Achtergrond SURF Educatief Project Looptijd: oktober 2001-oktober 2003 Partners: Universiteit Utrecht, penvoerder – Spaans Nieuwenhuijsen, Schouten, Jager Universiteit Leiden - Arabisch Katholieke Universiteit Brabant – NT2 Rijksuniversiteit Groningen - Engels Aebly BV, ‘s Hertogenbosch – softwareontwikkeling Budget: € (fl ), waarvan € (fl ) matching Website:

Doelstellingen Universitair taalvaardigheidsonderwijs vernieuwen door gerichte inzet ICT Herontwerp TVO DLO, Applicatie voor luisteren en uitspraak (Ellips), klassikaal onderwijs (incl. talenpractica) Ontwikkeling programma Ellips Specifiek voor luisteren en uitspraak Webgebaseerd Importmogelijkheid Hologram Materiaalontwikkeling DLO (jaar 1) Ellips (jaar 2) Kennisdisseminatie Uitwisseling van informatie Gezamenlijke programmatuurontwikkeling Gemeenschappelijke inhoudsontwikkeling en ontsluiting materiaal Oprichting van Consortium

Resultaten Herontwerp onderwijs gereed Ontwerp Ellips afgerond Aansluiting bij Europees referentiekader (CEF) bereikt Nieuwe partners geïdentificeerd

Herontwerp onderwijs Student-activerend: Alle activiteiten die de student zelfstandig kan verrichten worden als zodanig geprogrammeerd DLO: Alle TVO-onderdelen, met name voor open taken, groepswerk Ellips: Luisteren en uitspraak, gesloten taken, oefenen met functies en structuren, directe feedback Face-to-face: spreekopdrachten en communicatie, soms in talenpracticum

Ellips Luisteren en uitspraak via het web Verschillende multimediale oefentypen Adaptiviteit (als in Hologram) Oefeningen geclassificeerd op basis van CEF Complementair aan DLO’s Beschikbaar op één centrale server voor alle instellingen, geplaatst bij CIM Metadata op basis van IMS

Voorbeeld 1

Voorbeeld 2

Voorbeeld 3

Common European Framework Samenwerking met Gent / ELC Gebruik van CEF descriptoren in Ellips Metadata voor Activities, Competences, Topics voor iedere oefening en inhoudspagina Taalonafhankelijk Basis voor wederzijds gebruik materiaal Mate waarin onderwijs is opgezet conform CEF varieert

Voorbeeld CEF taxonomieën Globaal overzicht Details: Activities General competences; communicative competences General competencescommunicative competences Topics

Consortiumpartners TC Gent Naast CEF descriptoren, inbreng door ‘web recorder’ Andere Hoger Onderwijsinstellingen DLG: onderzoek samenwerking rondom Ellips

Halen en brengen (SURF jargon) Brengen: Voorbeeldgebruik DLO vier talen Oefenprogramma voor luisteren en uitspraak CEF Metadata Oefenmateriaal vier talen Samenwerking via een consortium Halen: ICT-toepassingen voor overige vaardigheden Onderwijskundige verdieping Inhoudelijke en organisatorische samenwerking