Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 1
Werkwijze en toetsing Website: (let op: geen trema!) ook te bereiken via: (- onderwijs - internetcolleges) hoorcolleges: stof wordt mee getoetst! newsgroup-discussie: marginale toetsing voor ‘testimonium’ tussentoets (50%) en eindtoets (50%)
Communicatiekunde Communicatie informatie-overdracht coöperatief sociaal handelen Communicatiekunde interdisciplinair, toepassingsgericht interpersoonlijke, organisationele, massacommunicatie, ICT
CK Specialisaties Organisationele communicatie Media en Computercommunicatie Interculturele communicatie Duaal traject Computercommunicatie
Beroepsprofielen communicatiemedewerker/-manager bedrijven en overheidsinstellingen communicatieadviseur in communicatie-/reclameadviesbureau zelfstandig voorlichter overheid, not-for-profit organisaties redactiemedewerker pers/media onderzoeker
Oriëntatie op CK Communicatiekunde als vakgebied en als beroep Interpersoonlijke communicatie Organisationele communicatie Massacommunicatie Interculturele communicatie Informatie-technologie
Communicatieonderzoek Voorbeelden Design en werking van reclame, voorlichting en corporate communication: taal- en beeldgebruik, medium, doelgroep, concurrentiesituatie, cultuurverschillen,... Besluitvorming in vergaderingen, onderhandelingen Effectiviteit en fairness van sollicitatiegesprekken Begrijpelijkheid van instructies enz. Twee soorten/onderdelen van communicatie-onderzoek: Analyse Receptie-onderzoek
Reclame-slogans Intertekstualiteit Een nieuwe lente, een nieuwe bank (Fortis Bank 21 maart 2000) Opvallen en nieuwsgierig maken nieuwetijdennieuwekansen en veel meer: (woord)grapjes, vermaak, beloftes,...
“Het Eemskanaal loopt leeg” 21 mrt 2000 crisisteam Water- schappen Gemeenten Publieke werken Algemeen publiek Brandweer media Binnen- schippers Woonboot- bewoners Politie Provincie Info.Tel. Voorbeeld van crisiscommunicatie
Opdracht 1 Uit onderzoek (o.m. van Redeker 1999/2000) is gebleken dat er ondanks enkele sekseneutrale en rolomkerende reclames in de 'glossy' tijdschriften elle, cosmopolitan, dutch en man nog steeds veelvuldig gebruik gemaakt wordt van gender-stereotiepe kenmerken. Wat vind je hiervan? Is dit reden om de strijd tegen seksisme in reclame aan te binden? Stuur uiterlijk maandag 27 maart maximaal 10 regels naar je newsgroup (als reply op de mail met deze tekst die Geertje Scholten er morgen zal posten) en reageer dan uiterlijk woensdag 29 maart op een van de meningen (weer met reply).