Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken Andrea Strohbücker, MSEN
Onderwijsraad pleit voor meer waardering van niet cognitieve capaciteiten……november 2013
Ja! Benut de kracht van je leerlingen!!!! En toch opbrengstgericht??? Ja! Benut de kracht van je leerlingen!!!!
Let your dreams come true
Oplossingsgericht begeleiden (OGB) (Steve de Shazer/ Insoo Kim Berg) Onderzoek: Oplossingsgericht begeleiden (OGB) (Steve de Shazer/ Insoo Kim Berg) https://www.youtube.com/watch?v=vaGLuaSdATE Onderkennen van problemen Verhelderen van doelen Als iets niet kapot is, repareer het niet Als iets niet werkt, doe dan iets anders Als iets werkt, doe er meer van
Verschillende modellen: Cauffman & Van Dijk (2001) 7-stappen-dans
Mission Possible ( Furman & Beumer-Peeters, 2010) 11 stappen voor het oplossingsgerichte coachen binnen vo.
Hoe brengt oplossingsgericht begeleiden mentoren en leerlingen in beweging? Waarom dit onderzoek? “Het is niet mijn probleem” Oplossingsgericht kan opbrengstgericht ondersteunen Centraalstellen en stimuleren van de leerling Bevorderen van burgerschap en autonomie Verbetering sfeer en relatie
PDCA: 4 maanden, 1 keer per maand intervisie Vier mentoren, leerjaar 1,2,3 vmbo basis tot g/t 5 leerlingen PDCA: 4 maanden, 1 keer per maand intervisie Drieluik, freewriting, casus, vragenlijsten
Deelvraag 1 1. Welke oplossingsgerichte elementen past de mentor al toe zonder inzicht van de theorie? (Drieluik) Wat doe ik al: contact leggen in verschillende maten Wat wil ik: haalbare doelen opstellen, kracht van complimenteren intensiveren, probleem bij de lln houden, verantwoordelijkheid bij de lln prikkelen. Welke theorie: Mission Possible en Handboek oplossingsgericht werken (7-stappendans)
Deelvraag 2 2. Welke oplossingsgerichte stappen wil de mentor toepassen met theoretische onderbouwing? (Drieluik) Oplossingsgestuurde gesprek Grondhouding naar leerling positief Leerling bepaalt zijn doelen zelf en lost deze onder begeleiding op. Theorie: 7-stappendans, Mission Possible
Deelvraag 3 3. Welke succeservaring heeft de mentor met OGB binnen zijn eigen mentorklas? (Freewriting) Contact leggen is succesvol: lln lacht en ervaart het gehele gesprek prettig. Vertrouwen en respect groeit naar beide kanten (lln en mentor. Positieve benadering levert positieve reactie op. Eyeopener: vergroten van zelfreflectie. Door OGB beter contact met lln.
Deelvraag 4 4. Welke elementen past de mentor met inzicht van theorie toe en waarom juist deze? (Casus) Focus op oplossing en niet op het probleem: doel eerder en effectiever bereikt. Doelen omzetten in vaardigheden: het benoemen van hun sterke kanten. Autonomie en competentie van lln wordt geprikkeld. Complimenteren : relatieverbetering Schaalvragen: kleine stappen
Deelvraag 5 5. Hoe beleven mentoren en leerlingen oplossingsgerichte gesprekken? (Vragenlijsten) Door positiever contact voelt lln zich beter begrepen (lln). Mentor is opener en vertrouwder (lln). Leerling is opener en vertrouwder (mentor). OGB is een bruikbare methode om de lln te begeleiden. OGB kan ook toegepast worden bij ouders. OGB is een onderdeel van OGW Positieve manier om pedagogische competentie te verhogen
Conclusies Oplossingsgericht begeleiden (OGB) is een manier van begeleiden die past binnen OGW. Mentoren maken onbewust al gebruik van elementen van OGB. Door actief te sturen op het gebruik van OGB, het aandragen van de theorie en het begeleiden bij het toepassen van OGB, zijn mentoren goed in staat om deze manier van begeleiden in hun dagelijks handelen op te nemen. OGB heeft de mentoren handvaten gegeven om op een positievere manier leerlingen te benaderen, de leerling positief naar zichzelf te laten kijken en van daaruit hen te sturen op eigen initiatieven. OGB levert leerlingen een beter, positiever contact op, waardoor ze opener durven te zijn en ze het idee hebben beter begrepen te worden. OGB is een gespreksvoering die positief toe te passen is bij gesprekken met leerlingen, maar ook in gesprekken met ouders bruikbaar kan zijn. OGB kan, mits goed geïntroduceerd, een bruikbare methode zijn voor het hele team.
Maslowski (2004): leerlingen presteren beter door een positieve begeleiding van leerkrachten. Marzano (2003): voor positieve leerprestaties: positieve relatie tussen leerkracht en leerling. Stevens (1997): drie basisbehoeften van de leerling voor een positieve leerprestatie: autonomie, relatie en competentie Strohbücker (2013): pedagogische competenties van leerkrachten, gebaseerd op oplossingsgericht begeleiden, beïnvloeden opbrengstgericht werken