Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bewustwording van je eigen communicatie oplossingsgericht kijken en communiceren Remco Troost Docent economie, mentor 3Mavo, (intern) trainer op.
Advertisements

7 november Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…
Handelingsgericht werken en de IB
Reflectievaardigheden en instrumenten
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
De ontwikkeling van de 7 competenties
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Oplossingsgericht werken
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Uitgangspunten: niets is wat het lijkt het verleden is een beperking
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Oplossingsgericht coachen
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Motivational Interviewing
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Workshop 6: Nieuwe wegen bij LOB
Wat willen we vandaag doen?
Ervaringen Implementatie in Nederland
Een theoretische verkenning
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Handvaten voor een eerste gesprek
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Oplossingsgericht werken
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
24-uurs sessie 16/17 april Rabobank Noordenveld West Groningen Startworkshop Energie!
Welkom Informatieavond 9 september 2014 “Samen in beweging blijven en oog voor elkaar”
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Kanjertraining..
Workshop evalueren Dcp
OGW op de Firtel.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Lezen: doe het goed voor

gespreksvaardigheden
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Korte Oplossingsgerichte Therapie Raymond Smulders
Welkom ik maak me sterk.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Over de organisatie: Afdelingen: AWBZ. Verpleging & Verzorging.Gespecialiseerde Ambulante Begeleiding WMO: Hulp bij het Huishouden Particulier en PGB.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Derde training Verloop traject Systematisch werken
Eindpresentatie module 5
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Pedagogische relatie in VO en MBO
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Richting geven aan Teamontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken Andrea Strohbücker, MSEN

Onderwijsraad pleit voor meer waardering van niet cognitieve capaciteiten……november 2013

Ja! Benut de kracht van je leerlingen!!!! En toch opbrengstgericht??? Ja! Benut de kracht van je leerlingen!!!!

Let your dreams come true

Oplossingsgericht begeleiden (OGB) (Steve de Shazer/ Insoo Kim Berg) Onderzoek: Oplossingsgericht begeleiden (OGB) (Steve de Shazer/ Insoo Kim Berg) https://www.youtube.com/watch?v=vaGLuaSdATE Onderkennen van problemen Verhelderen van doelen Als iets niet kapot is, repareer het niet Als iets niet werkt, doe dan iets anders Als iets werkt, doe er meer van

Verschillende modellen: Cauffman & Van Dijk (2001) 7-stappen-dans

Mission Possible ( Furman & Beumer-Peeters, 2010) 11 stappen voor het oplossingsgerichte coachen binnen vo.

Hoe brengt oplossingsgericht begeleiden mentoren en leerlingen in beweging? Waarom dit onderzoek? “Het is niet mijn probleem” Oplossingsgericht kan opbrengstgericht ondersteunen Centraalstellen en stimuleren van de leerling Bevorderen van burgerschap en autonomie Verbetering sfeer en relatie

PDCA: 4 maanden, 1 keer per maand intervisie Vier mentoren, leerjaar 1,2,3 vmbo basis tot g/t 5 leerlingen PDCA: 4 maanden, 1 keer per maand intervisie Drieluik, freewriting, casus, vragenlijsten

Deelvraag 1 1. Welke oplossingsgerichte elementen past de mentor al toe zonder inzicht van de theorie? (Drieluik) Wat doe ik al: contact leggen in verschillende maten Wat wil ik: haalbare doelen opstellen, kracht van complimenteren intensiveren, probleem bij de lln houden, verantwoordelijkheid bij de lln prikkelen. Welke theorie: Mission Possible en Handboek oplossingsgericht werken (7-stappendans)

Deelvraag 2 2. Welke oplossingsgerichte stappen wil de mentor toepassen met theoretische onderbouwing? (Drieluik) Oplossingsgestuurde gesprek Grondhouding naar leerling positief Leerling bepaalt zijn doelen zelf en lost deze onder begeleiding op. Theorie: 7-stappendans, Mission Possible

Deelvraag 3 3. Welke succeservaring heeft de mentor met OGB binnen zijn eigen mentorklas? (Freewriting) Contact leggen is succesvol: lln lacht en ervaart het gehele gesprek prettig. Vertrouwen en respect groeit naar beide kanten (lln en mentor. Positieve benadering levert positieve reactie op. Eyeopener: vergroten van zelfreflectie. Door OGB beter contact met lln.

Deelvraag 4 4. Welke elementen past de mentor met inzicht van theorie toe en waarom juist deze? (Casus) Focus op oplossing en niet op het probleem: doel eerder en effectiever bereikt. Doelen omzetten in vaardigheden: het benoemen van hun sterke kanten. Autonomie en competentie van lln wordt geprikkeld. Complimenteren : relatieverbetering Schaalvragen: kleine stappen

Deelvraag 5 5. Hoe beleven mentoren en leerlingen oplossingsgerichte gesprekken? (Vragenlijsten) Door positiever contact voelt lln zich beter begrepen (lln). Mentor is opener en vertrouwder (lln). Leerling is opener en vertrouwder (mentor). OGB is een bruikbare methode om de lln te begeleiden. OGB kan ook toegepast worden bij ouders. OGB is een onderdeel van OGW Positieve manier om pedagogische competentie te verhogen

  Conclusies Oplossingsgericht begeleiden (OGB) is een manier van begeleiden die past binnen OGW. Mentoren maken onbewust al gebruik van elementen van OGB. Door actief te sturen op het gebruik van OGB, het aandragen van de theorie en het begeleiden bij het toepassen van OGB, zijn mentoren goed in staat om deze manier van begeleiden in hun dagelijks handelen op te nemen. OGB heeft de mentoren handvaten gegeven om op een positievere manier leerlingen te benaderen, de leerling positief naar zichzelf te laten kijken en van daaruit hen te sturen op eigen initiatieven. OGB levert leerlingen een beter, positiever contact op, waardoor ze opener durven te zijn en ze het idee hebben beter begrepen te worden. OGB is een gespreksvoering die positief toe te passen is bij gesprekken met leerlingen, maar ook in gesprekken met ouders bruikbaar kan zijn. OGB kan, mits goed geïntroduceerd, een bruikbare methode zijn voor het hele team.

Maslowski (2004): leerlingen presteren beter door een positieve begeleiding van leerkrachten. Marzano (2003): voor positieve leerprestaties: positieve relatie tussen leerkracht en leerling. Stevens (1997): drie basisbehoeften van de leerling voor een positieve leerprestatie: autonomie, relatie en competentie Strohbücker (2013): pedagogische competenties van leerkrachten, gebaseerd op oplossingsgericht begeleiden, beïnvloeden opbrengstgericht werken