Purchasing Excellence”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Ontwikkelen van inkoop- en sourcing- strategieën
Heterogene productie Stukproductie Bouw/diensten/maatwerk
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Innoveren met … duurzaam ondernemen. Inleidend verhaal bij titel dia Vandaag proeverij duurzaam innoveren. Wat aan bod komt is een selectie van alle soorten.
Maryse Chappin Universiteit Utrecht
Denken in versnelling en Groei
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
The Netherlands organisation for health research and development Kostenbesparing door (de) implementatie: een krachtige strategie.
Information Management
Visie Mensontwikkeling WSD
Facility management en inkoop
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Het Ervaringsfonds Een initiatief van staatssecretaris Van Brempt en minister Vandenbroucke.
NV ARQUABA GROEP P.O.Box 1559 Paramaribo Suriname De Arquaba Groep richt zich op ontwikkelen van mens en omgeving. Ontwikkelen.
Agenda Inkoopprofessionalisering
Gemeente en woningbouwcorporatie
(Kwaliteit op bedrijventerreinen) 3 Een 3 sporenaanpak van revitalisering, beheer en collectieve services Presentatie tijdens Raadscommissie Parkstad Limburg.
Enterprise Resource Planning (ERP)
Danaë Schallenbergh Pieter-Jan Van Aeken
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Prospectieve Risico Inventarisatie
John P. Kotter Harvard Business School
Duurzaam inkopen, intergriteit en ethiek
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Strategische samenwerking
Een echte win – win situatie Corporate Health
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Herman Krommendam 23 september 2009
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Rotary Water Platform District 1570: ”Adopteer een School in Ghana” Contact: Rotary Water Platform Aqua For All m.de
Beleid met betrekking tot roken
Veranderprofiel-scan
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
Visie & Strategie.
Verduurzaming pluimveeketen Floor Uitterhoeve 24 oktober 2012.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Tatiana Constandse John Ouderling.
4. Online strategie Internet scorecard
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Van eenmalige bezoeker naar structurele donateur Hans Broodman en Balt Leenman Congres Podiumkunsten, Dordrecht dinsdag 19 mei 2015.
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
Business Coaching 24, 25 September 2014 Xxx Oktober 2014 Pim van der Horst, Adviseur Resultaat op maat voor ondernemers © 2014 MeerMKB VERTROUWELIJK.
Insights & Essentials Willem van Putten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Dienstenmarketing Week 4.
Storyboard Lean Six Sigma 1 Projectcharter Define 0. Projectdefinitie Proces, product of dienstVerwachte besparing/ verbetering Black Belt of Green BeltAfdeling,
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Samenwerkingsprikkels over gemeentegrenzen heen  Studiedag 31 augustus 2016: Visie, vertrouwen en belangen als basis voor succes !?  Ward Saver, Mentor.
Monitor economisch programma Zuid-Limburg
Business Process Management
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Informatie over hbo bacheloropleidingen
Subsidiemogelijkheden voor inkoopprofessionalisering
Onze filosofie: Resultaten kunnen altijd beter
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Transcript van de presentatie:

Purchasing Excellence” “NEVI op weg naar Purchasing Excellence” The long and winding road….

NEVI Programma ‘Purchasing Excellence’ 1. Breed Verspreiden Globale Assessment 4. 3. Opleidingen Purchasing Excellence door Proces-verbetering en Ontwikkeling van kennis en competenties 2. a. Gedetailleerde Assessment 5. Adviesbureaus b. Besparings-Potentieel 6. Communicatie c. Implementatie Profit sector

69 Nederlandse bedrijven namen deel aan NEVI’s “Globale Assessment” Sectoren Project industrie Mass manufacturing Non-durable consumer products Raw material processing Asset-intensive services Information- intensive services Groot >EUR 225 Mln Inkoopuitgaven 7 2 8 6 9 5 37 Klein <EUR 225 Mln Inkoopuitgaven 9 12 1 4 2 4 32 Deze bedrijven vertegenwoordigen EUR 18 miljard aan inkoopuitgaven

De Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement (NEVI) heeft A. T De Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement (NEVI) heeft A.T. Kearney in 2002 onderzoek laten doen naar de mate van inkoopprofessionaliteit onder 69 bedrijven

10 % minder Inkoop-uitgaven Indien de 69 onderzochte bedrijven de ‘Purchasing Best Practices’ op grote schaal zouden toepassen dan kunnen zij 10 % van de inkoopuitgaven besparen 10 % minder Inkoop-uitgaven 21 % meer EBIT/Revenue

Financiële Telegraaf 25 oktober 2002 Financieel Dagblad 28 oktober 2002

Nederlandse bedrijven zijn zich bewust van de ‘best practices’ maar passen ze nog niet op grote schaal toe

Nederlandse bedrijven op weg naar ‘Purchasing Excellence’ Bedrijfscases Project 2 en 3: Beschrijving bedrijf/omgeving/cultuur Purchasing Excellence “toepassing” Status, succesfactoren, barrieres Veranderingsmodel van Kotter ‘Lessons Learned’ uit de praktijk Besparingen, verwacht en gerealiseerd Deel 2

De resultaten in september 2004 ………….. De eerste 10 cases hadden een gemiddeld besparingspotentieel van 10%. Inmiddels (sept 2004) is hiervan gemiddeld 9% gerealiseerd. De besparingen variëren tussen de € 275.000,- en $ 2.100.000.000,-

De huidige resultaten ………….. $ 2.100.000.000 € 3.900.000 € 275.000 € 2.700.000 € 2.000.000 € 5.000.000 € 4.500.000 € 12.500.000 € 24.000.000 € 3.500.000

September 2004: 10 Nieuwe cases Net als bij de vorige cases…. Start men vaak met Commodity Strategy Development En volgen andere onderwerpen: Leveranciersintegratie in het Product Creatie Proces; Strategisch Kosten Management

Gerealiseerde directe besparingen ………….. 11% is alles opgeteld en gedeeld door 9 (CRUISE is niet meegeteld). De 43% geeft misschien een vertekend beeld want het is maar € 60.000,- Gemiddeld 7,5 % op de geanalyseerde pakketten Aanzienlijke spreiding: Verwachte gemiddelde besparing per bedrijf: 2,5% - 25%

Gerealiseerde besparingen ………….. € 1.500.000 € 300.000.000 € 134.000 > € 50.000.000 € 2.000.000 11% is alles opgeteld en gedeeld door 9 (CRUISE is niet meegeteld). De 43% geeft misschien een vertekend beeld want het is maar € 60.000,- € 35.000.000 € 60.000 € 2.000.000

Purchasing Excellence verbetert de winstgevendheid Overtuigend bewezen!! Purchasing Excellence verbetert de winstgevendheid PE-programma tot nu toe: Ruim 500 mln EURO!!

7 Gouden Regels Creëer urgentiebesef op alle niveau’s en binnen alle disciplines van de organisatie Creëer commitment van het top management Benoem multidisciplinaire teams Stel realistische, scherpe en concrete doelstellingen Communiceer en deel opgedane kennis en ervaring Formuleer artikelgroep-strategieën Houdt het aantal projecten beperkt De ‘lessons learned’ van de case studies van vorig jaar komen ook bij deze cases weer terug. Het komt ook allemaal terug in het model van Kotter…. Urgentiebesef: * Urgentiebesef, gecreëerd op alle niveau’s en binnen alle disciplines, zorgt voor betrokkenheid en een breder draagvlak voor actie tijdens de uitvoering van de ingezette veranderingstrajecten. * Wanneer voorafgaand aan het verbeteringstraject geen urgentiebesef wordt gegenereerd, kost het veel tijd en inspanning om dit later in het verbeteringstraject alsnog te realiseren. Teamsamenstelling: * Een kritische succesfactor voor een veranderingstraject zijn multidisciplinaire teams. * Het centraal opzetten en regionaal uitvoeren van een professionaliseringstraject blijkt een goede manier om commitment binnen de organisaties voor het traject te creëren. Visie en strategie: * Een valkuil is dat het model dat wordt gebruikt niet leidend moet worden. Eerst moet een duidelijke visie en strategie geformuleerd worden waarbij het gebruikte model een ondersteunend element is. * Het stellen van realistische, scherpe en concrete doelstellingen waarvan tussentijds de resultaten (kostenbesparingen ) zichtbaar gemaakt kunnen worden, draagt bij aan het realiseren van succesvolle verbeteringen. Te hoge verwachtingen daarentegen blijken een valkuil te vormen. * Het is van groot belang gebleken dat nieuwe projecten aansluiten op reeds uitgevoerde of bestaande projecten. Hierdoor kan binnen de organisatie een breder draagvlak worden gerealsieerd. Communicatie: * Een transparante organisaties en goede communicatie is essentieel om commitment bij de betrokkenen te creëren * Het delen van opgedane ervaringen en kennis blijkt in het begin van een traject lastig te zijn maar naar mate een traject vordert gaat het beter en werpt het vruchten af. Quick Wins ‘ Quick wins’blijken noodzakelijk om een organisatie ervan te overtuigen dat een methodiek werkt. Na deze korte termijn resultaten worden pas nieuwe trajecten opgestart. * Het concretiseren van resultaten blijkt erg lastig. Nieuwe benaderingen verankeren * Het ontbreken van de kennis en vaardigheden kan leiden tot losstaande acties die niet in de organisaties ingebed raken. * Een valkuil is dat een hoge snelheid van verandering als gevolg heeft dat de verbeteringen niet ingebed raken.

Voorts: Zorg dat de directie niet alleen de besparingen goedkeurt, maar ook de condities om deze te realiseren Quick Wins volgen vanzelf als aan de voorwaarde ‘creeer urgentie-besef’ is voldaan Start inkoopverbeteringsprojecten bij MSU proces 2: Commodity Strategy Development; zowel bij grote als kleine(re) bedrijven leiden deze tot directe besparingen(naast indirecte voordelen) Realiseer u dat Purchasing Excellence kan leiden tot herpositionering van inkoop respectievelijk het heroverwegen van de noodzakelijke versus aanwezige inkoopcompetenties