ROCvAmsterdam en ROC Flevoland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

FLITSBIJEENKOMST PRO Taal en rekenen op (referentie)niveau
Kwaliteit en onderwijstijd
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Peter Lourens – Ministerie van OCW-Bve
Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen
SAMENVATTING WORKSHOP: ”DE KANSEN VAN FOCUS OP VAKMANSCHAP” Workshop op Themadag FD ROC van Twente Almelo, 15 november 2013.
Verkorten van niveau 4 opleidingen op het ROC van Twente
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Martijn Bijleveld.
Netwerk contactpersonen COE 14 november 2013
Het veranderend landschap in het MBO
Taal en rekenen in het mbo
Taal en rekenen in het mbo
Steunpunt Taal en Rekenen Flitsbijeenkomst 20 november 2009
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Uitrol van implementatieplan taal en rekenen
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
In het bestuursakkoord
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Hans Everhardt – MBO Groningen
Actieplan MBO – concept concept. Actieplan MBO : basis voor kabinetsbeleid komende periode T.o.v. van eerdere versies hebben wij door lobby nog.
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Instellingsexamens taal en rekenen Handreiking bij keuzes
Vragen over de invoering Entree Opleidingen
MBO aan de vooravond van veel veranderingen
Over rekenen gesproken
Kwaliteit van toetsen buiten kijf
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Herontwerptool Educator – CINOP.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Leren door reflecteren: Samen ontwikkelen van CGO Ron Aalders Henry Claessen Miriam Goes Renée Smeets 31 maart 2011.
ROC-UP!-project Procesgroep Onderwijscatalogus & Examinering 22 januari 2013.
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
VMBO Economie Docentendag
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
Loopbaan centraal Minder VSV door betere loopbaankeuzes Miniconferentie Overstap vmbo/mbo regio Eemland Ton Eimers KBA Nijmegen 28 februari 2013.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
Servicecentrum Studie en Beroep Jenny Marijnissen Peggy Brocatus
Instellingsexamens Nederlands
Beroepsgerichte instellingsexamens Nederlandse taal in het mbo NVE Congres - 17 november 2011 Andrea van Es - KCH Examens Anke Blacquière - ROC van Amsterdam.
De OER Planning van het traject. Wat is een OER? Een manier om: Studenten en anderen te informeren Onderwijs en examens te plannen Te sturen vanuit Missie,
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
In control met efficiënte en excellente examenprocessen. Eenvoudig en transparant!
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Efficiënte, excellente examenprocessen in control? Het kan!
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
Competentie gericht onderwijs
Studiemiddag doorstroom MBO-HBO
Transcript van de presentatie:

ROCvAmsterdam en ROC Flevoland Van project naar lijn ROCvAmsterdam en ROC Flevoland Charlotte Lugtenburg, Anke Blacquière 14 november 2013 COE contactpersonen

ROCvA ‘Taal, reken maar’! ROCF ‘Reken op taal!’ Samenwerkingsverband ‘klein binnen groot’ 2 roc’s 33.000 studenten 9 Colleges 650 – 6500 studenten Centraal - kaders Domeinen - onderwijsstandaarden, (inkoop) examen- instrumentarium, ondersteuning teams, relatie arb. markt Colleges - uitvoering onderwijs en voldoen wettelijke eisen

T+R budget en verantwoordelijkheid 85% budget voor Colleges, verdeeld op basis van studentaantallen, 15% centraal Project (Centraal): T+R actieplan kaders voor Colleges RvB opdrachtgever - (deel-)projectleider en functioneel beheer Adviseren, informeren, verantwoorden, organiseren kennisdeling, implementatie exameninstrument IE (TOA), Examenlogistiek Hoe? College coördinatoren - Platform onderwijs niveauverhoging, professionalisering docenten College toetsleiders - Platform Examenlogistiek COE Examinering voorbereiden, ophoging aantallen, special needs

T+R budget en verantwoordelijkheid Lijn (Colleges) College T+R actieplan - inrichting en uitvoering Intensivering t+r, begeleiden overstappers Educatie, inrichten Examenlokaal, opstellen examenplannen, professionalisering docenten, ondersteuning zwakke studenten, organiseren deelname pilot COE, implementatie TOA en uitvoeren toets- en examenplan

Evaluatie ROCF / ROCvA 2010-13 Taal en rekenen T+r niveaus stijgen langzaam maar blijven landelijk achter 2014 Opdracht voor management ; gericht sturen op resultaatverhoging Professionalisering docenten (visie, meerjarenplanning, facilitering) 2014 Interne certificeringsroutes. Prioriteit: rekendocenten Kwaliteit Instellingsexamens - impuls nodig 2014 Plannen, afnamecondities, verminderen ‘examendruk’ ( integratie met beroepsgerichte examens) Algemeen: Publiciteit over roc’s; ‘te weinig, slecht onderwijs’ JOB monitor; ‘te makkelijk’, ‘we leren te weinig’ Teveel kwalificatiedossiers , 8100 opleidingen’, 40% minder dan 18 studenten overheid stuurt mee door additionele budgetten en prestatiebox Staat van de Instelling ; ROCF / ROCvA ; prioriteit examenkwaliteit -

Conclusie: Samenhang noodzakelijk! Taal en rekenen als programmalijn Inzichten Veldraadpleging docenten: gemotiveerd maar missen sturing en consistentie Succesfactoren – rendementsonderzoek ICE betrokken en sturend management, …… Managers ’zien soms door de bomen ….’ Conclusie: Samenhang noodzakelijk! integrale aanpak mbo 2015, Focus op Vakmanschap, Examenkwaliteit, inrichten Entree opleidingen,….. Taal en rekenen als programmalijn

Bureau mbo 2015 Focus op Vakmanschap Afbakening mbo, invoering Entree drempelloze instroom vervalt 1-8-14 Aansluiting HBO Minder en vereenvoudigde kwalificaties Schaalgrootte en doelmatigheid Modernisering prikkels en bekostiging Verkorten en intensiveren (1-8-2014) Goede docenten – professionaliseren Intensivering onderwijsprogramma’s m.b.t. onderwijstijd; kwaliteit is bepalend! (diplomaresultaat, tevredenheid, leertijd)

Bouwstenen T+R – herinrichting mbo 2015 Beoogde effecten: voorsorteren (differentiatie ) ROC breed i.v.m. intensivering; onderwijsinhoud verbinden met beroepscontext (motivatie student) Geen prikkel voor selectie ‘aan de poort ‘ maar keuzebegeleiding eerste helft opleiding Consequenties verbinden aan voortgang taal en rekenen (= succesfactor) Kaders voor differentiatie en vrijstellingenbeleid en inzet van uren is beter te managen Remediëren bijspijkeren Koplopers doorstroom hbo Onderhoud 1e helft opleiding z.s.m. IE en COE

Resultaten per MBO College ned3F Resultaten ROCvA (resultaten zijn gemiddelde cijfers) t/m periode Resultaten 12-13   streefcijfers 13-14 Result 13-14 p1 p2 5,65 p3 5,63 p4 5,72 p5 Resultaten per MBO College 5100 5110 5200 5210 5300 5400 5500 5800 5810 Zuidoost Zuid Westpoort Noord Hilversum Centrum West Airport Amstelland resultaat 12-13 5,08 5,85 5,1 5,29 6,1 6,29 5,59 5,71 5,62 resultaat t/m px % tov streefcijfers #DEEL/0! 4/5/2017

wat kan in de lijn en wat moet centraal? FOCUS 2014 wat kan in de lijn en wat moet centraal? Lijn College; verhoging resultaat - verantwoording in kwartaalgesprekken Examenorganisatie- kwaliteit Kaders en verbinding: Platform toetsleiders, Platform onderwijs Programmalijn t+r in Mbo 2015 Resultaatverhoging Bouwstenen Examenkwaliteit - logistiek Professionalisering; evalueren en implementeren interne certificeringsroutes