ROCvAmsterdam en ROC Flevoland Van project naar lijn ROCvAmsterdam en ROC Flevoland Charlotte Lugtenburg, Anke Blacquière 14 november 2013 COE contactpersonen
ROCvA ‘Taal, reken maar’! ROCF ‘Reken op taal!’ Samenwerkingsverband ‘klein binnen groot’ 2 roc’s 33.000 studenten 9 Colleges 650 – 6500 studenten Centraal - kaders Domeinen - onderwijsstandaarden, (inkoop) examen- instrumentarium, ondersteuning teams, relatie arb. markt Colleges - uitvoering onderwijs en voldoen wettelijke eisen
T+R budget en verantwoordelijkheid 85% budget voor Colleges, verdeeld op basis van studentaantallen, 15% centraal Project (Centraal): T+R actieplan kaders voor Colleges RvB opdrachtgever - (deel-)projectleider en functioneel beheer Adviseren, informeren, verantwoorden, organiseren kennisdeling, implementatie exameninstrument IE (TOA), Examenlogistiek Hoe? College coördinatoren - Platform onderwijs niveauverhoging, professionalisering docenten College toetsleiders - Platform Examenlogistiek COE Examinering voorbereiden, ophoging aantallen, special needs
T+R budget en verantwoordelijkheid Lijn (Colleges) College T+R actieplan - inrichting en uitvoering Intensivering t+r, begeleiden overstappers Educatie, inrichten Examenlokaal, opstellen examenplannen, professionalisering docenten, ondersteuning zwakke studenten, organiseren deelname pilot COE, implementatie TOA en uitvoeren toets- en examenplan
Evaluatie ROCF / ROCvA 2010-13 Taal en rekenen T+r niveaus stijgen langzaam maar blijven landelijk achter 2014 Opdracht voor management ; gericht sturen op resultaatverhoging Professionalisering docenten (visie, meerjarenplanning, facilitering) 2014 Interne certificeringsroutes. Prioriteit: rekendocenten Kwaliteit Instellingsexamens - impuls nodig 2014 Plannen, afnamecondities, verminderen ‘examendruk’ ( integratie met beroepsgerichte examens) Algemeen: Publiciteit over roc’s; ‘te weinig, slecht onderwijs’ JOB monitor; ‘te makkelijk’, ‘we leren te weinig’ Teveel kwalificatiedossiers , 8100 opleidingen’, 40% minder dan 18 studenten overheid stuurt mee door additionele budgetten en prestatiebox Staat van de Instelling ; ROCF / ROCvA ; prioriteit examenkwaliteit -
Conclusie: Samenhang noodzakelijk! Taal en rekenen als programmalijn Inzichten Veldraadpleging docenten: gemotiveerd maar missen sturing en consistentie Succesfactoren – rendementsonderzoek ICE betrokken en sturend management, …… Managers ’zien soms door de bomen ….’ Conclusie: Samenhang noodzakelijk! integrale aanpak mbo 2015, Focus op Vakmanschap, Examenkwaliteit, inrichten Entree opleidingen,….. Taal en rekenen als programmalijn
Bureau mbo 2015 Focus op Vakmanschap Afbakening mbo, invoering Entree drempelloze instroom vervalt 1-8-14 Aansluiting HBO Minder en vereenvoudigde kwalificaties Schaalgrootte en doelmatigheid Modernisering prikkels en bekostiging Verkorten en intensiveren (1-8-2014) Goede docenten – professionaliseren Intensivering onderwijsprogramma’s m.b.t. onderwijstijd; kwaliteit is bepalend! (diplomaresultaat, tevredenheid, leertijd)
Bouwstenen T+R – herinrichting mbo 2015 Beoogde effecten: voorsorteren (differentiatie ) ROC breed i.v.m. intensivering; onderwijsinhoud verbinden met beroepscontext (motivatie student) Geen prikkel voor selectie ‘aan de poort ‘ maar keuzebegeleiding eerste helft opleiding Consequenties verbinden aan voortgang taal en rekenen (= succesfactor) Kaders voor differentiatie en vrijstellingenbeleid en inzet van uren is beter te managen Remediëren bijspijkeren Koplopers doorstroom hbo Onderhoud 1e helft opleiding z.s.m. IE en COE
Resultaten per MBO College ned3F Resultaten ROCvA (resultaten zijn gemiddelde cijfers) t/m periode Resultaten 12-13 streefcijfers 13-14 Result 13-14 p1 p2 5,65 p3 5,63 p4 5,72 p5 Resultaten per MBO College 5100 5110 5200 5210 5300 5400 5500 5800 5810 Zuidoost Zuid Westpoort Noord Hilversum Centrum West Airport Amstelland resultaat 12-13 5,08 5,85 5,1 5,29 6,1 6,29 5,59 5,71 5,62 resultaat t/m px % tov streefcijfers #DEEL/0! 4/5/2017
wat kan in de lijn en wat moet centraal? FOCUS 2014 wat kan in de lijn en wat moet centraal? Lijn College; verhoging resultaat - verantwoording in kwartaalgesprekken Examenorganisatie- kwaliteit Kaders en verbinding: Platform toetsleiders, Platform onderwijs Programmalijn t+r in Mbo 2015 Resultaatverhoging Bouwstenen Examenkwaliteit - logistiek Professionalisering; evalueren en implementeren interne certificeringsroutes