Pesten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Een totaalaanpak voor goed gedrag
Prof. dr. Chia Longman UGent
Masterproef door Karl Destoop Academiejaar David Schroyens (Agentschap voor onderwijscommunicatie) Leen Neirynck (Vrij CLB Roeselare)
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
meerjarig verbeterplan onderwijs
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
Themabijeenkomst Pesten
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Logical Framework Approach
Omgaan met goed gedrag / pbs
Structuur secundair onderwijs
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
‘Wat denken jullie dat het thema wordt van deze les?’
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Studiedag de hoge kouter
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Ante Groep 14.
Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Kinderen en hun sociale talenten
ENQUETE ORA.
Zorgvisie van RP2.
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Ouderavond pesten 1 december 2009.
competentieontwikkeling
Thema 4 Pesten en Klasmanagement
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgteam: juf Inge P, juf Inge DW, juf Martine, juf Heidi L, meester Dirk, juf Caroline V, juf Caroline P, juf Nicol.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Verdraagzaamheidsbeleid Uitgangspunt Optimale groeikansen bieden Zich-goed-voelen binnen onze school Droom EDUGO: sociale waarden.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Seculariseer uw school! 20 tips Hoe de katholieke identiteit van uw school zéker verloren laten gaan? “Ironie is de hoogste vorm van ernst.” (S. Kierkegaard)
Stellingen voor gebruik bij visieontwikkeling op seksuele vorming in het (v)so.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Ouderavond pesten Welkom
Deelnemers aan de enquête. Is de sfeer in de klas zoals je denkt dat ze zou moeten zijn?
 Vives Alison Goudeseune 1 BaSWb r Hoofdstuk 2: Pesterijen op jonge leeftijd: pesten op school en in het jeugdwerk.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Experten in de derde graad Proefproject
Welkom Goed dat u er bent! We starten met 5 stellingen over pesten. Doet u mee? Log in op 
Waarom een PAP? Radiofragment : Hautekiet
Pesten op school Marjan Hoving 10 maart 2007.
Het zorgcontinuüm.
Week 1, les 9 Ga zitten in de kring.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Transcript van de presentatie:

Pesten

GROEP 052012 Wie zijn we? Wat doen we? En wat drijft ons?

GROEP 052012

Inhoudstafel De school Probleemvraag Onderzoek beginsituatie Producten 3.1 Bevraging leerkrachten 3.2 Bevraging leerlingen Producten 4.1 Anti-pestkoffer op maat 4.2 Stappenplan voor leerkrachten 4.3 Literatuurlijst Implementatie Suggesties

1. De school College O.-L.-V.-ten Doorn in Eeklo Reeds anti-pestbeleid

Verbeteractie huidig anti-pestbeleid 2. Probleemvraag Verbeteractie huidig anti-pestbeleid 2e en 3e graad TSO & BSO

Bevraging leerkrachten en leerlingen 3. Onderzoek beginsituatie Bevraging leerkrachten en leerlingen 2e en 3e graad TSO & BSO

3.1 Bevraging leerkrachten Preventie- en stappenplan TSO & BSO? Uitlachen, uitschelden, roddelen, buitensluiten In de klas, in de gangen, van en naar school Doorgeven aan interne leerlingenbegeleiding? Anti-pestkoffers CLB – no blame aanpak? Suggesties?

3.2 Bevraging leerlingen Steekproef 130 leerlingen 59% meisjes – 41% jongens Gemiddeld 16 jaar 2e & 3e graad TSO & BSO + 4e graad BSO

3.2 Bevraging leerlingen Prevalentie Gepesten 5,4 % huidig schooljaar Vooral tijdens pauzes Pesters 14,6 % huidig schooljaar Vooral tijdens lessen & pauzes Vooral binnen eigen klasgroep

3.2 Bevraging leerlingen Pesten: hoe en waarom? Uitingsvormen Uitschelden, uitlachen & belachelijk maken Uitsluiten Motieven Wraak & onverdraagzaamheid Preventie & verveling Aanzien in groep

3.2 Bevraging leerlingen Aanspreekpunten Gepesten Ouders of niemand Brussen, leerkrachten, opvoeders of directie Getuigen

3.2 Bevraging leerlingen Bespreking in de les Vermijden pesten 60%: niet het geval 40%: vooral godsdienst & praktijkvakken Omgaan pesten 71%: niet het geval 29%: vooral godsdienst & praktijkvakken

Tevredenheid huidige aanpak 3.2 Bevraging leerlingen Tevredenheid huidige aanpak Acties school 55%: niet gekend Voldoende aanpak Acties leerkrachten Onvoldoende aanpak! Producten: anti-pestkoffer & stappenplan Acties interne LB

Suggesties leerlingen 3.2 Bevraging leerlingen Suggesties leerlingen Betere aanpak pesten op school Strengere aanpak pesters Meer controle & sneller optreden leerkrachten Meer bespreekbaar maken tijdens lessen Producten: Anti-pestkoffer leerkrachten Stappenplan leerkrachten

4. Producten 4.1 Anti-pestkoffer op maat Concrete werkvormen om pesten bespreekbaar te maken Koffer gericht op 2de en 3de graad TSO en BSO

4.1 Anti-pestkoffer op maat Inhoud 4 leesboeken met lessuggesties Gedichten Cd’s en dvd’s Kaarten 2 spelen

4.1 Anti-pestkoffer op maat Doel Pesten eenvoudig bespreekbaar maken Leerlingen aanzetten tot nadenken!

4.1 Anti-pestkoffer op maat Stellingenspel

Pesten houdt na een tijdje vanzelf op. 4.1 Anti-pestkoffer op maat Stellingenspel Pesten houdt na een tijdje vanzelf op. Waar of niet waar?

4.1 Anti-pestkoffer op maat Stellingenspel Als plagen zich steeds herhaalt tegen hetzelfde kind, dan wordt dat eigenlijk pesten? Waar of niet waar?

4. Producten 4.2 Stappenplan voor leerkrachten 1. 2. 3. 4. 5. Aandacht voor alle actoren Beslissing Probleemoplossend werken Probleemoplossend werken Opvolging Beslissing Aandacht voor alle actoren Opvolging Melding aan externen Melding aan externen

4. Producten 4.3 Literatuur Literatuurlijst Uitgewerkt materiaal: ter voorbeeld Interessante websites

5. Implementatie 1. Beginsituatie school 2. Beginsituatie leerkrachten 3. Beginsituatie leerlingen 4. Werken op klasniveau 5. Activiteiten op schoolniveau 6. Evaluatie

Welke originele werkvorm zou jij gebruiken? 5. Implementatie Welke originele werkvorm zou jij gebruiken?

6. Suggesties Kritische omgang bronnen producten Suggesties: Pedagogische studiedag Opvolgingsenquête Concrete lesuitwerking Weerbaarheidstraining

Bedankt voor jullie aandacht!