Pesten
GROEP 052012 Wie zijn we? Wat doen we? En wat drijft ons?
GROEP 052012
Inhoudstafel De school Probleemvraag Onderzoek beginsituatie Producten 3.1 Bevraging leerkrachten 3.2 Bevraging leerlingen Producten 4.1 Anti-pestkoffer op maat 4.2 Stappenplan voor leerkrachten 4.3 Literatuurlijst Implementatie Suggesties
1. De school College O.-L.-V.-ten Doorn in Eeklo Reeds anti-pestbeleid
Verbeteractie huidig anti-pestbeleid 2. Probleemvraag Verbeteractie huidig anti-pestbeleid 2e en 3e graad TSO & BSO
Bevraging leerkrachten en leerlingen 3. Onderzoek beginsituatie Bevraging leerkrachten en leerlingen 2e en 3e graad TSO & BSO
3.1 Bevraging leerkrachten Preventie- en stappenplan TSO & BSO? Uitlachen, uitschelden, roddelen, buitensluiten In de klas, in de gangen, van en naar school Doorgeven aan interne leerlingenbegeleiding? Anti-pestkoffers CLB – no blame aanpak? Suggesties?
3.2 Bevraging leerlingen Steekproef 130 leerlingen 59% meisjes – 41% jongens Gemiddeld 16 jaar 2e & 3e graad TSO & BSO + 4e graad BSO
3.2 Bevraging leerlingen Prevalentie Gepesten 5,4 % huidig schooljaar Vooral tijdens pauzes Pesters 14,6 % huidig schooljaar Vooral tijdens lessen & pauzes Vooral binnen eigen klasgroep
3.2 Bevraging leerlingen Pesten: hoe en waarom? Uitingsvormen Uitschelden, uitlachen & belachelijk maken Uitsluiten Motieven Wraak & onverdraagzaamheid Preventie & verveling Aanzien in groep
3.2 Bevraging leerlingen Aanspreekpunten Gepesten Ouders of niemand Brussen, leerkrachten, opvoeders of directie Getuigen
3.2 Bevraging leerlingen Bespreking in de les Vermijden pesten 60%: niet het geval 40%: vooral godsdienst & praktijkvakken Omgaan pesten 71%: niet het geval 29%: vooral godsdienst & praktijkvakken
Tevredenheid huidige aanpak 3.2 Bevraging leerlingen Tevredenheid huidige aanpak Acties school 55%: niet gekend Voldoende aanpak Acties leerkrachten Onvoldoende aanpak! Producten: anti-pestkoffer & stappenplan Acties interne LB
Suggesties leerlingen 3.2 Bevraging leerlingen Suggesties leerlingen Betere aanpak pesten op school Strengere aanpak pesters Meer controle & sneller optreden leerkrachten Meer bespreekbaar maken tijdens lessen Producten: Anti-pestkoffer leerkrachten Stappenplan leerkrachten
4. Producten 4.1 Anti-pestkoffer op maat Concrete werkvormen om pesten bespreekbaar te maken Koffer gericht op 2de en 3de graad TSO en BSO
4.1 Anti-pestkoffer op maat Inhoud 4 leesboeken met lessuggesties Gedichten Cd’s en dvd’s Kaarten 2 spelen
4.1 Anti-pestkoffer op maat Doel Pesten eenvoudig bespreekbaar maken Leerlingen aanzetten tot nadenken!
4.1 Anti-pestkoffer op maat Stellingenspel
Pesten houdt na een tijdje vanzelf op. 4.1 Anti-pestkoffer op maat Stellingenspel Pesten houdt na een tijdje vanzelf op. Waar of niet waar?
4.1 Anti-pestkoffer op maat Stellingenspel Als plagen zich steeds herhaalt tegen hetzelfde kind, dan wordt dat eigenlijk pesten? Waar of niet waar?
4. Producten 4.2 Stappenplan voor leerkrachten 1. 2. 3. 4. 5. Aandacht voor alle actoren Beslissing Probleemoplossend werken Probleemoplossend werken Opvolging Beslissing Aandacht voor alle actoren Opvolging Melding aan externen Melding aan externen
4. Producten 4.3 Literatuur Literatuurlijst Uitgewerkt materiaal: ter voorbeeld Interessante websites
5. Implementatie 1. Beginsituatie school 2. Beginsituatie leerkrachten 3. Beginsituatie leerlingen 4. Werken op klasniveau 5. Activiteiten op schoolniveau 6. Evaluatie
Welke originele werkvorm zou jij gebruiken? 5. Implementatie Welke originele werkvorm zou jij gebruiken?
6. Suggesties Kritische omgang bronnen producten Suggesties: Pedagogische studiedag Opvolgingsenquête Concrete lesuitwerking Weerbaarheidstraining
Bedankt voor jullie aandacht!