Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief
Rekenkamerrapport Luchtkwaliteit Degelijke benadering: – Toetsing van de gehele beleidscyclus Conclusies zijn hard en pijnlijk Ons advies aan B&W en raad: Neem de drie voorstellen van de Rekenkamer voor je rekening en 1 op 1 over Onze bijdrage van vanavond: – Tips voor de uitwerking, o.a. uit het Stadsdebat
Indicator: Utrechts Roet-Reductie-Plan We weten hoeveel ton roet/fijnstof het autoverkeer binnen de stadsgrenzen per jaar “vrij” komt. Beoordeel reductie-effectiviteit maatregelen -> kosten-effectiviteit (werk samen met A’dam) -> Concrete doelen om de vuile deken met 10 % per jaar terug te brengen. Streven naar WHO-norm (50 % EU)
“Er zijn meer nadelige effecten van autoverkeer dan luchtkwaliteit” Geluidhinder, Verkeersveiligheid en Ruimtebeslag – Effecten op Gezondheid en Leefbaarheid Energieverbruik – Effecten op klimaatneutrale en duurzamere stad Als je maatregelen voor het autoverkeer bedenkt, kun je meer vliegen in een klap slaan. “Roet + Geluid + CO2-reductieplan autoverkeer”
Alle weggebruikers lopen gezondheidsrisico….
Informeer en vergroot draagvlak voor maatregelen Bewoners van Hotspots (“boven of net onder de norm”) hebben behoefte om informatie & metingen & maatregelen – Omgeving Jaarbeurs,van Zijstweg, Croeselaan (busplan) – Overvecht (NRU) – Etc. Raadslid Andre van Schie: “Utrechters nemen de luchtkwaliteit op de koop toe.” – Informeer de stad, incl. bewoners op 14 hotspots
Doelgroep en aanpak Gemeente Amsterdam: Belangrijkste doelgroep zakelijke veelrijders Aanpak 1. Minder voertuigen die rondrijden (volume) 2. Aanschaf Euro 6/VI-voertuigen stimuleren (bron) 3. Aanschaf van elektrische voertuigen stimuleren 4. Milieuzones (restrictieve bronmaatregelen) P.m. Maak in aanpak gebruik van de ladder van Verdaas
Minder voertuigen die rondrijden Amsterdam: de aanpak die het meeste oplevert en het minste kost – Toegangsdosering voor de stad, vanaf alle snelwegen en invalswegen – Beprijzen particuliere parkeerterreinen (WOZ), hogere parkeertarieven, lagere parkeernormen – Rabo- & SNS-strategie: Stimuleer fiets en OV
Concrete doelen richting Rijk ‘Als het Rijk de lucht boven en naast snelwegen niet snel veel schoner maakt dan lossen wij onze problemen in de stad op door afritbeperking’ – Net zoals Rijkswaterstaat op sommige toeritten! Extra optie: 80 km op de Ring en NRU vanaf 2012
Tussen nu en 2014/15 Geen tijd te verliezen: verbeter fiets-infra Maak duidelijk wat er op het spel staat – Gezondheid van bewoners + automobilisten, + fietsers + voetgangers, kinderen en ouderen – Bereikbaarheid verbeteren voor fiets en OV – Een meer duurzame stad is goed voor economie Gemeentelijke campagne gedrag bedrijven en bewoners En voer actieplan 2012, 13 en 14 uit
Dank voor uw aandacht Nog geen verslag Stadsdebat Luchtkwaliteit ontvangen? Contact Jan Korff de Gidts, projectleider, incl. info en downloads van (Fiets-)Kracht van Utrecht 2.0