Opbouw debat (3-3) Voorstander 1 - 3 minuten Tegenstander 1 - 3 minuten Voorstander 2 - 3 minuten Tegenstander 2 - 3 minuten Tegenstander 3 - 1 minuut Voorstander 3 - 1 minuut
Debatopbouw (4-3) Voorstander 1 - 3 minuten Tegenstander 1 - 3 minuten Tegenstander 3 - 1 minuut Voorstander 4 - 1 minuut
Debatopbouw (3-4) Voorstander 1 - 2 minuten Tegenstander 1 - 2 minuten Tegenstander 4 - 1 minuut Voorstander 1 - 1 minuut
Beginbeurt voorstander 1 Inleiding Stelling Achtergrondinformatie (hoe is de situatie nu?) Argumentatie Bestaand beleid: waaruit blijken ernstige problemen? Nieuw beleid: waarom de oplossing? Samenvatting en conclusie Herhaling stelling
Beginbeurt tegenstander 1 Inleiding Verwerping stelling (pakkende inzet!) Argumentatie bestaan/ernst problemen onderuit halen bestaande beleid kan problemen wel oplossen nieuw beleid is: niet uitvoerbaar, niet doeltreffend, nadelig. Samenvatting en conclusie Verwerping stelling
Beginbeurt voorstander 2 Inleiding Aankondiging werkwijze Argumentatie Reactie op argument 1 (tegenstander 1) Reactie op argument 2 (tegenstander 1) Samenvatting en conclusie
Beginbeurt tegenstander 2 Inleiding Aankondiging werkwijze Argumentatie Reactie op argument 1 (voorstander 2) Reactie op argument 2 (voorstander 2)
Beginbeurt tegenstander 3 Samenvatting en conclusie het hele debat uit oogpunt tegenstanders
Beginbeurt voorstander 3 Samenvatting en conclusie het hele debat uit oogpunt voorstanders
Criteria stellingen zijn positief geformuleerd gaan over beleidsvoorstel zijn interessant (voor de hele klas) roepen verschil van mening op zijn specifiek (niet vaag of onvolledig) zijn haalbaar (realistisch) gaan over onderwerpen waar gemakkelijk informatie over te vinden is