Hoe weet een opleiding wat het beroepenveld verwacht? Hans A. Frederik NIOC, 8 april 2011 11:00 - 11:50 uur, sessie 30 - HBO en beroep.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studenttevredenheid en accreditatie
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Hoger onderwijs in Almere Frans Vos Rogier van der Wal Leertraject New Towns 6 juni 2011.
Joke Jansen voorzitter HBO-I
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
Sander Mager Roel Lafeber CE2A. Sinds een aantal maanden ben ik erg fanatiek de game ‘’Candy Crush’’ aan het spelen. Een klasgenootje van mij speelde.
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
De Utrechtse Servicenormen
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Het is vandaag Girlsday!
Informatieavond naar het hoger onderwijs
Kwaliteit van het onderwijs: voorbij de slogans
Information Management
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
VTB Technasium Vakcollege
Welkom op de Ouderavond klas 4
Van het bestuur Henk van Leeuwen Hans Frederik Peter Tolen
V1 stage - Blok 4.
Radboud Universiteit Nijmegen
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
Beheer De Beroepsgroep ICT Service Management: Innovaties uit de praktijk! Arjen Droog 8 september 2004.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Opleiden in de school lits-jumeaux of twijfelaar? ? Jan Smits: contactpersoon ILS-HAN Astrid Breukers: staflid “opleiden in de school” Edison-college,
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Ouderavond PTA en LOB 4 HAVO 10 oktober
Samenwerking HBO en bedrijfsleven
IOIO Jos Tolboom Programmaleider NIOC2004. IOIO?
TISO NIOC 18 april 2007 Jacob Brunekreef (HvA), Arie Dekker (HR), Frans Mofers & Anda Counotte (OUNL) 1 TISO Onderwijs en onderzoek met authentieke dossiers.
Metaalunie en Ad. Waarom?
Job Event 5 oktober 2007 HBO-i speler in het HBO-ICT onderwijsveld Joke Jansen voorzitter.
Thuis en Actief in Kleurrijk Almelo, wie maakt het verschil? Ondertekening Integratiepact In de Burgerzaal.
Themadag 18 november 2011 WELKOM 4 Themadag 18 januari 2011 Hogeschool van Amsterdam Programma: 10.30uOpening Actuele ontwikkelingen Domein 11.00uStand.
STAGE Voorlichting april 2013 Instituut CMI - Opleiding CMD.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Symposium Beroepsonderwijs 1 april STADSKANAAL VMBO en MBO TECHNIEK ZAKELIJKE DIENSTVERLENING GEZONDHEIDSZORG EN WELZIJN.
Voorlichtingsavond Leerjaar 2 28 april 2011
Dr Harriette Verwey, cardioloog
Met groep 8 op weg naar de brugklas
Welkom in klas VQ Mentoren:
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
DE JUISTE SCHOOL VOOR ELK KIND
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
Studiekeuzes van uw kind
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
alles over merk gekeurd
PRESENTATIE OVER DE VOORLOPERSTRAJECTEN Ans Buys (aanjager innovaties lerarenopleidingen) ‘Een leraar raakt de eeuwigheid; hij kan nooit weten waar zijn.
Meer innovatieve professionals
HAVO 5 EXAMENJAAR. Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken en Hidzer de Vries Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken.
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
TRENDS 2014 Hafida
:53 RIVIO-TI1 STUDENT TEVREDENHEIDSONDERZOEK TI VraagAlternatiefRespondenten Je studeert bij het clusterRivio460.
Het is vandaag Girlsday! Speciale dag voor meisjes over bètawetenschappen, techniek en ICT!
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
BE CONNECTED Hoe betrekken we het bedrijfsleven financieel met
aantrekkingskracht van informatica
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Voorlichtingsbijeenkomst LOB 3h/v
Transcript van de presentatie:

Hoe weet een opleiding wat het beroepenveld verwacht? Hans A. Frederik NIOC, 8 april : :50 uur, sessie 30 - HBO en beroep

Wie ben ik? Kroegbaas / student Universiteit Twente HvA informatica opleiding Ngi –NIOC / CEPIS / EQANIE Hobéon –Voorzitter en secretaris bij beoordelingen Onderzoeker

In Nederland wordt de kwaliteit van een hbo-opleiding onder meer beoordeeld op de mate waarin een opleiding voldoet aan de eisen die vanuit het beroepenveld en/of het vakgebied worden gesteld.

Reflexieve practitioner beginnend beroepsbeoefenaar ook nieuwe vragen kunnen beantwoorden in staat door te groeien in deskundigheid het beroepenveld laten zien wat de nieuwste ontwikkelingen zijn

Zorg / leraren Opleidingen gaan daar zeer divers mee om. Soms is dat branche bepaald, bijvoorbeeld bij de PABO’s is het een must om een intensieve samenwerking te hebben met basisscholen. Zorg & lerarenopleidingen Opleiden “in service” en “in school” Overheid heeft invloed in beroep

Techniek Koepels van bedrijven hebben, zoals in de metaal, de bouw en de offshore hebben grote invloed. Goed voorbeeld is FME –belangenbehartiging namens ruim honderd brancheverenigingen –investeert in de relatie met het onderwijs, bijvoorbeeld door samen Windesheim nieuwe hbo-opleiding op te zetten

Management / commercie Onderwijs bepaalt zelf de mate waarin zij steun zoekt bij het beroepenveld ICT-opleidingen Inholland: trendwatchers analyseren Fontys: onvergankelijke basiskennis vs hypes, iedere jaar kiezen we daaruit Hs Utrecht: beroepenveldcommissies Hszuyd: wat begeleiders in het veld tegenkomen Hs van Adam: adhoc wat er zoal langs komt en geen hype is

Accreditatie van ICT-opleidingen Alle in 2010 beoordeelde ict- opleidingen gebruiken de profielbeschrijving van HBO-I Drie opleidingen leggen hun eindtermen daarnaast inhoudelijk voor aan een eigen beroepenveldcommissie Niemand vergelijkt eindtermen met het ICT~office instroomprofiel Er is geen internationale benchmarking

Opleidingen Wanneer doe je het goed? –Waar haal je de innovatie-impulsen vandaan? –Hoe ver ga je in het opnemen van die impulzen Deze vragen wil ik met jullie medewerking graag verder onderzoeken

Hans A. Frederik Erasmuslaan AZ Utrecht NIOC, 8 april 2011, sheet 10