Stand van zaken E-Learning HBO en BVE 19 april 2002 Drs. E. van Popta Citowoz bv Breda www.E-LearningPlaza.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
De noodzaak van vernieuwing in de zorg RVZ - advies Ruimte voor arbeidsbesparende innovaties in de zorg.
Leren in een online wereld (part 1)
Edushock leerfestival
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Woensdag 29 september 2004 Open Source Software en Open Standaarden bij de overheid Van Doorne 2004 Harry van Zon, ministerie BZK, IIOS.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Het Management Informatie Portaal
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
E-merge, Kennis die samenwerkt
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Welkom bij de presentatie van het
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Brainstorm sociale media in het onderwijs
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
Flexibilisering in het onderwijs
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
De veranderende rol van docenten Fons Vernooij Instituut Management en Economie Johan Cruijff University.
Herstructurering Sociaal Domein
moderniseren van het curriculum.
YASM- Advies in opleidingsinnovatie met ICT 11 januari E-learning vanuit onderwijskundig perspectief 27 mei 2002 Dr. Stanley J. Portier.
Workshop ‘visieversneller’
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Sieberdam/ROCS & KODOS
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
OER Sterk OER Sterk OER Sterk
Gepersonaliseerd leren
Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 11 mei 2017.
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Faculteit Gezondheidszorg goed bezig (& blijven)
Groeien in ATEX volwassenheid
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

Stand van zaken E-Learning HBO en BVE 19 april 2002 Drs. E. van Popta Citowoz bv Breda

Agenda Introductie Onderzoek Toekomst…….

EL-Vizier Opleiden & Trainen Toetsen & BeoordelenElektronischeLeeromgeving & ICT EducatiefMateriaal Strategie & Management LessonsLearned Impact op cursisten opleiders ondersteuning

E-LearningPlaza

Onderzoek 2001      2003?

Onderzoek Verantwoording Vraagstelling Definities Resultaten Conclusies

Verantwoording doelE-Learning in kaart HBO + BVE nederland vragenlijst 291 respons 29% opleidingshoofden HBO 138 respons 23% directeuren BVE spss conclusies generaliseerbaar meting betrouwbaar vragenlijst valide dataverwerking correct, maar onderzoeksgroep iets te positief

Vraagstelling Wat is de stand van zaken in termen van gebruik, impact en verwachtingen van E-Learning binnen het Hoger beroepsonderwijs (HBO) en Beroeps- en volwasseneducatie (BVE) in Nederland?

E-Learning Onder E-Learning verstaan wij het leren resp. opleiden met behulp van internet-technologie Nb het gebruik van CDroms wordt niet tot E-Learning gerekend

Wat is een ELO? (enge definitie) Onder een Elektronische leeromgeving (ELO) verstaan we een webbased systeem bestaande uit software en technische infrastructuur, procesinformatie en leercontent, waarmee een student via een elektronische weg kan leren en die het mogelijk maakt om het leerproces en de administratieve/ondersteunende processen via elektronische wijze uit te voeren en te beheersen

ELO? HBO BVE

Welke ELO? HBO (44% Blackboard) BVE (45% Blackboard)

Conclusies Strategie & Management Op bestuurlijke agenda, geen centrale initiatie innovatie en geen onderwijsvisie (instellings)breed onderwijsbeleid waarin E-Learning een plaats heeft, ontbreekt Hoge verwachtingen Enthousiast (maar zeer versnipperd) Wil om te innoveren en niet achterlopen Substitutie, voorzichtige experimenten met beperkte scope KSF: Innovatiebudget en deskundigheid

Conclusies Opleiden & Trainen Leerroutes gaan uiteen lopen Sturing curriculum via competenties Buitenschoolse ervaringen Nieuwe onderwijswerkvormen Vertrouwde veranderingen Kennisoverdracht ipv constructie Collegesheets, veel collegesheets

Conclusies Toetsen & Beoordelen Hoge verwachtingen Huiverig Veilige toepassing van zelftesten Blijven fysiek beoordelen Verkennen voorzichtig mogelijkheden

Conclusies ELO & ICT 80% in bezit, favoriet is Blackboard eerste generatie beperkte inzet customizing bij beheerders markt groeit (upgrade en aanschaf)

Conclusies Impact cursisten Betere informatievoorziening Aanbod vanzelfsprekend (bereikbaarheid) Willen meer vrijheid Interesse als meer motiverend en aansluiting Amper onderzoek impact

Conclusies Impact opleiders Ambivalent Veranderingsmoe Geen zicht op impact op leerproces Lager adaptief vermogen Behoefte aan bijscholing Verkeerde inschatting impact Verschuiving binnen rollen

Conclusies Impact organisatie Grote werkdruk door lokale invoering Amper onderzoek naar impact

Conclusies Educatief materiaal Taalgebruik Beeldgericht Meer passend materiaal Meer praktijk Behoefte aan deskundigheid Geen zicht op metadata en standaarden

Conclusies Op grote schaal ELO’s  maar geen E-Learning Enthousiast aan de slag  maar geen Onderwijsbeleid Hoge Verwachtingen  maar geen zicht op Impact Accent op Overdracht  geen nieuwe Werkvormen Verwacht Transformatie  nu Substitutie

Wensen? ELO’s van de toekomst: meer multimediaal, beter, interactiever en gepersonaliseerd Waardoor: meer ruimte voor flexibel en competentiegericht onderwijs en student meer verantwoordelijkheid voor leerproces

Interactief vs Informatief Nu in HBOOver 2 jaar in HBO

Interactief vs Informatief Nu in BVE Over 2 jaar in BVE

Dus? E-Learning als middel om bestaande processen te transformeren en zo de oude beloften van het gebruik van ICT in het onderwijs nieuw leven inblazen Het HBO en BVE zitten nog in de eerste innovatiefase op weg naar transformatie van de opleidingen en opleidingsprocessen waarbij men E- Learning ziet en gebruikt als katalysator

Verwachting? BVEHBO

Verwachting? BVEHBO

Verwachting? BVEHBO

Impact? 1 2 3

Impact